عکاسان جاسوسی صنعت خودرو در چین، موفق به تهیه تصاویری از لی اتو L8 شدهاند و اکنون اطلاعات جدیدی درباره این خودروی EREV منتشر شده است.
به گزارش خودروم، لی اتو L8 با کد X02 شناخته میشود. این خودرو یک شاسیبلند بزرگ و الکتریکی بُرد بلند یا EREV بوده و بین لی اتو One و مدل L9 قرار میگیرد. به تازگی، لی شیانگ، مدیرعامل برند لی اتو(Li Auto) اطلاعات جدیدی درباره L8 منتشر کرده و به گفته او، نسخه نهایی این محصول در مدلهای 5 و 6 نفره عرضه میشود و از سنسورهای لیدار(LiDAR) در مدل L8 استفاده خواهد شد. به غیر از اطلاعت مزبور، اکنون با خوش شانسی تمام، تصاویر جاسوسی از L8 در رسانههای چینی منتشر شده و حالا میتوان بیشتر و بهتر با لی اتو L8 آشنا شد.
همان گونه که اشاره شد؛ لی اتو L8 با کد X02 شناخته شده و چندین بار شاهد تردد نسخههای آزمایشی آن در جادههای کشور چین بودیم. بعد از انتشار اخبار آزمایش جادهای این محصول، تصاویر پتنتهای مرتبط به L8 منتشر شد و ظاهراً تفاوت چندانی از نظر طراحی با مدل L9 ندارد. رسانههای چینی مدعی هستند که طول L8 حدود 5,100 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن 3,015 میلیمتر است. به این ترتیب باید L8 را از نظر ابعاد، دقیقاً در میان مدل One و L9 قرار دهیم؛ زیرا L9 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 5,218، 1,998 و 1,800 میلیمتر ابعاد دارد و فاصله بین دو محور آن 3,105 میلی متر است و این اعداد در مدل One به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع 5,030، 1,960 و 1,760 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور 2,935 میلیمتر است.
تصاویر جاسوسی لی اتو L8
جاسوسان بسیار خوش شانس بودند که امکان تصویربرداری از مدل L8 در یک پارکینگ برای آنها فراهم بود. پوشش استتاری شدیدی برای این خودرو استفاده شده؛ اما به خوبی میتوان فهمید که از نظر طراحی شبیه به مدل L9 است. ما همان چراغهای متصل LED عقب، چراغهای جلو، دستگیرههای درب مخفی، آینههای جانبی و… را میبینیم. در نتیجه باید اعتراف کرد که شاید به راحتی مدل L9 را با L8 اشتباه بگیرید. تنها راه حل تشخیص دو خودروی مزبور را باید توجه به طراحی قسمت عقب آنها دانست؛ چون در این بخش ستون D حالتی مورب داشته و سپر عقب جدید است. علاوه بر این با توجه به تصاویر منتشر شده؛ در مدل L8 سنسورهای لیدار روی سقف نیستند و ظاهراً آنها به درون کاسه چراغهای جلو منتقل شدهاند.
متاسفانه هیچ تصویر جاسوسی از داخل کابین منتشر نشده؛ اما احتمالاً همانند مدل L8 از صفحه نمایش دوگانه استفاده شده و دو صفحه نمایش مجزا برای سرنشینان عقب وجود دارد.
اطلاعات جدید درباره لی اتو L8
به گفته مدیرعامل لی اتو، مدل L8 در نسخههای 5 و 6 نفره عرضه شده و دارای دو تریم Pro و Max خواهد بود. در تریم Max از تراشه Nvidia Orin X استفاده شده و احتملاً در این مدل سنسورهای لیدار روی سقف بوده و قدرت محاسباتی آنها 508 TOPS است. درباره تریم Pro باید گفت که هنوز مشخص نیست که آیا به سنسورهای لیدار مجهز است یا خیر و به نظر میرسد که از تراشهای ضعیفتر در این نسخه استفاده شود. مدیرعامل لی اتو تفاوت نسخههای 5 و 6 نفره L8 را سطح تجملات آنها دانست و او نسخه 5 نفره این خودروی چینی را با بنتلی بنتایگا مقایسه کرده است.
لی اتو L8 احتمالاً از سیستم EREV یا بُرد بلند الکتریکی به همراه پیشرانه 1,5 لیتری و جدید لی اتو استفاده میکند. سیستم و پیشرانه مزبور برای اولین بار در مدل L9 قرار گرفت و از آن استقبال شد. پیشرانه بنزینی با دو موتور الکتریکی ترکیب شده و در مجموع 449 اسب بخار قدرت و 620 نیوتنمتر گشتاور دارد. قیمت لی اتو L8 مشخص نیست اما احتمالاً با قیمت 50 تا 65 هزار دلار به فروش میرسد. براساس اسناد منتشر شده؛ تا پایان امسال 4 هزار دستگاه مدل L8 به تولید رسیده و این رقم در فوریه 2023 به 15 هزار دستگاه خواهد رسید.