در این متن دو شاسیبلند فیدلیتی و تیارا از بهمن موتور و مکث موتور را با یکدیگر مقایسه کردهایم.
به گزارش خودروم، بازار اتومبیل کشور ما زمانی نه چندان دور حداقلهای بروز جهان را به خود میدید و خریدارانی بودند که توان خرید خودروهای نسبتاً بروز بازار جهانی را از میان چند برند بینالمللی و بنام جهان داشته و چرخ بازار خودرو با تمام کاستیهای مختلف آن میچرخید.
اما اکنون دیگر خبری از برندهای بروز جهانی و خودروهای مشهور آنها نیست و با وجود آزاد شدن دوباره امکان واردات خودرو، باز هم نمیتوان انتظار محصولات شاخص خودروسازان بزرگ را داشت و تنها باید به محصولات اقتصادی و محدود چند برند خاص اکتفاء کرد.
فهرست مطالب
ولی در هر حال خودروسازان و فعالین بازار خودروی کشور هنوز هم با تمام مشکلات موجود فعالیت کرده و در تلاش هستند که با وجود تحریم و… با عرضه محصولات جدید به بازار خودروی کشور کمی تنوع بخشیده و قدرت انتخاب خریداران خودرو را افزایش دهند. به همین خاطر هم بهمن موتور که زمانی با مزدا در ایران روزهای خوشی را تجربه میکرد؛ خودرویی چینی به نام فیدلیتی را به بازار آورده و در مقابل هم مکث موتور به عنوان زیرمجموعه گروه صنعتی ماموت خودرویی به نام تیارا را به بازار عرضه میکند تا به شکل مستقیم با فیدلیتی رو به رو شود.
مکث موتور امید زیادی به موفقیت تیارا دارد. این مجموعه پس از خداحافظی فولکس واگن با گروه صنعتی ماموت به دلیل خروج ایالات متحده از برجام و تحریمهای اقتصادی، تاسیس شد تا ماموت که زمانی برای تولید محصولات فولکس در ایران برنامهریزی میکرد؛ به شکل دیگری به فعالیت خود ادامه دهد.
در هر حال مکث موتور تیارا بزودی وارد بازار میشود و به دلیل رقابت مستقیم این خودرو با فیدلیتی، خودروم در ادامه به مقایسهای اجمالی این دو خودروی چینی میپردازد.
ابعاد و وزن
فیدلیتی 4735 میلیمتر طول، 1,900 میلیمتر عرض و 1,710 میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور در این خودرو 2,720 میلیمتر بوده و از سطح زمین نیز 210 میلی متر فاصله دارد. وزن فیدلیتی 1,575 کیلوگرم است و در دو مدل 5 و 7 نفره عرضه شده و حجم صندوق عقب آن در صورت خواباندن صندلیهای عقب به 1,680 لیتر میرسد.
از سوی دیگر تیارا 4,788 میلی متر طول، 1,875 میلیمتر عرض و 1,730 میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور در این خودرو 2,815 میلیمتر است. وزن تیارا 1,610 کیلوگرم بوده و تنها نسخه 7 نفره آن به فروش خواهد رسید. حجم صندوق عقب این خودرو نیز در شرایط عادی 145 لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلیهای عقب گنجایش 1,380 لیتر بار را دارد.
از نظر ابعاد، این دو خودرو به شدت نزدیک به یکدیگر بوده و حتی فضای پای سرنشینان هم تقریباً مشابه با یکدیگر است. اما وزن تیارا بیشتر بوده و گنجایش صندوق عقب آن نسبت به فیدلیتی کمتر است. این در شرایطی است که فیدلیتی نسخه 5 نفره هم دارد و از نظر وزن هم در مقایسه با تیارا سبکتر است.
طراحی
بحث درباره طراحی فیدلیتی و تیارا کاملاً سلیقهای بوده و نویسنده این متن علاقهای به تحمیل نظر خود به خوانندگان ندارد. ولی باید قبول کرد که تیارا ظاهر پختهتری نسبت به فیدلیتی به خصوص در نمای جلو داشته و زیباتر به نظر میرسد.
در واقع شمایل تیارا بیشتر ما را به یاد محصولات اروپایی و الخصوص خودروهای فولکسواگن یا ولوو میاندازد. در مقابل هم فیدلیتی با وجود شباهتهای خود به مصحولاتی از کمپانی فورد، بیشتر ظاهری شرقی داشته و نزدیک به تولیدات خودروسازان ژاپنی و کرهای است.
در بحث طراحی کابین اگر منصف باشیم؛ باید به فیدلیتی امتیاز بیشتری اختصاص داد. در واقع کابین محصول بهمن موتور بسیار بروزتر از محصول مکث موتور بوده و از جمله شاخصههای ان باید به طراحی باریک دریچههای تهویه هوا، نورپردازی نئونی و انحنای بخش مربوط به تنظیم سیستم تهویه و سایر دکمههای کاربردی فیدلیتی به سمت راننده دانست. علاوه بر این، صفحه نمایش مرکزی در فیدلیتی به راننده نزدیکتر بوده و تسلط او بر کنترل آیتمهای نرمافزاری بهتر است.
مشخصات فنی
فیدلیتی از پیشرانهای با کد E4T15C و مشابه با تیگو 7، آریزو 5 توربو و آریزو 6 استفاده میکند. این پیشرانه 1,5 لیتری توربوشارژ 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور دارد. سطح آلایندگی آن یورو 5 بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر 100 کیلومتر پیمایش 8,1 لیتر است. این موتور برای انتقال قدرت به محور جلو از جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه استفاده میکند.
در مقابل تیارا از پیشرانهای با کد TLE4G15D استفاده میکند که پیش از این در خودروهایی مانند هنتنگ V7 و هنتنگ X5 از آن استفاده شده بود و نمونههای موجود هنتنگ X5 در داخل ایران نیز از این پیشرانه بهره میبرند. این موتور 1,5 لیتری 155 اسب بخار قدرت و 215 نیوتنمتر گشتاور داشته و برای انتقال توان خود به محور جلو از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک استفاده می کند. مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای هر 100 کیلومتر پیمایش هم بین 7,7 تا 8,1 لیتر است.
با یک نگاه ساده به اعداد و نامهای فوق، میتوان فهمید که ما با چهره جدیدی از محصولات چری با برند جتور و مدل X70 در ایران و با نام فیدلیتی مواجه هستیم و در مقابل تیارا هم میخواهد یاد برند ورشکسته هنتنگ را زنده نگاه داشته و به سراغ پیشرانه و مشخصات فنی کاملاً مشابه با هنتنگ X5 رفته است. داستان جالبتر هم خواهد شد اگر بدانید که نام اصلی مکث موتور تیارا، بایک روژیانگ X5 بوده و این نامگذاری چه شباهت جالبی با هنتنگ X5 دارد!
تکلیف چری و موتور محصولات ان مشخص است و باید گفت که عملکرد نسبتاً خوبی از موتور فیدلیتی شاهد هستیم؛ اما تعویض دنده کمی تاخیر دارد و لگ توربو به میزان بسیار نامحسوسی احساس میشود. اما پیشرانه پایدار بوده و از پس حداقلها بر خواهد آمد. پیشرانه تیارا هم چیز عجیب و جدیدی نیست! چون قبلاً هم در ایران بوده و ما با آن آشنایی داریم. این موتور نیز پایداری نسبتاً مناسبی دارد؛ اما از نظر تاخیر توربو وضعیتی به مراتب پایینتر از فیدلیتی خواهد داشت و در مقابل تعویض دندههای آن بهتر از فیدلیتی است.
امکانات
فیدلیتی از نظر امکانات به ترمز پارک برقی همراه سیستم توقف خودکار، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو، کالیپرهای قرمز سیستم ترمز، سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط، سیستم رادار تشخیص نقاط کور، سیستم نمایش لحظهای فشار باد تایرها، ایربگهای راننده، سرنشین جلو و جانبی، سیستم ضد سرقت الکترونیکی، سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سانروف، صندلی برقی سرنشین با قابلیت تنطیم در 4 جهت، پوشش چرمی صندلیها، صفحه نمایش 10,25 اینچی به همراه بلوتوث، جلو آمپر 12,3 اینچی دیجیتال، دوربین 360 درجه، دوربین عقب، استارت دکمهای، شارژ بیسیم تلفن همراه، 8 بلندگو، کروز کنترل، سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط، باز شدن درب صندوق عقب به شکل اتوماتیک(توسط پا) و… مجهز شده است. علاوه بر این مشتریان توان انتخاب از میان 2 طرح برای رینگهای 20 اینچی آلومینیومی را دارند.
تیارا نیز از نظر امکانات به سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو، سیستم کمکی ترمز، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار، نمایش نقاط کور، 6 کیسه هوا، سیستم ضد سرقت، سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سانروف، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سنسور نور، جلو آمپر 12,3 اینچی، پاور ویندوز، گرمکن صندلیهای جلو، صفحه نمایش 10,25 اینچی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع خارجی خودرو در هنگام رانندگی، 6 بلندگو و… مجهز شده است.
در مجموع باید گفت که فیدلیتی و تیارا از نظر امکانات تقریباً با یکدیگر برابر هستند؛ اما کف ترازو بیشتر به سمت فیدلیتی متمایل بوده و محصول بهمن موتور از نظر امکانات جایگاه بهتری دارد.
نتیجه
حقیقتاً قضاوت در مورد این دو خودرو بسیار سخت است. در رابطه با طراحی کابین و ظاهر بیرونی فیدلیتی و تیارا بحث کاملاً سلیقهای بوده و همه چیز به نظر شما بستگی دارد. پیشرانه و مشخصات فنی این دو خودرو هم تقریباً مشابه با یکدیگر بوده و تفاوتهای شگفت انگیز و قابل اشارهای نمیتوان ذکر کرد. اما از نظر امکانات فیدلیتی در شرایط بهتری به سر میبرد. همچنین بهمن موتور به واسطه حضور طولانی مدت خود در بازار ایران شبکه خدمات پس از فروش گستردهتری نسبت به مکث موتور دارد؛ هر چند که مکث موتور هم مشغول گسترش شبکه خدمات خود بوده و به عنوان یک خودروساز تازه تاسیس سرعت خوبی دارد.
فیدلیتی در حال حاضر در دو نسخه 5 و 7 نفره و با قیمت 844 و 859 میلیون تومان عرضه شده و قیمت آن در بازار به ترتیب 1 میلیارد و 250 میلیون تومان و 1 میلیارد و 275 میلیون تومان است. قیمت تیارا هنوز مشخص نیست؛ اما احتمالاً از نظر قیمتی تقریباً با فیدلیتی یکسان خواهد بود.
حالا نظر شما در رابطه با فیدلیتی و تیارا چیست؟ اگر بخواهید از میان دو خودروی مزبور یکی را انتخاب کنید؛ به سراغ کدام یک خواهید رفت و دلایل انتخاب شما چیست؟
فیدلیتی و تیارا از موتور 1,5 لیتری توربوشارژ استفاده کرده و هر دو 155 اسب بخار قدرت دارند.
سطح امکانات فیدلیتی و تیارا تقریباً یکسان است؛ اما کف ترازی به سمت فیدلیتی بوده و این خودرو آپشنهای بیشتری دارد.