چینیها باز هم یک ماشین پرنده جدید توسعه دادهاند. این خودرو برای حرکت روی هوا و زمین طراحی شده و بخشهای ان از یکدیگر جدا میشوند.
به گزارش خودروم، در روز 18 نوامبر 2022 مرکز نوآوری چونگ کینگ در موسسه فناوری پکن، نمونهای اولیه از یک ماشین پرنده دو نفره را در پکن معرفی کرد. براساس گزارش منابع چینی، این خودروی پرنده به شکل مشترک توسط مرکز نوآوری چونگ کینگ در موسسه فناوری پکن، کول بلک تکنولوژی و شهرداری چونگ کینگ توسعه داده شده است.
نمونه اولیه این ماشین پرنده توسط تیمی به رهبری شیانگ چانگ، استاد آکادمی مهندسی چین ساخته شده و از نظر ساختار شامل سه بخش است. قسمت اول پیشرانه و پایههای فرود عمودی مستقل را شامل شده و دو قسمت دیگر هم یک کابین کنترلی هوشمند و شاسی رانندگی خودکار برای حرکت روی زمین هستند.
به گفته توسعه دهندگان این خودروی پرنده، سیستم این ماشین به گونهای طراحی شده که به راحتی بتوان آن را از حالت هوایی به شکل زمینی تغییر داد و حرکت کرد. این کار را باید با مکان یابی دقیق، هدایت هوشمندانه و استفاده از فناوریهای اتصالی انجام داد تا قسمتهای مختلف ماشین پرنده تغییر کرده و جابجایی بین حالتهای زمینی و هوایی به آسانی صورت گیرد.
این پروژه هوز در مراحل ابتدایی است و بزودی آزمایشهای جادهای و هوایی آن در چونگ کینگ آغاز میشود. حداکثر وزن پروازی 650 کیلوگرم بوده و دو ساختار 6 بخشی، 8 شفت باز و 16 روتور با وزن خالص 280 کیلوگرم دارد.
شاسی خودران از پیشرانهای شامل چهار موتور الکتریکی استفاده کرده و چهار چرخ متحرک است. در حالی که کابین در حالت کنترل هوشمند قرار دارد؛ مسئولیت رانندگی، فرمان و سایر نکات کنترلی را برعهده خواهد گرفت. حداکثر ظرفیت بار ماشین پرنده بیش از 500 کیلوگرم بوده و حداکثر سرعت آن در 80 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
از طریق موقیعت یابی دقیق و هوشمند، برنامهریزی قرارگیری شاسی و کنترل آن براساس حرکت کابین پروازی تنظیم شده و به طور خودکار روی هم قرار میگیرند. وقتی این اتفاق رخ دهد؛ راننده یا خلبان میتواند بین حالت هوایی یا زمینی یک مورد را برگزیند.
برخلاف ماشین پرنده اکسپنگ Voyager X2 در این خودروی پرنده سه قسمت جدا شدنی وجود دارد. هر کدام از آنها برای پرواز؛ فرود عمودی و… به یک کابین هوشمند نیاز دارند و این در حالی است که برای حرکت روی زمین هم به کابینی هوشمند و شاسی اختصاصی نیاز است. ژانگ جین هوا، معاون اجرایی و دبیر کل مهندسین خودرو چین میگوید که ماشین پرنده مزبور به گونهای طراحی شده که نیازهای حمل و نقل زمین و هوایی را ادغام کرده و سطح نوآوریهای تکنولوژیهای مرتبط به خودروهای پرنده را تا حد زیادی ارتقا داده است.
چند هفته پیش بود که اکسپنگ در نمایشگاه دبی، قابلیتهای ماشین پرنده خود را نمایش داد. اکنون این نمونه اولیه نشان میدهد که چینیها کاملاً بی قرار بوده و این موضوع به هیچ عنوان جای تعجب ندارد؛ زیرا این کشور در سیاستهای میان مدت و بلند مدت خود از تحقیق و توسعه خودروهای پرنده بین سالهای 2021 تا 2035 حمایت میکند.
این خودروی پرنده به شکل مشترک توسط مرکز نوآوری چونگ کینگ در موسسه فناوری پکن، کول بلک تکنولوژی و شهرداری چونگ کینگ توسعه داده شده است.
این ماشین از سه بخش جدا شدنی تشکیل شده و برای حرکت در هوا و زمین توسعه داده شده است. کابین خلبان هوشمند بوده و شاسی زمینی هم عملکردی هوشمند دارد.