میپل X3 پرو یا بک ایکس 3 پرو، هاچبک جدید بازار
محصولی از خودروسازان بم منتشر شده در ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
میپل x3 پرو

خودروسازان بم بزودی هاچبک میپل ایکس 3 پرو را وارد بازار خودروی ایارن خواهد کرد. در این محتوا نگاهی به این هاچبک کوچک می‌اندازیم.

به گزارش خودروم، ظاهراً قرار است که بزودی خودروسازان بم محصول جدیدی به نام میپل X3 پرو (maple X3 pro) را با نام بک X3 پرو در بازار ایران عرضه کند. ورود این خودرو نشانی از بازگشت مجدد برند جیلی به بازار ایران خواهد بود؛ برندی که به واسطه تحریم‌ها همانند اکثر خودروسازان بنام جهان از حضور در بازار کشور صرف نظر کرد.

خودروسازان بم پیش از این با جیلی بر سر مونتاژ سدان کوچک جیلی GC6 به توافق رسیده بود و موفق به عرضه این خودرو در بازار ایران شد. این محصول موفقیت چشمگیری در بازار ایران به دست نیاورد و به دلیل عدم استقبال متقاضیان ایرانی و مشکلات موجود در مسیر مونتاژ، این خودرو با شکست مواجه شد.

حالا میپل X3 پرو عامل بازگشت دوباره جیلی به ایران بوده و خودروسازان بم با توجه به مشخصات این خودرو و عرضه آن به بازار ایران به عنوان خودرویی اقتصادی، انتظار دارد که خاطره شکست قبلی جیلی را از یاد برده و دوباره به روزهای اوج بازگردد. این موضوع بهانه‌ای مناسب برای کنجکاوی در رابطه با این خودرو به وجود اورده و به همین علت ما به سراغ محصول جدید خودروسازان بم رفته‌ایم.

میپل X3 پرو از کجا آمده است؟

شرکت میپل با عنوان کامل شانگهای میپل اتومبیل و حروف مخفف SMA در سال 2000 میلادی با هدف تولید وسایل نقلیه گوناگون و تحت برند Huapu تاسیس شد. هلدینگ جیلی در سال 2002 بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد. در سال 2008 میپل به شکل کامل و به عنوان برندی اقتصادی تحت سلطه جیلی در آمد و رسماً در سال 2010 شانگهای میپل سهام خود را از دست داد.

میپل x3 پرو

اولین خودروی میپل در تابستان 2003 براساس سیتروئن ZX متعلق به دهه 1990 میلادی به تولید رسید و ماریندو نام گرفت. میپل ماریندو در سال 2005 در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به نمایش گذاشته شد. دو سال بعد یعنی در سال 2007 میپل صادرات محصولات خود را آغاز کرد. این شرکت دو خودرو به نام‌های C51 و C52 را وارد بازار مصر نمود.

چندی بعد خودروهایی با نام R80 و R81 با ظاهری اسپرت به بازارهایی مختلفی مانند روسیه و شیلی صادر شدند. در سال 2010 جیلی یک تصمیم مهم گرفت و نام شانگهای را از کنار میپل حذف کرد. جیلی پس از اقدام یادشده نام تجاری و اقتصادی  Englon را در کنار میپل قرار داد و با این روش سعی کرد که وجه بین‌المللی به برند زیر مجموعه خود بدهد.

میپل x3 پرو

در فوریه سال 2013 میپل با شرکتی به نام Kandi Technologies یک سرمایه‌گذاری مشترک و 50 به 50 را به نام ژیانگ کاندی الکتریک به ارزش 160 میلیون دلار و با هدف تحقیق و توسعه، تولید، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه الکتریکی در سرزمین اصلی چین تاسیس کرد.

در سال 2020 کاندی تکنولوژی تصمیم به همکاری با جیلی گرفت و به همین خاطر برند میپل جانی دوباره گرفت. جیلی 78 درصد شرکت مشترک فنگشان را خرید و 22 درصد آن را در اختیار کاندی تکنولوژی قرار داد. هدف این شرکت که توسعه و فروش خودروهای الکتریکی و… بود؛ باعث ساخت مجموعه‌ای از خودروهای مقرون به صرفه برقی براساس خودروهای جیلی و توسط میپل شد.

میپل ایکس 3 پرو

میپل بلافاصله اولین محصول حاصل از سرمایه‌گذاری مزبور را براساس X3 ویژن از محصولات جیلی با نام میپل 30X به تولید رساند و تا سال 2021 موفق به ساخت یک SUV سایز متوسط، هاچبک مینی و هاچبکی بسیار کوچک شد. در همان سال این شرکت اعلام کرد که بدنبال ساخت یک پیکاپ الکتریکی به همراه رودستری برقی است.

در اواخر سال 2021 کاندی تکنولوژی با انتقال 22 درصد از سهام خود به جیلی، عملاً فنگشانگ و میپل را به جیلی واگذار کرد. در سال 2022 جیلی توانست لیفان ورشکسته را با میپل همکار کرده و برند لیوان را تاسیس کند. جیلی اولین خودروی خود با قابلیت تعویض باتری را با برند لیوان و به نام میپل Leaf 60S روانه بازار کرد. این محصول با همکاری لیفان و براساس جیلی امگرند GL ساخته شد.

لیوان رسماً در ژوئن 2022 به عنوان نامی تجاری و جدید در صنعت خودروسازی چین با کراس اوور فست‌بک لیوان 7 مورد توجه قرار گرفت. چند روز بعد از رونمایی از خودروی یادشده در نمایشگاه چونگ کینگ شاسی بلند کراس اوور و سایز متوسط الکتریکی لیوان 9 نمایش داده شد. این خودرو نیز براساس جیلی Haoyue توسعه یافته بود.

ابعاد و اوزان میپل X3 پرو

میپل x3 پرو

طبق معمول و مطابق عادت همیشگی در وبسایت خودروم، بحث اصلی پیرامون میپل X3 پرو را با نگاهی به ابعاد و اوزان این خودروی کوچ آغاز می‌کنیم. در طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ابعادی معادل با 4,005، 1,760 و 1,575 میلی‌متر دارد. فاصله محوری 2,480 میلی‌متر بوده و این فاصله از نظر عرضی در محور جلو و عقب به ترتیب 1,468 و 1,492 میلی‌تر است. زاویه ورود و خروج به ترتیب 22 و 37 درجه اعلام شده و میپل ایکس 3 پرو ظرفیت حمل 5 سرنشین را دارد. صندوق عقب گنجایش باری معادل با 400 لیتر را دارد و وزن خالص و ناخالص آن به ترتیب  1,157 (در نسخه اتوماتیک 1,190 کیلوگرم) و 1,555 کیلوگرم اعلام شده است. فاصله خودرو با سطح زمین و بدون بار نیز 185 میلی‌متر عنوان شده است.

طراحی جلو میپل X3 پرو

میپل ایکس 3 پرو

میپل X3 پرو از نظر طراحی در قسمت جلو از ظاهری بسیار ساده برخوردار است. درب موتور بسیار کوچک بوده و دو فرو رفتگی بسیار ناچیز در دو طرف آن ایجاد شده است. فاصله بین کاپوت و جلوپنجره توسط نواری کرومی پوشیده شده که امتداد ان به دور جلوپنجره کوچک و ذوزنقه‌ای شکل میپل ایکس 3 پرو می‌رسد. در کناره‌های جلوپنجره چراغ‌های جلو با گرافیکی نسبتاً زیبا ولی با فناوری ساده و قدیمی قرار گرفته‌اند. سپر شکلی کمان مانند دارد و در دو طرف آن چراغ‌های LED قرار روشنایی روز قرار گفته است. در میانه سپر بخش بزرگی وجود دارد که برای رساندن هوا به رادیاتور به وجود آمده است. در قسمت انتهایی نیز فلاپ و دیفیوزری پلاستیکی به رنگ سیاه وجود دارد.

طراحی نمای جانبی میپل X3 پرو

میپل x3 پرو

در کناره‌ها اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می‌کند؛ وجود لچکی در جلو است. پایین بدنه و درب‌ها با فلاپ پلاستیکی پوشیده شده و به فاصله چند سانتی‌متر از هر چرخ، شاهد اعمال نیم دایره‌هایی بر روی بدنه هستیم. خط شخصیت بسیار تیزی با عبور از دستیگره‌های درب هم رنگ بدنه از گلگیر جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شده است. دور پنجره‌ها پوشش پلاستیکی دارد؛ اما در بالای آنها از پوششی هم رنگ بدنه استفاده می‌شود. آینه‌های جانبی نیز مشکی رنگ بوده و در صورت درخواست می‌توان قاب آنها را به رنگ بدنه سفارش داد. روی سقف ایکس 3 پرو روف ریل‌هایی بسیار کوچک وجود داشته و در انتهای آن یک اسپویلر دیده می‌شود.

طراحی عقب میپل ایکس 3 پرو

میپل x3 پرو

در عقب اسپویلر دو بخشی به همراه چراغ خطر سوم در میانه آن نظر ما را به خود جلب می‌کند. چراغ‌ها در گرافیکی مشکی رنگ قرار دارند. در بین چراغ‌ها حروف میپل وجود دارد. سپر عقب شکلی شبیه به سپر جلو دارد و در دو طرف آن نوارهای شب رنگ قرار گرفته‌اند. در وسط بخش تیره و توری مانند سپر نیز چراغ مه‌کشن کوچکی قرار دارد. در پایین سپر نیز ادامه فلاپ‌های کناری را شاهد هستیم. در میانه آنها یک دیفیوزر ساده قرار دارد. خبری از خروجی مستقل اگزوز در میپل X3 پرو نیست و این قسمت ظاهری بسیار ساده دارد.

طراحی داخلی میپل ایکس 3 پرو

در بحث طراحی داخلی باید به این نکته توجه کرد که کابین این خودرو با دو تم قابل سفارش است. تم سه رنگ(مشکی، نارنجی و فیلی) و تم مشکی را می‌توان برای این خودرو در نظر گرفت. در حال حاضر مشخص نیست که کدام رنگ بندی برای کابین این خودرو در ایران در نظر گرفته می‌شود. در هر صورت شما تصاویر تم سه رنگ کابین را در خودروم می‌بینید.

میپل ایکس 3 پرو

فرمانی چرمی با دوخت نارنجی، سه پره، D شکل با تزئینات کرومی و دکمه‌های کنترلی پیش روی راننده قرار دارد. پشت فرمان جلو آمپر آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری جای دارد. در میانه داشبورد نیز صفحه نمایشی لمسی دیده می‌شود. بخش بالایی داشبورد تم فیلی رنگ دارد و بخش پایینی آن به رنگ نارنجی است. پس از رنگ نارنجی در پایین داشبورد از پلاستیک‌هایی به رنگ سیاه استفاده می‌شود. روی درها نیز از ترکیبی مشابه استفاده می‌شود.

میپل ایکس 3 پرو

 صندلی‌ها پوشش چرمی یا پارچه‌ای با تم فیلی و مشکی و به همراه دوختی نارنجی دارند. دو جای لیوانی در کنسول میانی قرار دارد. پوشش چرم دسته دنده با دوختی نارنجی رنگ به سادگی قابل تشخیص است. کمربندها نارنجی بوده و زیر آرنجی میانی نیز با رنگ فیلی تزئین می‌شود. روی درها از الگویی لوزی مانند استفاده می‌شود. صندلی‌های جلو به شکل دستی تنظیم می‌شوند. قسمت عمده کابین و داشبورد را با بکارگیری پلاستیک خشک ساخته‌اند.

مشخصات فنی میپل ایکس 3 پرو

میپل ایکس 3 پرو

در این خودرو از موتور 1,5 لیتری 4 سیلندر کد JLC-4G15C همراه با تکنولوژی DVVT و قدرت 113 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه استفاده می‌شود. حداکثر گشتاور میپل X3 پرو در 4400 تا 4800 دور در دقیقه 143 نیوتن متر است. نیروی پیشرانه به وسیله گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می‌شود. فرمان از نوع برقی بوده و سیستم تعلیق جلو و عقب به ترتیب مستقل مک فرسون و نیمه مستقل پیچشی است. میزان مصرف سوخت در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به ترتیب 6,8 و 6,92 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی است. استاندارد آلایندگی پیشرانه این خودرو توسط سازنده آن یورو 6 اعلام شده است.

امکانات و ایمنی میپل X3 پرو

میپل ایکس 3 پرو

از نظر ایمنی این خودرو دارای ترمز ABS، EBD، سامانه پایش فشار باد لاستیک‌ها، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، دو کیسه هوای جلو، ایموبلایز، کروز کنترل، یادآوری کمربند ایمنی، قفل ایمنی کودک برای سرنشینان عقب و… است. امکانات میپل ایکس 3 پرو نیز شامل مواردی مانند استارت دکمه‌ای(در نسخه اتوماتیک)، ورود بدون کلید(در نسخه اتوماتیک)، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، شیشه برقی درب‌ها، منبع تغذیه 12 ولتی در داشبورد، درگاه USB در جلو و عقب، صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، 6 بلندگو(در نسخه دنده دستی 2 بلندگو) و… است.

قیمت و جمع بندی

میپل x3 پرو

محصول احتمالی خودروسازان بم از نظر امکانات و مشخصات فنی در حد و اندازه پژو 206 یا کوییک بوده و به نظر نمی‌آید که به جز کیفیت مونتاژ قابل قبول‌تر در نمونه وارداتی، هیچ نقطه قوت خاص و ویژه‌ای در برابر رقبای ایرانی داشته باشد. از طرفی قیمت این خودرو در نسخه پایه حدود 7,200 دلار بوده و نسخه گران قیمت آن نیز با قیمت 9,800 دلار در بازار چین معامله می‌شود. این یعنی اگر ما نرخ دلار آزاد را 40 هزار تومان در نظر داشته باشیم؛ قیمت میپل X3 پرو باید بین 288 تا 400 میلیون تومان باشد. هزینه حمل در از چین، کمرگ، تعرفه واردات و… با توجه به سیاست کشف قیمت در بورس کالا، احتمالاً قیمت این خودرو را به 700 تا 850 میلیون تومان خواهد رساند. اگر این خودرو توسط خودروسازان بم در ایران مونتاژ شود؛ به نظر نمی‌رسد که این موضوع نیز تغییر چندانی در اعداد یادشده ایجاد کند.

مشخصات میپل X3 پرو چیست؟

در این خودرو از موتور 1,5 لیتری 4 سیلندر کد JLC-4G15C همراه با تکنولوژی DVVT و قدرت 113 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه استفاده می‌شود. حداکثر گشتاور میپل X3 پرو در 4400 تا 4800 دور در دقیقه 143 نیوتن متر ذکر شده است. نیروی پیشرانه به وسیله گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به محور جلو منتقل می‌شود.

ایمنی میپل X3 پرو چگونه است؟

از نظر ایمنی این خودرو دارای ترمز ABS، EBD، سامانه پایش فشار باد لاستیک‌ها، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، دو کیسه هوای جلو، ایموبلایز، کروز کنترل، یادآوری کمربند ایمنی، قفل ایمنی کودک برای سرنشینان عقب و… است.

قیمت میپل ایکس 3 پرو چه قدر است؟

قیمت این خودرو در نسخه پایه حدود 7,200 دلار بوده و نسخه گران قیمت آن نیز با قیمت 9,800 دلار در بازار چین معامله می‌شود. این یعنی اگر ما نرخ دلار آزاد را 40 هزار تومان در نظر داشته باشیم؛ قیمت میپل X3 پرو باید بین 288 تا 400 میلیون تومان باشد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.