بهمن موتور بزودی محصولی دیگر از برند جتور به نام داشنگ را با نام فیدلیتی XB1 وارد بازار ایران خواهد کرد. به نظر شما این خودرو قادر به رقابت با سایر رقبای خود خواهد بود؟
به گزارش خودروم، تابستان سال گذشته برند جتور یک شاسی بلند جدید با ظاهری خاص را عرضه کرد. در آن زمان رسانه خودروم از این خودرو به عنوان گزینهای برای حضور در ایران یاد کرد. چند ماه بعد و در اسفند سال 1401 مدیران بهمن موتور به عنوان یکی از شرکای جتور و چری در ایران، از عرضه چندین محصول جدید خبر دادند. این اتفاق موجی از گمانهزنی را همراه به همراه آورد. تا اینکه بیلبورد تبلیغاتی بهمن موتور از نام فیدلیتی XB1 و چهره محصول جدید این خودروساز خصوصی پرده برداشت.
فهرست متن
شاسی بلند ایکس بی 1 با نام اصلی جتور داشنگ (Jetour Dasheng) در نیمه اول سال 2022 معرفی شد. جتور به عنوان شریک تجاری و برند زیر مجموع چری، این خودرو را محصولی اسپرت میداند. هدف از عرضه این خودرو جلب توجه خریداران جوان چینی و رقیب تراشی برای خودروهایی مانند فورتینگ T5 Evo یا لاماری ایما است. نام اصلی این خودرو یعنی داشنگ به معنی حکیم بزرگ است. این شخصیت یکی از اسطورههای باستانی چین در رابطه با سفر به غرب بوده و اکنون یکی از مشهورترین قهرمانان مردمی چین در سراسر جهان است.
ابعاد و اوزان
فیدلیتی ایکس بی 1 بهمن موتور از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,590، 1,900 و 1,685 میلیمتر اندازه دارد. همچنین فاصله بین دو محور آن 2,720 میلیمتر است. فاصله عرضه میان چرخهای محور جلو و عقب هم 1,610 و 1,615 میلیمتر است. این ارقام نشان دهنده بکارگیری پلتفرمی مشابه با فیدلیتی پرایم یا پرستیژ خواهد بود. اما باید گفت که این خودرو با استفاده از پلتفرمی به نام Kunlun ساخته میشود.
زاویه ورود و خروج نیز به ترتیب 19 و 22 درجه است. این شاسی بلند تنها در نسخه 5 نفره عرضه میشود. ظرفیت باک سوخت لکسوس بهمن موتور 57 لیتر است. وزن خالص آن بسته به نسخه انتخابی بین 1500 تا 1580 کیلوگرم بوده و در صورت بارگیری کامل 2000 کیلوگرم وزن دارد. در این خودرو بسته به نوع سفارش مشتری از رینگهای 18، 19 و 20 اینچی استفاده میشود.
طراحی بدنه
جتور برای طراحی بدنه داشنگ یا فیدلیتی XB1 سنگ تمام میگذارد. این خودروساز خودرویی عضلانی ما بین لکسوس RX و لامبورگینی اوروس خلق میکند. شاید به همین خاطر هم مدیران بازاریابی بهمن موتور نام XB1 را به تقلید از لکسوس RX یا NX برگزیدهاند. ضمن اینکه شباهت عجیب قسمت عقب و پروفیل کناری خودرو به محصولات لکسوس کاملاً مشهود و واضح است. در جلو شاهد بکارگیری جلوپنجره یک تکه با تزئینات و بریدگیهای مستطیل شکل هستیم.
کاپوت دو برآمدگی و فرو رفتگی برجسته دارد. چراغهای روشنایی روز در لبه کاپوت قرار گرفتهاند. لامپهای اصلی در زیر یکدیگر و با گرافیکی کمانی شکل در کناره جلوپنجره دیده میشوند. به جز فرو رفتگی بدنه در قسمت کنار، باید به لاستیکهای بزرگ، دستگیره در مخفی و تزئینات کرومی بالای پنجرهها اشاره کرد. در عقب هم بال دو تکه سقفی به همراه چراغ خطر سوم دو قسمتی، چراغهای لکسوسی با کمانهایی کشیده تا روی گلگیر نظر ما را جلب میکند.
ظاهر قسمت عقب به شدت و مانند نمای جلو، عضلانی است. سپر هم برجستگیهای جالبی دارد. حال آنکه در نسخه بنزینی خالص اسپرت چهار لوله اگزوز به شکل دوگانه و دایره مانند با روکش کرومی در این قسمت دیده میشوند. در مجموع قضاوت در رابطه با فیدلیتی XB1 بهمن موتور از نظر ظاهری بسیار راحت است. چون در نبود چندین ساله لکسوس در بازار ایران، قطعاً خودرویی با ظاهری مشابه به محصولات آن کمپانی مطرح جلب توجه خواهد کرد.
طراحی داخلی
کابین این خودرو ظاهری بسیار ساده دارد. اما با این وجود بسیار دلچسب به نظر میرسد. برای طراحی داشبورد از خطوط موازی و افقی استفاده میشود. پیش روی راننده یک جلوآمپر دیجیتال کوچک قرار دارد. در میانه داشبورد هم صفحه نمایشی بزرگ و مجهز به نسل سوم تراشه اسنپدراگون با عملکردی بسیار مطلوب قرار گرفته است. این صفحه نمایش امکان بکارگیری AutoNavi، Tencent و Baidu برای کاربران چینی را فراهم میکند. صندلیهای جلو یک تکه بوده و در دو طرف پشتی سر آنها بلندگو قرار دارد.
تم رنگ آمیزی مربوط به تزئینات داخلی بسته به سلیقه مشتری انتخاب میشود. بنابراین میتوان قسمت میانی داشبورد را قهوهای رنگ و سایر بخشها را به رنگ سیاه یا سفید سفارش گذاری کرد. اگر این رنگها باب میل شما نبود؛ جای نگرانی نیست و جتور با تنوع بالای به دنبال جلب رضایت شما است. فرمان دو پره، اسپرت و دیکات است. در دو طرف آن دکمههای کنترلی سیستم مولتی مدیا، موس و… قرار دارد.
کنسول میانی بزرگ بوده و روی آن دو جا لیوانی و پد شارژ بی سیم قرار دارد. در زیر فضای مزبور هم پورت برق 12 واتی و USB قرار دارد. قسمت میانی داشبورد قابلیت تغییر رنگ براساس سلیقه مشتری با بکارگیری المانهای نوری را در خود جای میدهد. رو دری سمت شاگرد نیز اطلاعاتی مانند دما و… را به سرنشین جلو نمایش خواهد داد. در عقب دو خروجی سیستم تهویه مطبوع و یک پورت USB قرار دارد.
فضای عقب و صندلیها
شکل و شمایل کنسول میانی در عقب با تم سیاه و بارگیری قطعات کرومی زیبا به نظر میرسد. در میانه صندلیهای عقب یک جا آرنجی با دو جا لیوانی بزرگ وجود دارد. سرنشینان این قسمت در آسایش کامل هستند. نور بسیار مناسبی را میتوان با بکارگیری سقف پانورما فیدلیتی XB1 بهمن موتور به داخل کابین آورد. فضای صندوق عقب نیز مناسب است. در صورت نیاز امکان خواباندن صندلیهای عقب برای افزایش گنجایش صندوق وجود دارد.
صندلیهای سرنشینان جلو در بهترین نسخه برقی هستند. امکان بکارگیری گرمکن و سردکن نیز وجود دارد. سرنشین جلو میتواند برای راحتی بیشتر از کفی ران پا موجود در صندلی خود بهره ببرد. در مجموع جتور طبق معمول از نظر امکانات و طراحی برای داشنگ سنگ تمام گذاشته است. این یعنی بزودی رقیبی سرسخت از نظر امکانات رفاهی برای سایر خودروهای چینی بازار ایران فراهم میشود.
مشخصات فنی فیدلیتی XB1
در چین جتور داشنگ یا فیدلیتی ایکس بی یک بهمن متور با پیشرانه 1,6 و 1,5 لیتری توربوشارژ به همراه نسخه پلاگین هیبریدی عرضه میشود. نسخه 1,6 لیتری انواع معمولی، پرو، پلاس، اسپرت، مکث و اولترا دارد. تفاوت تمام این نسخهها در تعداد آپشن است. نمونه 1,5 لیتری نیز نسخه معمولی و پلاس دارد. تمام نسخههای 1,6 لیتری به گیربکسی 7 سرعته دوکلاچه از نوع مرطوب متصل هستند. نمونه 1,5 لیتری هم به گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته دوکلاچه خشک متصل میشود.
پیشرانه 1,6 لیتری توربوشارژ و 4 سیلندر مزبور 197 اسب بخار قدرت با گشتاور 290 نیتون متر تولید میکند. نمونه 1,5 لیتری توربو هم 156 اسب بخار قدرت و 230 نیتون متر گشتاور دارد. نسخه پلاگین هیبریدی از پیشرانه 1,5 لیتری استفاده میکند. اما این نمونه خاص 326 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور دارد.
در بازار جهانی
در بازار جهانی یعنی انواع صادراتی جتور داشنگ، فعلاً نوع 1,5 لیتری توربو به همراه نسخه 1,6 لیتری GDI مزبور عرضه میشود. بنابراین فعلاً نمیتوان نظر قطعی در رابطه با مشخصات فنی این خودرو در بازار ایران داد. اما اگر بهمن موتور نسخه پلاگین هیبریدی شاسی بلند ایکس بی 1 را وارد کند؛ برگه برندهای به نام قدرتمندترین شاسی بلند چینی بازار ایران را در اختیار میگیرد. ولی در صورت ورود این خودرو با موتورهای دیگر، سطح جتور داشنگ پایین میآید و این خودرو هم تراز با سایر خودروهای چینی خواهد شد.
از آن گذشته باید گفت که متاسفانه فیدلیتی XB1 نسخه چهار چرخ متحرک یا دو دیفرانسیل ندارد. این یعنی نزول به سطحی که احتمالاً فیدلیتی را در برابر دیگنیتی قرار میدهد! در این صورت داشنگ علاوه بر رقابت با سایر خودروهای چینی باید با برادر تنی خود هم روبرو شود.
در هر حال باید دانست که سیستم تعلیق جلو این خودرو از نوع مستقل مک فرسون و عقب آن هم مستقل چند پیوندی است. تمام جلو از نوع دیسکی خنک شونده و عقب هم از انواع دیسکی جامد است. راننده توان انتخاب و تغییر حالت رانندگی میان سه گزینه اقتصادی، راحت و اسپرت را دارد. البته در برخی از نمونههای 1,5 لیتری فقط امکان تغییر حالت راندگی میان اقتصادی و اسپرت وجود خواهد داشت.
مصرف سوخت
باید دانست که حداکثر سرعت در تمام نسخهها 180 کیلوکتر در ساعت است. همچنین مصرف سوخت این خودرو با موتور 1,6 لیتری براساس NEDC و WLTC به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر به ترتیب 6,9 و 7,7 لیتر خواهد بود. همچنین نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو شعاع پیمایش خالص 100 کیلومتری دارد و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر پیمایش تنها 1 لیتر است.
امکانات رفاهی و ایمنی
در بهترین نسخه صفحه نمایش اصلی 15,6 اینچی (نمونه 1,5 لیتری 12,8 اینچی) و جلوآمپر دیجیتالی 8 اینچی همراه سرنشینان هستند. نمایشگر هدآپ HUD، سیستم تشخیص صدا، صندلی برقی و گرمکن برای سرنشینان جلو فراهم است. دوربین 360 درجه، سیستم هشدار خروج از خط، شش کیسه هوا و فیلتر CN95 وجود دارد. سیستم نظارت بر فشار باد تایرها به همراه DBF، RMI و HHC و… هم در جتور داشنگ قرار دارند. کروز کنترل تطبیقی، سیستم جلوگیری از برخورد با روبرو و دستیار ترافیکی هم همراه راننده خواهد بود.
پورت USB برای سرنشینان عقب، خروجی شارژ 40 واتی سریع تلفن همراه و سیستم صوتی سونی از دیگر ویژگیهای فیدلیتی ایکس بی 1 است. در مجموع باید گفت که این خودرو از نظر امکانات رفاهی سطح قابل قبولی دارد. به همین خاطر هم به راحتی برخی از رقبای خود را در بازار ایران شکست خواهد داد. اما بهمن موتور در صورت اشتباه در انتخاب نسخههای پایین این خودرو از نظر آپشن، ناخواسته شکست را میپذیرد.
قیمت
در مرداد ماه 1401 این خودرو با قیمت پایه 14,700 دلار پیش فروش شد. قیمت بهترین نسخه جتور داشنگ هم 19,400 دلار بود. بنابراین اگر ما در شرایط کنونی و زمان نگارش این متن قیمت دلار را 50 هزار تومان در نظر بگیریم؛ فیدلیتی XB1 در چین قیمتی ما بین 950 تا 980 میلیون تومان دارد. اما بازار ایران توان تحمل این قیمتهای لوس و بیمزه را ندارد. پس قیمت داشنگ احتمالاً به بیش از 1 میلیارد و 700 میلیون تومان یا بیشتر هم میرسد!
این خودرو در بهترین نسخه به 6 کیسه هوا، سیستم صوتی سونی و کروز کنترل تطبیقی مجهز است. همچنین سیستم کنترل صوتی، هدآپ و… در اختیار سرنشینان خواهد بود.
نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو را باید قدرتمندترین نسخه آن دانست. این نسخه از پیشرانه 1,5 لیتری با 326 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. شعاع پیمایش کاملاً برقی آن 100 کیلومتر است. مصرف سوخت آن به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت فقط 1 لیتر خواهد بود.