چری ادعا میکند که کانسپت جدید این خودروساز چینی آیرودینامیکترین خودروی جهان است. اما این ادعا غلط بوده و با نگاهی به گذشته میتوان نادرستی آن را اثبات کرد.
به گزارش خودروم، آیرودینامیک نقش مهمی در صنعت خودروسازی جهان دارد. اهمیت این مفهوم در رابطه با خودروهای برقی بیشتر قابل توجه خواهد بود. بهبود آیرودینامیک به چند دلیل بسیار مهم است. نخستین و مهمترین علت آن را باید تأثیر مستقیم بر روی بهرهوری انرژی وسایل نقلیه دانست و این موضوع برای خودروهای برقی اهمیت زیادی دارد. به بیانی سادهتر، طراحی ساده بدنه میزان کشش را کاهش میدهد و خودروهای برقی راحتتر در برابر باد مقاومت میکنند. این یعنی با یک بار شارژ میتوان مسافت بیشتری را پیمود.
توضیحات فوق توجه ما را به یک خودروی چینی جلب میکند. چیزی که میبینید جدیدترین کانسپت الکتریکی چری بوده و ظاهراً ضریب درگ آن ۰,۱۶۸ است. نمونه اولیه کانسپت Aero با کمک شبیهسازهای هوش مصنوعی توسعه یافت. چری ادعا میکند که این خودرو بهینهترین اتومبیل جهان از نظر آیرودینامیک است. اما ما به شما میگوئیم که این ادعایی نادرست و غلط است. جزئیات زیادی در مورد کانسپت جدید چری نمیدانیم.
این خودروساز مدعی الهام از ماهی تن برای طراحی آن و بهبود آیرودینامیک با بیش از ۲ هزار بهینهسازی است. چری در آگوست سال جاری این کانسپت را درون تونل باد میبرد و به عدد ۰,۱۶۸ میرسد. پس از آن ادعا میشود که این اتفاق بهترین دستاورد ممکن در صنعت خودروسازی است. با این حال نتیجه نهایی به شکل مستقل تأیید نشده است.
ادعای کذب و رقبای چری
اگر عدد اعلامی چری درست باشد؛ باید گفت که این خودروساز چینی کار بزرگی انجام داده است. با این حال کمترین میزان ضریب درگ در اختیار خودروهای دیگری است. برای مقایسه با سایر پیشرفتهای قابل توجه در زمینه آیرودینامیک توجه شما را به کانسپت فولکس واگن ARVW جلب میکنیم. خودرویی که در دهه ۱۹۷۰ به ضریب درگ ۰,۱۵ رسید. همچنین کانسپت فورد پروب V در سال ۱۹۸۵ ضریب درگ ۰,۱۳۷ را به خود اختصاص داد. فیات توربینا هم در سال ۱۹۵۴ به عدد ۰,۱۴ رسیده بود. این اعداد به راحتی کانسپت جدید چری را شکست میدهند.
از طرفی خودرویی مدرن به نام Lightyear 0 نیز به ضریب درگ ۰,۱۷۵ رسیده بود. البته این استارتاپ خیلی دوام نیاورد و تنها دو دستگاه از وسیله نقلیه مزبور ساخته شد. اما شرکتی دیگر به نام اپترا موتورز به دنبال ساخت سه چرخهای برقی و خودروشیدی با ضریب درگ ۰,۱۳ تا ۰,۱۵ است. البته این اعداد رسمی و عمومی نیستند.
چری و پیشرفتهای آن
چری در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. این شرکت در ووهو، واقع در استان آنهویی چین جمعی از خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه برای پاسخ به نیازهای طبقه متوسط چینی را تولید میکند. این کمپانی اکنون تأکید زیادی بر تحقیق و توسعه دارد. یکی از جنبههای این رویکرد را میتوان ورود چری به بازار خودروهای الکتریکی دانست. به همین دلیل نیز شاهد مشارکت و ایجاد کارخانههای مونتاژ محصولات چری در چندین کشور از جمله برزیل، روسیه و ایران هستیم. اما امروز چری آیرودینامیکترین خودروی جهان را در اختیار ندارد.