افزایش آتش سوزی خودروهای الکتریکی در چین !
منتشر شده در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۷
آتش سوزی خودرو الکتریکی بی وای دی هان

در سه ماهه اول سال جاری 640 خودروی برقی در آتش سوختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش یافته و بنابر اعلام سازمان آتش نشانی و نجات چین، به طور میانگین 7 خودروی الکتریکی در هفته اتش می‌گیرند.

به گزارش خودروم، به تازگی یک دستگاه سدان برقی بی‌وا‌ی‌دی هان(BYD Han) در شهر شنژن چین،  از قسمت وسط و عقب آتش گرفت. خودروی مزبور به طور کامل سوخت و اکنون علت آتش گرفتن آن مشخص نیست. این اولین بار نبود که یک بی‌وای‌دی هان در آتش می‌سوزد و پیش از این در اوایل اکتبر سال 2021 هم انتشار دود سفید از این خودرو در یکی از بزرگراه‌های شنژن گزارش شده بود.

البته خبر آتش گرفتن خودروهای الکتریکی، چندان غیر عادی نبوده و با این وجود میزان فروش خودروهای الکتریکی به بالاترین حد خود نسبت به سال‌های گذشته رسیده است و حتی بی‌وای‌دی اعلام کرده که دیگر خودروهای احتراقی تولید نخواهد کرد. براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های چینی، تنها 86 حادثه آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی در دو سال گذشته(از سال 2020 تا 2022) گزارش شده و میانگین چنین حوادثی در چین، به یک حادثه در هفته می‌رسید. در میان 86 حادثه گزارش شده در رابطه با آتش سوزی خودروهای الکتریکی در مدت زمان یادشده، بی‌وای‌دی در رتبه اول قرار دارد و مدل‌های تانگ، E2، E5 و Qin این شرکت بیشتر دچار حادثه می‌شوند.

اما در سه ماهه اول سال جاری 640 خودروی برقی در آتش سوختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش یافته و بنابر اعلام سازمان آتش نشانی و نجات چین، به طور میانگین 7 خودروی الکتریکی در هفته اتش می‌گیرند.

دلیل آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی چیست؟

با شارژ باتری‌های یک خودروی الکتریکی با استفاده از شارژ سریع DC در محیطی با دمای پایین، سیستم کنترل الکترونیکی باید باتری را گرم کند و اگر موفق به انجام این عمل نشود؛ خطر آتش‌سوزی خودروی الکتریکی را تهدید می‌کند. همچنین ته نشینی کربنات لیتیوم و تشکیل دندریت‌های لیتیومی در باتری‌های لیتیوم یونی و… ، می‌تواند منجرب آتش‌سوزی شود. علاوه بر این به کارگیری وسایل نقلیه الکتریکی نسبتاً ارزان در ناوگان حمل ونقل عمومی به دلیل استفاده زیاد و لزوم شارژ سریع باتری، خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

باید توجه کرد که 66 درصد آتش‌سوزی‌ها در ماه‌های گرم و 34 درصد از آنها در ماه‌های سرد سال رخ می‌دهد. پیش از این به نظر می‌رسید که خطر آتش‌سوزی در زمستان بیشتر باشد؛ اما در تابستان به دلیل گرمای بیش از حد هوا، خطر آتش‌سوزی بیشتر است.

علاوه بر این، به گفته دبیر کل انجمن خودروهای مسافربری چین، هنگام وقوع حوادث رانندگی و برخورد شاسی با اجسام، سلول‌های بسته فشرده باتری سوراخ شده و سپس اتصالی کوتاه با دیگر قطعات ایجاد می‌شود. این موضوع به تدریج دمای داخلی باتری را افزایش داده و باعث آتش سوزی خواهد شد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.