عمر استفاده از گیربکس دستی در BMW سری M تمام می‌شود
پایان یک ماجرا منتشر شده در ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰
گیربکس بی ام و

بی ام و در نظر دارد که در آینده نزدیک علاوه بر حذف کامل گیربکس‌های دوکلاچه در سری M، دیگر از جعبه دنده‌های دستی در کلاس M محصولات خود استفاده نکند.

به گزارش خودروم، بی ام و سری M یکی از محصولات برند آلمانی با کارایی بالا است. اما با این وجود بازار و تکنولوژی‌های به کار رفته در خودروها در حال تغییر هستند. بنابراین در آینده باید منتظر حضور گریبکس‌های اتوماتیک همراه با مبدل ‌های گشتاور در محصولات قدرتمند باشیم. اینها بخشی از سخنان دیرک هکر به عنوان رئیس توسعه سری M کمپانی BMW در مصاحبه با Top Gear است.

به گفته هکر از دیدگاه بی ام و M گیربکس دوکلاچه از بین رفته است. اکنون یا از انواع دستی و اتوماتیک استفاده می‌شود و در آینده نیز گیربکس‌های به شکل اتوماتیک برقی هستند. به گفته او بی ام و در هنگام توسعه نسل جدید M5 روی این موضوع متمرکز بود. به همین خاطر تیم تصمیم گرفت که از یک گیربکس اتوماتیک معمولی به همراه مبدل گشتاور استفاده کند. زیرا بکارگیری آن برای رانندگی روزمره آسان‌تر بود.

عملکرد بهتر گیربکس اتوماتیک

هکر توضیح می‌دهد که گیربکس اتوماتیک عملکرد بهتری نسبت به نوع دوکلاچه آن دارد. به همین خاطر در M4 CSL سرعت تعویض دنده‌ها سریع‌تر بوده و از طرفی بی ام و گیربکس اتوماتیک جدید را به نسخه مسابقه‌ای M4 GTR برده است. البته هکر فقط درباره برنامه بی ام و درباره سری M صحبت می‌کند. بنابراین BMW همچنان در آینده از گیربکس DCT استفاده خواهد کرد.

دیرک هکر در مورد آینده عرضه مدل‌هایی با گیربکس دستی نیز صحبت کرد. به گفته او برای این کار جدول زمانی کوتاهی وجود دارد. هکر می‌گوید که اگر به اطراف نگاه کنیم، خواهید دید که تعداد تامین کنندگان گیربکس دستی کاهش یافته است. بنابراین وی مطمئن نیست که در آینده از این گیربکس‌ها استفاده شود. اما حداقل تا شش یا هفت سال دیگر همچنان بی ام و سری M را با گیربکس دستی خواهیم دید.

اظهارات هکر با نظرات رئیس بخش بی ام و سری M هماهنگی دارد. فرانک ون میل در سال 2022 به پایان کار استفاده از گیربکس‌های دستی در خودروهای M2، M3 و M4 تا پایان دهه جاری میلادی اشاره کرده بود. با این حال گزارش‌هایی مبنی بر عرضه جعبه دنده دستی برای بی ام و Z4 M40i وجود دارد. تویوتا هم برای سوپرا یک گیربکس دستی در نظر گرفته است. بنابراین هنوز چالش زیادی برای مناسب سازی گیربکس‌ها وجود دارد.

بخش سری M اخیراً از گیربکس دستی شش سرعته در نسل سوم CSL استفاده کرد. اما فقط 50 دستگاه از آن را به گیربکس مزبور مجهز نمود. این خودرو ادای احترامی به خودرویی با همین نام در دهه 1970 است. زیر کاپوت آن موتور 3 لیتری شش سیلندر مجهز به توئین توربو با قدرت 553 اسب بخار و 547 نیوتن متر گشتاور قرار دارد.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.