بنیانگذار و مدیرعامل خودروسازی چینی نیو، ویلیام لی اعلام کرد که نسل بعدی محصولات این کمپانی وارد بازار آمریکا میشوند.
به گزارش خودروم، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ نیو مستقر در شانگهای، ضمن ایراد سخنانی در جمع برخی از کارمندان این خودروساز چینی اعلام کرد که نسل بعدی محصولات نیو وارد بازار آمریکا میشوند. او تایید کرد که نیو در حال آمادهسازی خود برای ساخت باتری و تراشههای اختصاصی در سال 2024 است. لی این اظهارات را در هشتمین سالگرد تاسیس نیو و در مرکز نوآوری Nio واقع در شانگهای ایراد کرد. این سازنده خودروهای الکتریکی چینی در نوامبر سال 2014 و با نام NextEV تاسیس شد و در سال 2016 نام خود را به Nio تغییر داد.
عنوان مراسم سالگرد تاسیس Nio «هدف اصلی را فراموش نکنید و به پیش بروید» بود. مدیران ارشد این شرکت در محل برگزاری مراسم حضور داشتند و بیشتر کارکنان هم به وسیله پخش زنده مراسم را تماشا میکردند. این رویداد در 15 نوامبر برگزار شد و اکنون یکی از رسانههای چینی جزئیات بیشتری از سخنرانیهای ارئه شده در آن منتشر کرده است.
ویلیام لی پنج چالش اصلی امروز نیو را که با آنها مواجه است را بیماری کرونا، اوضاع بینالمللی، وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت موارد اولیه(لیتیوم و…) و رقابت دانست. او راه حلهایی برای عبور از مشکلات بیان کرد و به بهبود کارایی، صبر و اعتماد به نفس تاکید نمود. او اعلام کرد که سال 2024 باید سال سر به سر Nio باشد؛ یعنی سالی که این کمپانی به معنای واقعی به سودآوری خواهد رسید.
لی اعلام کرد که نیو در حال حاضر 30 هزار کارمند در سراسر جهان دارد و این تعداد بیش از دو برابر نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. او تاکید کرد که نیو نباید صبر کرده و دیگران را ببینید و کوچک نخواهد شد. برای مقایسه تعداد کارمندان تا ژوئن 2022 باید توجه کرد که لی اتو حدود 15 هزار کارمند تا پایان سال 2021 داشت و اکسپنگ هم در حال حاضر بیش از 13 هزار کارمند دارد.
مدیرعامل نیو تاکید کرد که موبایل هوشمند نیو در سال 2023 عرضه خواهد شد و به شوخی گفت که اگر صفحه تلفن هوشمند شما شکست، نباید آن را به خاطر محصول جدید Nio تعمیر کنید. او اظهار داشت که سایر رقبا گمان میکنند که من سرمایهگذاری زیادی میکنم و هزینهها بسیار زیاد است؛ اما ما پول را در جایی خرج میکنیم که باید خرج شود. براساس گزارش مالی سال 2022 زیان سه ماهه سوم Nio به 570 میلیون دلار رسید و این در حالی است که میزان سرمایهگذاری آن در بخش تحقیق و توسعه رکورد شکنی کرد و با 400 میلیون دلار نسبت به سال قبل 146 درصد افزایش یافت.
احتمالاً هیجانانگیزترین بخش از سخنان ویلیام لی به چگونگی برنامهریزی نیو برای دستیابی به سودآوری مرتبط است. او متعقد است که برای سودآوری در سال 2024 و رسیدن به حاشیه سود 20 درصدی از فروش هر خودرو نیو باید باتری و تراشه تولید کند و در غیر این صورت هیچ شانسی نخواهد داشت. به گفته او باتریها در حال حاضر نزدیک به 40 درصد از هزینه تولید خودروها را تشکیل میدهند. اگر نیو باتری تولید کند؛ به شکل خالص 8 درصد بیشتر سود خواهد کرد. همچنین تولید تراشه سود ناخالص را تا 10 درصد افزایش میدهد.
به گفته مدیرعامل نیو، سال 2025 باید آخرین مرحله توسعه هوشمند این شرکت برای اهداف فعلی نیو نیو باشد و به گفته او آنها نمیتوانند اجزاه دهند که سایرین از آنها یاد گرفته و سریعتر حرکت کنند. نیو در حال حاضر یک برند زیر مجموعه مرموز را بزودی معرفی میکند که محصولات آن در محدوده قیمتی 27 هزار دلار تا 42 هزار دلار به فروش میرسند. همچنین برندی پایین رده هم بزودی معرفی خواهد شد و نیو مشغول توسعه تلفن همراه و تراشه است.
نیو در ماه اکتبر رسماً وارد اتحادیه اروپا شد و محصولات خود را به آلمان، هلند، سوئد و دانمارک صادر کرد. این خودروساز چینی بزودی کارخانه خود در برلین آلمان را افتتاح خواهد کرد که گامی مهم برای عرضه نسل بعدی محصولات نیو در آمریکا است.