
فورد با بهرهگیری از پلتفرم MEB گروه فولکس واگن، نسخه برقی اکسپلورر را معرفی کرد. این شاسی بلند دو ردیفه در آلمان مونتاژ خواهد شد.
به گزارش خودروم، تصاویر پیش روی شما به فورد اکسپلورر برقی مرتبط هستند. هیچ شباهتی میان اکسپلورر موجود در آمریکا و نسخه پلاگین هیبریدی آن در بازارهای منتخب اروپایی نمیبینیم. فورد اکسپلورر برقی به طور انحصاری برای اروپا توسعه یافته است. این خودروی کاملاً جدید از پلتفرم MEB گروه فولکس واگن بهره میبرد. کراس اوور سایز متوسط و دو ردیفه فورد اولین خودروی سواری تمام الکتریکی بیضی شکل اروپایی مونتاژی کارخانه جدید فورد در کلن آلمان است.

طول اکسپلورر برقی 4.5 متر است. این رقم اندکی کمتر از فولکس واگن ID.4 با زیر بنایی مشترک و به عنوان خودرویی پنج نفره است. فورد در صورت باز شدن امکان سفارش گذاری این خودرو، قیمت اولیه آن در اروپا را زیر 48,300 دلار اعلام میکند. این اقدام به طور قابل ملاحظهای این محصول را به خودرویی مقرون به صرفهتر از موستانگ Mach-E تبدیل میکند. زیرا خودروی مزبور در آلمان با قیمت پایه 67,600 دلار عرضه میشود.
مهندسی آلمانی با روش آمریکایی
به گفته فورد اکسپلورر برقی حاصل ترکیب مهندسی آلمانی و روش آمریکاییها برای طراحی شاسیبلندهای نمادین برای عصر الکتریکی و به طور خاص مشتریان اروپایی است. به نظر محصول جدید فورد ناهموارتر از مدل ID.4 بوده و خطوط مسقیم، بدنهای جعبهای مانندتر و ظاهری خشنتر دارد. از جمله نکات برجسته طراحی این محصول باید به وجود جلوپنجرهای با ورودیهای هوا و متصل به سپر اشاره کرد. همچنین چراغهای جلو در پس زمینه سیاه رنگ و دو طرف حروف اکسپلورر قرار دارند. سپر با رنگی نقرهای و U شکل جلب توجه میکند. شیشه عقب باریک و شمایل U شکل عقب نیز قابل توجه هستند.




عناصر قابل ذکر دیگر شامل ستونهای A مشکی و ستونهای منحصر به فرد C هستند. ستونهای مزبور به ایجاد نمایی از سقف شناور کمک میکنند. رینگها به منظور بهبود عبور جریان هوا ظاهری خاص دارند. آنها را میتوان در انواع 19، 20 و 21 اینچ سفارش داد. اکسپلورر برقی رنگهای جدیدی برای بدنه مانند آبی قطبی، سفید منجمد، خاکستری مغناطیسی، مشکی عقیق و قرمز شفاف دارد.
طراحی داخلی
محیط داخلی اکسپلورر برقی طراحی مدرنی دارد. از نکات برجسته این قسمت باید به صفحه نمایش مرکزی 15 اینچی فورد Sync Move اشاره کرد. این نمایگشر را میتوان به آرامی و تا 30 درجه بالا و پایین برد. هنگامی که نمایشگر در پایینترین وضعیت خود قرار بگیرد؛ فضای ذخیرهسازی کنسول مرکزی موسوم به My Private Locker را پنهان خواهد کرد. جلوآمپری دیجیتال و 5 اینچی با امکان نمایش دادههای مرتبط به رانندگی، میزان شارژ باتری و وضعیت سیستم کمک راننده وجود دارد. این جلوآمپر از نوع شناور است.

علاوه بر این پد لمسی ارگونومیکی در زیر صفحه نمایش مرکزی برای کنترل ویژگیهایی از جمله صدای سیستم صوتی و فناوریهای مرتبط به پارک قرار دارد. امکاناتی از قبیل ورود بدون کلید، تهویه دو منطقهای، اندروید اتو بی سیم و اپل کارپلی در دسترس هستند. صندلیهای جلو یکپارچه بوده و روشنایی محیطی با 10 رنگ گوناگون برای سرنشینان فراهم است. در کابین اکسپلورر برقی یک کنسول مخفی با حجم ذخیرهسازی 17 لیتر در زیر کنسول اصلی قرار دارد.




در محفظه مزبور امکان قراردادن دو گوشی هوشمند با صفحه نمایش بزرگ و استفاده از شارز بی سیم استاندارد وجود دارد. جا لیوانی، فضای ذخیرهسازی اشیاء و دیگر موارد هم موجود است.صندوق عقب 450 لیتر فضا دارد. در صورت خواباندن صندلیهای عقب گنجایش خودرو به 1400 لیر میرسد. حجم بار تقریباً 100 لیتر کمتر از فولکس واگن ID.4 است. دلیل آن برآمدگی کوتاهتر عقب اسکپلورر به نظر میرسد. در کف صندوق عقب نیز فضایی برای ذخیرهسازی اشیاء به شکل مخفی وجود دارد.
مشخصات فنی
فورد هنوز هیچ جزئیاتی در رابطه با موتور الکسپلورر برقی منتشر نکرده است. این خودروساز میگوید که محصول جدید آنها به دو شکل دیفرانسیل عقب و تمام چرخ متحرک عرضه میشود. امکان شارژ سریع DC از 10 تا 80 درصد و به مدت 28 دقیقه فراهم است. از طریق Sync Move امکان تنظیم دمای باتری برای بهبود سرعت شارژ، زمان بندی شارژ و برنامهریزی سفر با خودروی الکتریکی وجود دارد.

پورت شارژ CCS در گلگیر عقب امکان اتصال به ایستگاه شارژ AC نوع 2 از طریق کابل شارژ عمومی فورد یا ایستگاههای شارژ سریع DC را فراهم میکند. فورد به مشتریان اکسپلورر میگوید که امسال بیش از 450 هزار شارژر اختصاصی در اروپا دارد و این میزان تا سال 2024 به 500 هزار ایستگاه خواهد رسید. همچنین 2100 شارژر DC با همکاری Ionity نصب میشود. از این تعداد تاکنون 450 مورد به بهره برداری رسیده است. شاع پیمایش این خودرو هنوز اعلام نشده است.
ایمنی
این کراس اوور الکتریکی به 12 سنسور اولتراسونیک، پنج دوربین و سه رادار مجهز است. همه اینها امکان کنترل 360 درجه اطراف خودرو را فراهم میکند. طیف گسترهای از سیستمهای کمک راننده فعال با استفاده از این ساختار فعالیت خواهند کرد. اکسپلورر برقی اولین فورد در اروپا خواهد بود که از فناوری Lane Centering برای بهبود تغییر خط حرکتی استفاده میکند.





سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی به Stop & Go مجهز شده و هشدار برخورد، هشدار ترافیک، ترمز فعال و ورژن 2 کمک پارک و… در دسترس است. فورد اکسپلورر برقی یکی از 9 وسیله نقلیه الکتریک فورد تا سال 2024 است. پوما برقی در کرایووا واقع در کشور رومانی تولید میشود.
ارزش اکسپلورر برقی زیر 48,300 دلار خواهد بود. با این حساب این خودرو یکی از مقرون به صرفه ترین شاسی بلندهای الکتریکی فورد است.
فورد با استفاده از پلتفرم MEB گروه فولکس واگن اکسپلورر الکتریکی را ساخته است. بنابراین شباهتهایی با ID.4 دیده میشود.