چری از باتری سدیم یون CATL استفاده می کند
ارزان و ایمن تر منتشر شده در ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۰
CATL / کاتل

چری برای نخستین بار از باتری سدیم یون شرکت CATL در سری iCar محصولات الکتریکی خود استفاده خواهد کرد.

به گزارش خودروم، شرکت بزرگ باتری سازی CATL چین اعلام کرد که چری اولین شرکتی خواهد بود که از باتری‌های سدیم یون تولید انبوه این شرکت در خودروهای الکتریکی استفاده می‌کند. همزمان با اعلام این خبر ضدها کیلومتر دورتر از مقر CATL در نینگده، چری با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از راه اندازه برند جدید آی کار و بکارگیری اولین باتری‌های سدیم یون CATL در خودروهای برقی آن خبر داد.

شرکت CATL در جولای 2021 باتری سدیم یون خود را با چگالی انرژی 160 وات ساعت بر کیلوگرم معرفی کرد. این رقم نسبت به باتری‌های LEP کمتر است. اما مزایایی مانند هزینه ساخت کم و عملکرد بهتر در درمای پایین و افزایش ایمنی باتری سدیم یون را متمایز می‌کند. به گفته CATL نسل بعدی باتری سدیم یون با چگالی انرژی 200 و بیشتر در سال 2023 به تولید انبوه خواهد رسید.

منطقی به نظر می‌رسد که از باتری سدیم یون در خودروهای الکتریکی استفاده شود. این نکته در سال 2021 به خوبی درک نشد. حتی CATL در آن زمان به دنبال بکارگیری این باتری‌ها برای ذخیره سازی انرژی و اسکوترهای دو چرخ بود. البته برخی از کارشناسان چینی پروژه باتری سدیم یون CATL را برای اعمال فشار بیشتر به تامین کنندگان لیتیوم می‌دانند.

ولی توسعه باتری سدیم یون به خوبی پیش رفت. قیمت لیتیوم در سال 2022 افزایش یافت و بکارگیری این باتری‌ها در خودروهای الکتریکی اجتناب ناپذیر شد. شرکت CATL در نوامبر 2022 با تاکید بر این نکته اعلام کرد که شاید باتری سدیم یون وظیفه تامین انرژی وسایل نقلیه را برعهده بگیرد. مدتی بعد هم این اتفاق افتاد.

رقبای CATL

از زمان رونمایی این باتری توسط CATL هیچ اطلاعاتی در رابطه با مشتریان و موقعیت پروژه مزبور برای تولید انبوه منتشر نشد. امروز دو سال گذشته و اکنون کمی وضعیت تغییر می‌کند. چری به لطف CATL باتری‌هایی با نام تجاری ENER-Q تولید خواهد کرد. البته CATL تنها توسعه دهنده باتری سدیم یون نیست. چون بی وای دی هم از آغاز تولید انبوه این باتری‌ها در سال 2023 و بکارگیری آن در هاچبکی کوچک خبر می‌دهد.

احتمالاً خودروی مورد نظر بی وای دی مدل Seagull است. خودروی کوچک مزبور در نمایشگاه خودروش شانگهای معرفی می‌شود. قیمت نسخه پایه آن 11,600 دلار خواهد بود. دیگر باتری ساز چینی به نام هینا هم اولین خودروی برقی را به باتری سدیم یون خود مجهز کرد. این شرکت باتری مزبور را در خودروی سهول E10X قرار داد. این خودرو توسط فولکس واگن و جک ساخته شد.

در حال حاضر CATL حدود 37 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم برای بی وای دی و الجی 13,6 درصد است. تسلا، فولکس واگن، نیسان، نیو و تاتا از جمله مشتریان CATL هستند. ضمن اینکه CATL بزودی کارخانه باتری سازی فورد در آمریکا را راه‌اندازی می‌کند.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.