هایما 7X ؛ بررسی خودروی خانوادگی ایران خودرو
مهمان آبی پوشان! منتشر شده در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰
هایما 7X

هایما 7X به عنوان محصول جدید ایران خودرو به تولید می‌رسد. این خودرو یک MPV یا ون چند منظوره خانوادگی با امکاناتی معقول است.

به گزارش خودروم، ایران خودرو پس از مونتاژ هایما S8 در خراسان، به هایما 7X می‌اندیشد. این خودروس چینی در نوامبر سال 2019 معرفی شد. هایما آن را در نمایشگاه خودروی گوانکجو به عنوان جایگزینی برای هایما F7 شناخت. به گفته هایما هدف از ساخت این خودرو افزایش میزان فروش محصولات این خودروساز چینی بود. در آگوست سال 2020 خطوط تولید این خودرو راه‌اندازی شد. بلافاصله هایما ایکس 7 با قیمتی بین 18,780 تا 21,670 دلار وارد بازار چین شد.

هایما ایکس 7 در سال 2020 نیز به هندوستان رفت. هدف از معرفی آن در هند، احتمال حضور هایما و فروش محصول‌های ان در کشور چین را افزایش داد. پس از چندی این خودرو وارد بازارهایی مانند فیلیپین و… شد. پس از چنید هایما در سال 2022 سود خالص سالانه قابل انتساب به سهامدارن خود را 12,58 میلیون دلار اعلام کرد. به گفته این خودروسازچینی، تمام رشد و شکوفایی این شرکت به دلیل موفقیت هایما 7X از نظر حجم تولید و صادرات است.

هایما ایکس 7 ایران خودرو

موفقیت نسخه بنزینی منجرب به تولید نمونه برقی هایما ایکس 7 شد. اکنون نیز هایما مشغول آزمایش و بررسی نمونه‌های هیدروژنی 7X است. بنابراین ما با یکی از مهم‌ترین محصول‌های هایما در چند سال گذشته روبرو هستیم. ایران خودرو نیز اخیراً با مونتاژ هایما S8 دوباره همکاری با این خودروساز چینی را آغاز کرد. این همکاری با تولید و مونتاژ هایما 7X رنگ بوی تازه‌ای می‌گیرد. ایران خودرو با توجه به شناخته شدن برند هایما در بازار ایران، امید زیادی به موفقیت این خودرو در بازار دارد.

ابعاد و اوزان

هایما 7X

ما با یک خودروی خانوادگی چند منظوره یا کراس اوو لارج تورینگ با ظرفیت 7 سرنشین مواجه هستیم. هایما 7X در طول، عرض و ارتفاع بدنه به ترتیب 4,815، 1,874 و 1,720 میلی‌متر اندازه دارد. فاصله بین دو محور نیز 2,860 میلی‌متر است. ابعاد مرتبط به فاصله عرضی چرخ‌های جلو و عقب هم 1,615 میلی‌متر است. هایما ارتفاع این خودرو از سطح زمین را نیز 170 میلی‌متر اعلام می‌کند. زاویه ورود و خروج 17 و 20 درجه است. وزن خالص و ناخالص به ترتیب 1,670 تا 2,195 میلی‌متر است. طول، عرض و ارتفاع صندوق عقب به ترتیب 4,50، 1,100 و 760 میلی‌متر بوده و در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم و سوم طول آن به 2,160 میلی‌متر می‌رسد.

طراحی بدنه

طراحی هایما 7X کسی جز پینینفارینا ایتالیا نیست. این کمپانی صاحب نام ایکس 7 را با الهام از قایق‌های تفریحی لوکس ایتالیی ساخته است. البته چنین ادعایی در مورد سوبا M4 هم مطرح می‌شود. به نظر ما هر دو خودرو در یک بازه زمانی خاص طراحی‌ شده‌اند. مشتری طرح برتر، زودتر سفارش خود را ثبت کرده است. البته طراحی کلی این خودرو بر اساس کانسپتی به نام هایما VF00 است. این کانسپت در نمایشگاه خودروی پکن 2018 به نمایش درآمد.

هایما ایکس 7

در جلو یک جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل با تزئینات کرومی می‌بینیم. این بخش از پایین و بالا به سپر و چراغ‌های جلو متصل می‌شود. چراغ‌ها دو بخشی بوده و قسمت مشکی رنگ میزبان برخی از چراغ‌ها است. در دو طرف شیاری با تزئینات مشکی رنگ میزبان چراغ‌های روشنایی روز است. قوس روی کاپوت در کناره‌ها بسیار قابل توجه است. ستون‌های A  و B و C سیاه رنگ هستند. ستون D با یک سطح برآمده از بدنه و تزئیناتی مشکی رنگ دیده می‌شود.

هایما 7X

خط شخصیت فراز و فرود زیادی دارد. اما طراح در هر شرایطی آن را از بالای چراغ‌های جلو با عبور از دستیگره‌ها به چراغ‌ها عقب می‌رساند. روی درها نیز قوس و فرو رفتگی بسیار زیبایی می‌بینیم. این طرح ظاهر خودرو را عضلانی‌ کرده است. پایین پنجره‌ها نیز از تزئینات کرومی برای تزئین استفاده می‌شود.

هایما ایکس 7 ایران خودرو

در عقب هایما ایکس 7 از طرح جالبی استفاده می‌شود. یک اسپویلر بزرگ به عنوان ادامه طرح بدنه به ستون D متصل است. در پایین این بخش، چراغ‌های عقب، شیشه و پلاک داخل قابی مشکی رنگ قرار می‌گیرند. این قسمت نیز به لطف باریکه‌ای کوچک به قسمت مشکی رنگ روی پنجره‌ها متصل می‌شود. بخش میانی در صندوق عقب هایما 7X، هم رنگ بدنه است. سپر دو بخشی بوده و یک دیفیوزر ساده و… را می‌بینی. خوشبختانه خبری از خروجی‌های اگزوز تزئینی نیست.

طراحی داخلی

در محیط داخلی هایما X7 از رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و قهوه‌ای استفاده می‌شود. فرمان حالتی دی کات مانند و تخت دارد. این فرمان دو پره دارای دکمه‌های کنترلی فراوان به همراه تزئیناتی نقره‌ای رنگ است. بخش اعظم محیط داخلی و صندلی‌ها با پوشش پلاستیک و چرم مصنوعی به رنگ قهوه‌ای تزئین می‌شوند. در قسمت میانی داشبورد از پوششی نقره‌ای رنگ استفاده می‌شود. در این بخش دو صفحه نمایش به عنوان جلوآمپر و نمایشگر اطلاعات مرکزی در داخل یک قابل قرار دارند.

داشبور هایما 7X

وضوح دو صفحه نمایش مطلوب ارزیابی می‌گردد. می‌توان تم نمایش عقربه‌های سرعت سنج و… را در سه سطح مختلف تغییر داد. بخش بالایی و نزدیک شیشه جلو هم با پلاستیکی نرم تزئین می‌شود. هایما بر روی درها از همین ترکیب رنگ استفاده می‌کند. فقط بخش‌ مرتبط با روی جا آرنجی و دستگیره‌ درها با پلاستیک پیانویی تزئین می‌شوند. هایما از همین پوشش برای دور خروجی‌های تهویه و دکمه‌های کنترلی کنسول میانی استفاده می‌کند.

فرمان هایما ایکس 7

کنسول میانی شامل یک دسته دنده بزرگ، انواع دکمه‌های کنترلی، غربلیک انتخاب حالت رانندگی و جا لیوانی می‌شود. روی تمام درها فضایی مناسب برای ذخیره‌سازی اشیا وجود دارد. جا آرنجی مرکزی هم پوششی قهوه‌ای رنگ داشته و ابعاد مناسبی دارد. برای صندلی‌های ردیف دوم نیز جا آرنجی وجود دارد. سرنشینان این قسمت می‌توانند به شکل مستقل تهویه عقب را کنترل کنند. همچنین پورت‌های USB برای شارژ تلفن همراه موجود هستند.

ردیف سوم

ردیف سوم

ردیف سوم طبیعتاً فضای کمتری برای سرنشینان خود فراهم می‌کند. ضمن اینکه برای دید بهتر راننده نسبت به عقب خودرو، از سری برای سرنشین وسط این بخش بر روی صندلی عقب استفاده نمی‌شود. دو صندلی ردیف دوم را می‌توان به طور کامل جمع کرد. با این کار فضایی راحت برای سرنشینان ردیف سوم ایجاد خواهد شد. اگر کمبود فضای ذخیره بار آزار دهنده به نظر بیاید هیچ مشکلی نیست. شما می‌توانید صندلی‌های ردیف دوم و سوم را کاملاً خوابانده و از فضایی مناسب برای قراردادن بار برخوردار شوید. ضمن اینکه روی فضای موجود برای قراردادن آرنج و جای لیوانی ردیف سوم، پورت USB برای شارژ تلفن همراه وجود دارد.

مشخصات فنی هایما 7X

خوشبختانه ایران خودرو به جای بکارگیری موتور 1,5 لیتری 4 سیلندر توربو 162 اسب بخاری TGDi، به سراغ نوع 1,6 لیتری توربوشاژر آن رفته است. این موتور هم از تکنولوژی TGDi استفاده می‌کند. قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 293 نیوتن‌متر در اختیار راننده خواهد بود. نیرو توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. این جعبه دنده ساخت کمپانی DAE است. سازنده گیربکس برای ساخت آن از فناوری هیوندای پاورتِک استفاده می‌کند. میزان مصرف سوخت ترکیبی هایما 7X به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش طبق استاندارد NEDC و WLTC به ترتیب 7,6 و 7,8 لیتر است.

موتور هایما 7X

سیستم تعلیق جلو و عقب هایما ایکس 7 به ترتیب مستقل مک فرسون و چند لینکی مستقل است. فرمان برقی نیز به راننده برای کنترل بهتر خودرو کمک خواهد کرد. با توجه به استفاده از پوشش نمد برای درب موتور و پشت آن، صدای پیشرانه تا حد زیادی در داخل کابین به گوش نمی‌رسد. لگ توربو متاسفانه حس خواهد شد. اما این ضعف در حدی نیست که شما را آزار دهد. سیستم تعلیق با توجه به ابعاد خودرو عملکرد مطلوبی دارد. هر چند که به میزان محسوسی خشکی را می‌توان احساس کرد.

امکانات و ایمنی هایما 7X

هایما 7X از نظر ایمنی به سامانه پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل و شش ایربگ 10 نقطه‌ای مجهز است. همچنین رادار خطی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه دو حالته سه بعدی و دو بعدی در دسترس خواهد بود. سیستم هدایت خودرو در بین خطوط خودکار، سیستم پارک خودکار، سنسور باران هم دسترس است. علاوه بر این سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرایزی نیز در ایکس 7 وجود دارد.

از نظر امکانات دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، 2 دوربین برای نظارت بر سرنشینان ردیف دوم و سوم وجود دارد. صندلی راننده برقی و قابلیت تنظیم در 6 جهت را دارد. همچنین امکان اتصال بلوتوث و وای فای، حالت رانندگی اسپرت، اقتصادی و برف به همراه صندوق عقب برقی وجود دارد. ابعاد جلو آمپر دیجیتال و صفحه نمایش مرکزی نیز 12,3 اینچ است. ورژن سوم سیستم هوشمند خودروی Moofun میزبان سرنشینان خواهد بود. امکان کنترل از راه دور برای بازکردن درها، بازکردن پنجره‌ها، روشن کردن خودرو، کنترل سیستم تهویه و کنترل روشنایی چراغ‌ها وجود دارد. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک هایما 7X نیز به فیلتر PM2.5 و مولد یون منفی مجهز است.

جمع بندی

چراغ های جلو

هایما 7X خودرویی لوکس محسوب نمی‌شود. چون قرار نیست تمام خودروهای هفت نفره را لوکس بدانیم! ضمن اینکه امکانات این خودرو در حد و اندازه محصولات معمولی کمپانی‌های مطرح جهانی و در سطح استاندارد است. بنابراین واقعاً درک این موضوع که چگونه برخی از رسانه‌ها ایکس 7 را لوکس می‌نامند، به درستی برای ما مشخص نشد. به نظر ما این اقدام تعمدی بوده و چه بسا اتاق فکری برای القا این موضوع برای بازاریابی بهتر این خودرو وجود دارد. محصول جدید و مونتاژ ایران خودرو از نظر ظاهری هم چندان دلچسب نیست و خیلی‌ها چنین چیزی را نمی‌پسند. در داخل کابین تمام صندلی‌ها برقی نیستند. خبری از ماساژور، مانیتور برای سرنشینان ردیف دوم و… هم نیست. پس فکر عرضه یک خودروی لوکس از جانب ایران خودرو را فراموش کنید.

قیمت هایما 7X

هایما 7X

اما حقیقتاً در شرایط کنونی هایما ایکس 7 تنها یک رقیب از فردا موتورز به نام سوبا M4 دارد. دست بر قضا رقیب ایکس 7 ظاهری مشابه با آن دارد. اما از نظر امکانات سوبا M4 پیروز میدان خواهد بود. بنابراین شکست پیش از عرضه برای این خودرو حاصل خواهد شد. ولی شاید قیمت گذاری مناسب حال یک خانواده پر جمعیت ایرانی را خوب کند! این یعنی هنوز هم می‌توان برای هایما 7X شانسی در نظر گرفت. بنابراین اگر محصول جدید و چینی ایران خودرو با قیمتی معادل با 900 میلیون تومان یا 1 میلیارد تومان عرضه شود؛ قطعاً پرچم این آبی پوشان جاده مخصوص را به اهتزاز در می‌آورد.

مشخصات فنی

موتوری 1,6 لیتری توربوشاژ TGDi با قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 293 نیوتن متر در دسترس است. نیرو توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

رقیب

هایما 7X در حال حاضر به عنوان یک کراس اوور خانوادگی چند منظوره یا MPV تنها یک رقیب به نام سوبا M4 از فردا موتورز دارد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.