ونوسیا ؛ برند چینی و ژاپنی در راه ایران
یک دو رگه می آید! منتشر شده در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۵
ونوسیا

بازوی مشترک جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان در چین بزودی توسط خودروسازانی خصوصی به ایران می آید. اما ونوسیا چیست و چه اهدافی دارد؟

به گزارش خودروم، ونوسیا نام یک برند خودروسازی چینی است. این شرکت به عنوان زیرمجموع مشترک نیسان و دانگ فنگ فعالیت می‌کند. برند Venucia در سال 2010 و با هدف ساخت خودروهای سواری معرفی شد. از سال 2017 تا پایان 2020 نیسان و دانگ فنگ این شرکت را برای افزایش تمرکز بر بازاریابی و تولید خودرو دانگ فنگ ونوسیا موتور نام نهاده و اساساً نیسان خود را از آن دور کرد. اما در دسامبر 2022 دانگ فنگ دوباره توانست نظر نیسان را جلب و این برند زیر پرچم جوینت ونچر نیسان دانگ فنگ فعالیت کرد.

ظاهراً سنگینی نام نیسان بر روی خودرویی چینی، برند ونوسیا را به گزینه‌ای مناسب برای یکی از خودروسازان خصوصی کشور برای واردات و سپس تولید تبدیل می‌کند. در واقع مکث موتور که پیش‌تر مونتاژ پیکاپ کلوت از دایون و شاسی بلند تیارا از بایک را بر عهده داشت؛ با ونوسیا به وجه بسیار مناسب‌تری در بازار ایران می‌رسد. پس به همین خاطر هم فرصت را غنیمت شمرده و اولین نمونه‌های چند محصول ونوسیا را به ایران آورده است. در ادامه شما را کمی بیشتر با ونوسیا آشنا خواهیم کرد.

تولید یک برند

لوگوی ونوسیا

در یکی از روزهای سپتامبر 2010 جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان برند جدید ونوسیا را معرفی کرد. این برند با هدف فروش بیشتر وسایل نقلیه توسعه یافت. در واقع خودروساز جدید دانگ فنگ نیسان به طور خاص خودروهایی را برای عرضه و فروش در بازار چین طراحی و تولید می‌کرد.

اولین فروش ونوسیا

ونوسیا در نوامبر 2011 اولین خودروی خود با نام D50 را در کلاس وسایل نقلیه متوسط معرفی کرد. فروش خودروی مزبور از نیمه اول سال 2012 در چین آغاز شد. همزمان دانگ فنگ ونیسان نسخه تولیدی خودروی الکتریکی Venucia به نام e30 را در نمایشگاه خودروی گوانگژو آن سال رونمایی کرد. این خودرو براساس E-Concept نمایشگاه خودروی پکن 2012 ساخته شد. دانگ فنگ و نیسان بدنبال ساخت خودروی مزبور تا سال 2015 در چین بود.

از نظر ابعاد، بدنه و مشخصات فنی و سایر ویژگی‌ها محصول الکتریکی ونوسیا تشابهاتی با نیسان لیفت داشت. نیسان با همکاری دانگ فنگ به دنبال اجراء یک پروژه برای عرضه e30 در 15 شهر چین، تبلیغات مشترکی را با همکاری مسئولان محلی آغاز کرد. این برند در مجموع 216 دستگاه از خودروی مزبور را تا دسامبر 2013 تحویل داد. پس از موفقیت آزمایشی فروش e30، نیسان فروش عمده آن را از سپتامبر 2014 آغاز کرد.

جان گرفتن ونوسیا

دیگر محصول ونوسیا نیز به عنوان هاچبکی پنج در و سایز متوسط به نام R50 در سپتامبر 2012 عرضه شد. این خودرو در چین طراحی و برای اولین بار به شکل اختصاصی برای حضور در بازار چین بود. در آوریل 2013 نیز کانسپت Venucia Viwa براساس پلتفرم نیسان مارچ در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد. این خودرو با نام R30 در سال 2014 به فروش رسید. به این ترتیب براساس اعلام نیسان برند ونوسیا از سال 2012 تا 2014 توانسط 200 هزار خودرو را به فروش برساند.

در سال 2015 ونوسیا تصمیم گرفت که براساس نیسان قشقایی یک شاسی بلند کامپکت به نام T70 را وارد بازار کند. در سال 2017 این برند به عنوان یک شرکت تابع با ساختاری جداگانه از شرکت دانگ فنگ موتور به فعالیت پرداخت در همان سال نیز مدل D60 به عنوان اولین خودروی جدید با بکارگیری زبان طراحی اختصاصی ونوسیا معرفی شد. از سال 2018 به بعد نیز نسخه‌های الکتریکی مدل‌های احتراقی این برند وارد بازار شدند.

ونوسیا

در سال 2019 دانگ فنگ کراس اوور کوچکی استار را معرفی کرد. فروش این خودرو در سال 2020 آغاز شد. باید دانست که این محصول اولین خودرو براساس کانسپت گلکسی وی بود. همچنین برای اولین بار در مسیر تولید آن از معماری هوشمند ونوسیا موسوم به VSA استفاده می‌شود.

این معماری شامل سیستمی مدولار با قابلیت بومی‌سازی بیشتر پلتفرم‌ها بود. در واقع بکارگیری آن نصب قطعات اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی را آسان می‌کرد. در دسامبر 2020 دانگ فنگ دوباره به سمت ونوسیا رفت. این خودروساز با جلب حمایت شریک ژاپنی توانست آن را دوباره به شرکت زیرمجموعه جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان تبدیل کند.

طراحی و ساخت ونوسیا

ابتدا دانگ فنگ نیسان خودروهای ونوسیا را طراحی می‌کرد. در سال 2014 شرکای ژاپنی و چینی یک مرکز تحقیق و توسعه جداگانه با هدف عرضه خودروهای این برند با طراحی اختصاصی در شهر گواگژو ساخته‌اند. مرکز مزبور در ژوئن 2016 با نام ونوسیا دیزان سنتر افتتاح شد. این برند پس از مدتی یک مرکز طراحی پیشرفته دیگر را در شانگهای بازگشایی کرد. همچنین محصولات این خودروساز چینی در کارخانه‌های ان واقع در گوانگژو و ژنگژو تولید می‌شوند.

شیوه جالب بازاریابی ونوسیا

ونوسیا روشی جالب و عجیب در بحث بازاریابی دارد. اولین شعار این خودروساز رسیدن به جهان در چین ایده‌آل بود. در سال 2013 و در جریان نمایشگاه گوانگژو شعار آن به زندگی پر حرارت و همیشگی تغییر کرد. مدتی بد شعار انگلیسی آن به بیشتر لذت ببرید تبدیل شد. در سال 2017 نیز شعار آن باز هم دست خوش تغییر شد. این بار ونوسیا از «بهتر برای بهتر» استفاده کرد. اما این پایان ماجرا نبود و این برند همزمان در چین از شعار «صنعت مبتکرانه، همراه شما» سود برد. همچنین در آن زمان لوگوی این برند باز طراحی و ساده‌تر شد.

اسپانسری

در سال 2014 ونوسیا اسپانسری تیم فوتبال گوگژو را برعهده گرفت. اما بدلیل عدم درج تبلیغات این شرکت برروی کیت تیم مزبور، دانگ فنگ نیسان از آن شکایت کرد. دادگاه گواگژو نیز رای به سود ونوسیا و دانگ فنگ نیسان داد. مدتی بعد این برند اسپانسر مسابقات دو ماراتن چین شد. در سال 2019 نیز حمایت مالی جام جهانی بسکتبال برعهده این برند بود. باید دانست که تا اوایل سال 2020 تمام مدل‌های این خودروساز چینی با نام‌هایی شامل یک حرف و دو عدد وارد بازار شدند. مدل استار اولین خودروی ونوسیا با حروف الفبا است!

ونوسیا در چه سالی تاسیس شد؟

این خودروساز چینی در سال 2010 توسط جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان تاسیس شد.

اولین محصول این برند چه نام دارد؟

خودروی D50 اولین محصول این برند در سال 2011 معرفی شد.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.