فونیکس آریزو 8؛ بررسی شیک پوش مدیران
لطفاً به من توجه کنید! منتشر شده در ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
آریزو 8

آریزو 8 بزودی و تحت نام برند فونکیس از مدیران خودرو وارد بازار ایران می‌شود. به همین بهانه نگاهی به این سدان پرچمدار چینی انداخته و به بررسی جنبه‌های مختلف آن می پردازیم.

به گزارش خودروم، در سال‌های اخیر خودروسازان چینی محصولات متفاوتی را معرفی کرده‌اند در این میان چری نیز سعی در نوآوری و ارائه محصولاتی متفاوت دارد. به همین منظور هم این خودروساز چینی در سال 2022 سدانی متفاوت به نام آریزو 8 را معرفی کرد. این خودرو در حال حاضر پرچمدار سدان‌های چری است. ابتدا احتمال ورود این خودرو به ایران ناچیز بود. اما با برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای 2022 مشخص شد که این خودرو با نام فونیکس آریزو 8 وارد بازار ایران می‌شود.

هدف از عرضه چنین محصولی رقابت با خودروسازان مطرح چینی از جانب چری و در اختیار گرفتن دست بالاتر است. اما آریزو 8 براساس اطلاعات انجمن خودروسازان چین، از نظر فروش در شهرهای درجه یک این کشور عملکرد ضعیفی داشته است. در واقع مشتریان چینی ترجیح می‌دهند که در صورت خریداری یک سدان چینی در بازه قیمتی 15 هزار دلاری، به سراغ محصولات گک یا دانگ فنگ بروند.

ولی اوضاع در بازار کشور ما کاملاً به سود آریزو 8 است. در شرایطی که برای خرید خودروهای مدل 2018 باید بیش از 4 میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد؛ قطعاً حضور یک خودروی چینی با کیفیت و خدماتی مطلوب در بازه قیمت 2 میلیارد تومان قابل احترام ستایش خواهد بود. به همین منظور هم در این مطلب به بررسی فونیکس آریزو 8 به عنوان محصول آینده مدیران خودرو می‌پردازیم.

ابعاد و اوزان

فونیکس آریزو 8

آریزو 8 به عنوان یک سدان در سگمنت D از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,780، 1,843 و 1,469 میلی‌متر اندازه دارد. فاصله بین دو محور این خودرو 2,790 میلی‌متر است. همچنین فاصله عرضی میان چرخ‌های محور جلو و عقب به ترتیب 1,590 و 1,580 میلی‌متر عنوان می‌شود. زاویه ورود و خروج 14 و 16 درجه است. باک سوخت گنجایش 55 لیتری دارد. وزن خالص خودرو بسته به نسخه انتخابی 1,428 یا 1,471 کیلوگرم خواهد بود. وزن ناخالص 1,853 کیلوگرم است. این ارقام در نسخه GT به ترتیب 1,523 و 1,917 کیلوگرم عنوان می‌شود. سایز رینگ در نسخه پایه 16 اینچ و در نسخه‌های بالاتر 18 اینچی است.

طراحی بدنه

آریزو 8

از نظر طراحی بدنه باید گفت که فونیکس آریزو 8 ساختاری مشابه با خودروهای لیفت بک دارد. در نمای روبرو جلوپنجره چند ضلعی و متصل به سپر نظر ما را به خود جلب می‌کند. این جلوپنجره به واسطه به کارگیری پلاستیک‌هایی براق متصل به ورودی‌های هوای کناری است. این موضوع و حالت C شکل کناره‌ها کمی استایل خودرو از روبرو را عضلانی می‌کند. چراغ‌های جلو خیلی باریک نیستند. یک نوار کرومی از به شیوه‌ای جالب از میان کاسه‌چراغ عبور می‌کند. لوگوی چری در وسط و بر روی همین تزئین کرویم قرار می‌گیرد.

فونیکس آریزو 8

بر روی کاپوت خطوط و برآمدگی‌های قابل توجهی را می‌توان دید. این خطوط با انحنایی ظریف به قسمت رویی جلوپنجره می‌رسند. در کنار فرو رفتگی پایین درها و خط شخصیت تیز خودرو مشاهده می‌شود. دستگیره‌های در مخفی نبوده و خط شخصیت پس از شروع از روی گلیر با عبور از ناحیه دستگیره‌ها به چراغ‌های عقب می‌رسد. همچنین شاهد تزئین دور تا دور پنجره‌ها با نوارهای کرومی هستیم. در عقب دو خروجی اگزوز و چراغ‌هایی با گرافیک جذاب را شاهد می‌بینیم. چراغ‌های مزبور با بکارگیری نواری از لامپ‌ LED و تم مشکی رنگ به یکدیگر متصل هستد. بر روی در صندوق عقب هم یک برآمدگی دم اردکی شکل وجود دارد. در کناره‌ها نیز بریدگی‌هایی برای افزایش جنبه اسپرت بودن خودرو مشاهده می‌شود.

شباهت با رقبا

آریزو 8

در مجموع از نظر طراحی بدنه، باید گفت که ما با محصولی زیبا روبرو هستیم. تمام اجزا کاملاً با یکدیگر منطبق هستند. ولی نمی‌توان این شمایل را با وجود بکارگیری زبان طراحی جدید چری، با اصالت نامید. چون به وضوح تشابهاتی با هیوندای النترا و فولکس واگن جتا دیده می‌شود. از جمله این تشابهات باید به نزدیکی شمال عقب آریزو 8 به النترا اشاره کرد. البته امروزه تشابه خودروها به یکدیگر با توجه به تعدد مدل‌های موجود، کاملاً قابل انتظار است. بنابراین خیلی نمی‌توان چری را بازخواست نمود.

طراحی داخلی

محیط داخلی فضایی نسبتاً ساده و طریف دارد. فرمانی سه پره و تخت با انبوهی از دکمه‌های کنترلی پیش روی راننده است. بر روی داشبورد نیز دو نمایشگر 12,3 اینچی وظیفه جلوآمپر و سیستم کنترل مرکزی را برعهده دارند. البته این نمایشگرها در نسخه‌های ارزان قیمت با ابعاد 10,25 اینچ در دسترس هستند. روی داشبورد یک پلاستیک بنفش رنگ دیده می‌شود. امتداد این پلاستیک را بر روی درها می‌بینیم.

داخل ماشین آریزو 8

در میانه داشبورد نیز از پلاستیکی با طرح چوب استفاده می‌شود. این قسمت نیز بر روی درها با همان تم وجود دارد. پایین‌تر از قسمت مزبور پلاستیکی براق را می‌بینیم. این بخش در بردارنده دریچه‌های تهویه مطبوع هوا، سیستم نورپردازی داشبورد و کنترل‌های لمسی سیستم تهویه هستند. پایین‌تر از این بخش نیز شاهد به کارگیری چرمی سفید رنگ هستیم. این چرم قسمت عمده درها را پوشش می‌دهد. در قسمت پایینی درها نیز شاهد بکارگیری یک نوع پلاستیک خشک و ایجاد فضایی برای ذخیره سازی اشیا هستیم.

داخل ماشین آریزو 8

ادوات و دکمه‌های روی درها نقره‌ای رنگ هستند. شمایل آنها به شما حس لوکس بودن را القا می‌کند.کنسول مرکزی هم با چرم سفید رنگ تزئین می‌شود. در میانه آن دسته دنده خلبانی با تزئینات پیانیویی، تزئیناتی با طرح چوب، یک پد شارژ بی سیم و… وجود دارد. زیر کنسول مرکزی هم فضایی برای ذخیره سازی اشیا و خروجی برق 12 ولت وجود دارد.

داخل ماشین آریزو 8

 صندلی‌ها دو رنگ و دارای پوشش چرم هستند. در عقب نیز خروجی سیستم تهویه هوا با تزئیناتی از کروم و پوشش پلاتیکی پیانیویی وجود دارد. فضای عقب بسیار جادار است. امکان بکارگیری فضاهای ذخیره سازی زیادی نیز برای سرنشینان عقب وجود دارد. سقفی پانوراما نیز به خوبی نور محیط داخلی را تامین خواهد کرد.البته باید توجه کرد که لزوماً این خودرو با تم کرم، بنفش و مشکی در محیط داخلی عرضه نمی‌شود. زیرا نسخه‌ای ارزان قیمت از آریزو 8 با تم مشکی و نقره‌ای رنگ وجود دارد.

مشخصات فنی

پرچمدار چری با سه پیشرانه وارد بازار جهانی می‌شود. البته در چین این خودرو با پیشرانه‌های سطح یک و دو وارد بازار خواهد شد. پیشرانه قدرتمندترین نمونه آریزو 8 از موتوری 2 لیتری و توربوشارژ از نوع GDI یا قدرت 250 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه 6 ثانیه خواهد بود. پیشرانه سطح میانی یک موتور چهار سیلندر خطی توربوشارژ 1,6 لیتری از نوع GDI با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر خواهد بود. هر دو پیشرانه حداکثر سرعت این خودرو را به 210 کیلومتر در ساعت می‌رسانند. وظیفه انتقال نیرو به محور جلو نیز برعهده گیربکس 7 سرعته و دوکلاچه است.

فونیکس آریزو 8

اما سطح سوم این خودرو پیشرانه‌ای 1,5 لیتری توربو با قدرت 156 اسب بخار و و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. این نسخه برای انتقال قدرت به محور جلو از گیربکسی 9 سرعته و CVT بهره می‌برد. همچنین سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع مستقل است. هنوز به درستی مشخص نیست که این محصول در ایران از کدام پیشرانه بهره خواهد برد. اما با توجه به ادعای برخی از رسانه‌ها، عرضه فونیکس آریزو 8 با پیشرانه 2 لیتری بسیار محتمل به نظر می‌رسد. هر چند که هیچ بعید نیست که پرچمدار چری برای حفظ تعادل قیمتی با موتور 1,6 لیتری وارد بازار ایران شود.

نظر چینی ها

بنابر گزارش منابع چینی سیستم تعلیق تا حد زیادی ارتعاشات ناشی از حرکت بر روی سطح جاده را جذب می‌کند. اما مشخصاً ما شاهد جذب ضرباتی سنگین به کابین خواهیم بود. البته باید گفت که سیستم تعلیق خشک نیست. صدای باد در سرعت 70 تا 80 کیلومتر در ساعت با وضوحی عجیب در داخل خودرو شنیده می‌شود. صدای موتور خیلی زیاد نیست ولی باز هم می‌توان زوزه آن را به راحتی شنید.

امکانات و ایمنی

هنوز ما نمی‌دانیم که آریزو 8 با چه سطحی از امکانات در خیابان‌های کشور ما تردد خواهد کرد. اما از جمله امکانات نسخه فول آپشن این خودرو می‌توان به اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو، دوربین 360 درجه، شیفتر پشت فرمان،  در صندوق عقب برقی، دسته دنده الکترونیکی و… اشاره کرد. همچنین تنظیم برقی صندلی‌ها، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای، سنسور باران، سیستم صوتی سونی با هشت بلندگو و… در دسترس هستند.

داخل ماشین آریزو 8

از نظر ایمنی این خودرو دارای کیسه هوای راننده و سرنشین در تمام نسخه‌ها است. همچنین کیسه هوای پرده‌ای قابل سفاش در نمونه فول آپشن آریزو 8 خواهد بود. کیسه هوای زانویی هم برای این خودرو قابل سفارش است. سنسور پارک جلو و عقب، هشدار باز شدن درها، هشدار خستگی راننده، کروز کنترل تطبیقی و… نیز در دسترس هستند. همچنین سامانه سنجش باد تایرها، سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA نیز وجود دارد.

داخل ماشین آریزو 8

این خودرو دارای سیستم ورود بدون کلید، استارت استاپ، ترمز پارک برقی، تابلوخوان علائم رانندگی و… است. در واقع پرچمدار چری دارای سطح دوم رانندگی خودکار بوده و به همین خاطر دوربین ثبت وقایع داخلی و خارجی دارد. متاسفانه هنوز خبری از نتایج آزمون سی انکپ این خودرو نیست. اما چری استخکام ستون A و B را در این خودرو تضمین می‌کند.

قیمت و نتیجه

از نظر قیمتی فونیکس آریزو 8 در چین با نرخی معادل 850 تا 950 میلیون تومان عرضه می‌شود. این خودرو می‌تواند کمی به بازار سدان‌های موجود در ایران جان ببخشد. اما موفقیت آن در کشور ما به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل مزبور نحوه قیمت گذاری آن است. به طور معمول و همچون روالی عادی ما شاهد قیمت گذاری‌های عجیبی برای خودروهای چینی در ایران هستیم. خودروهایی که عموماً مونتاژ می‌شوند. مشخصاً هم یک خودروی مونتاژی باید قیمت کمتری نسبت به نمونه وارداتی همان خودرو داشته باشد. اما اینجا همه چیز برعکس بوده و آفتاب هم هر روز صبح از غرب طلوع می‌کند!

آریزو 8

به این ترتیب و همان گونه که در ابتدای متن ذکر کردیم باید قیمت آریزو 8 را در ایران نزدیک به 2 میلیارد تومان برآورد کرد. البته این رقم فقط یک حدس و گمان است.

قوی ترین نسخه آریزو 8 چه قدر قدرت دارد؟

قوی ترین نمونه فونیکس آریزو 8 از موتوری 2 لیتری و توربوشارژ از نوع GDI یا قدرت 250 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه 6 ثانیه خواهد بود.

امکانات آریزو 8 چیست؟

دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو، اپل کارپلی، اندروید اتو، تابلو خوان، سیستم صوتی سونی، استارت دکمه‌ای، در برقی صندوق عقب، جلوآمپر دیجیتال، شارژر بی سیم و… از جمله امکانات ماشین آریزو 8 هستند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.