عرضه مزدا CX-60 با موتور 3,3 لیتری 280 اسب بخاری
اقدام عجیب خودروساز ژاپنی منتشر شده در ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
مزدا CX-60 مدل 2022

مدل 2022 مزدا CX-60 ارتقاء یافته و از این پس با موتور 3,3 لیتری تربو و شش سیلندر 280 اسب‌بخاری هم در بزار جهانی عرضه می‌شود.

به گزارش خودروم، زمانی که مزدا CX-60 در ماه مارس رونمایی شد؛ این خودرو از مجموعه‌ای هیبریدی شامل یک موتور 2,5 لیتری تنفس طبیعی به همراه یک پیشرانه الکتریکی با مجموع قدرت 323 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن‌متر به تولید می‌رسید. سپس مزدا موتور دیزلی 3,3 ایتری شش سیلندر با قدرت 251 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتن‌متر را برای این خودرو در نظر گرفت و در استرالیا به غیر از پیشرانه‌های یادشده، از موتور 3,3 لیتری شش سیلندر خطی به همراه سامانه هیبریدی ملایم 48 ولتی استفاده کرد.

اگر ما صرفاً اعداد خروجی را بررسی کنیم؛ باید گفت که این ارقام چندان جالب توجه نیستند. به همین خاطر هم مزدا موتور  3,3 لیتری را توسعه داده و قدرت آن را به 280 اسب بخار در دور 5 هزار تا 6 هزار دور در دقیقه رسانده و این در شرایطی است که گشتاور 450 نیوتن‌متری از دور 2 هزار تا 3,500 دور در دقیقه در دسترس راننده خواهد بود. این اعداد در مقایسه با موتور N139L ساخت AMG در C63 جدید بسیار کمتر هستند. سدان پرفورمنس آلمانی از موتوری چهار سیلندر 2 لیتری و بسیار کوچکتری استفاده کرده و در عین حال 476 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

مزدا CX-60 مدل 2022

با این حال می‌توان چند دلیل برای اینکه چرا موتور شش سیلندر مزدا کمتر از 300 اسب بخار قدرت دارد، ذکر کرد. اول اینکه احتمالاً این موضوع به خاطر قوانین سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای است یا مهندسان عمداً با پایین آوردن قدرت پیشرانه 3,3 لیتری به دنبال رسیدن به مصرف سوخت بهتر و اطمینان‌پذیری بیشتر پیشرانه بودند.

یکی از مدیران مزدا در استرالیا مدعی است که این موتور با مشخصاتی متفاوت در CX-70 آمریکایی عرضه می‌شود و احتمالاً به شاسی‌بلند بزرگتر و سه ردیف CX-90 هم خواهد رفت.

مزدا CX-60 مدل 2022

در مجموع می‌توان گفت که پیشرانه جدید برای آمریکای شمالی توسعه یافته و باید دید که در میزان مصرف سوخت آن مانند مزدا 3 توربو تفاوتی ایجاد می‌کند یا نه. از طرفی تصمیم برای عرضه موتورهای شش سیلندر 3,3 لیتری کمی عجیب است؛ زیرا اکثر خودروسازان برای رعایت قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه، اندازه موتورها را کاهش می‌دهند. در واقع یک موتور شش سیلندر با حجم کم، می‌تواند جایگزینی مناسب برای پیشرانه‌ای 6 سیلندر با حجم بالا باشد و قطعاً آلایندگی کمتر و اطمینان‌پذیری بهتری دارد.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.