آیا سایپا اطلس زشت ترین خودرو ایرانی است؟
تخم مرغی دیگر منتشر شده در ۰۳ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰
جلو ماشین اطلس

در این محتوا نویسنده برداشت شخصی خود در رابطه با طراحی سایپا اطلس را بیان نموده تا شما را کمی بیشتر با یکی از زشت ترین خودروهای ایرانی آشنا کند!

به گزارش خودروم، در حاشیه برگزاری اولین نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی، سایپا اطلس معرفی شد. البته در یک رویداد غیر رسمی و با شیطنت چند تن از خبرنگاران خودرویی کشور این اتفاق رخ داد تا ما به زشت ترین شکل ممکن شاهد معرفی سایپا اطلس به عنوان یکی از زشت ترین خودروهای ایرانی باشیم. خوشبختانه نگارنده در آن زمان در نمایشگاه حضور داشته و از نزدیک سایپا اطلس را ملاقات کردم. در این متن سعی دارم که کمی بیشتر در رابطه با طراحی این خودرو برای شما بگوئیم.

با انتشار تصاویر اولیه این محصول در خودروم و سایر رسانه‌ها موجی از بحث و جدل میان علاقه‌مندان خودرو در ایران بر سر ظاهر این محصول شکل گرفت. عده‌ای در رابطه با طراحی کابین آن نظراتی را مطرح کردند و عده‌ای دیگر پیشرانه 8 سوپاپ، قدیمی و البته بهبود یافته آن را هدف قرار دادند. اما نقطه اصلی و مرکز توجهات به طراحی این خودرو در قسمت بدنه مرتبط بود.

تخم مرغ جدید سایپا

شما را را نمی‌دانم؛ ولی من از ظاهر تخم مرغی شکل تیبا و کوییک در نمای کناری خسته هستم و انتظار داشتم که اطلس حداقل دارای یک نوآوری و ایده خلاقانه برای خلاصی از آن چهره زشت در نمای جانبی باشد. اما فیس لیفت در ایران فقط به تعویض چراغ، سپر و… برگشته و انگار خودروسازان ما محصولات خود را تا به حال از نمای کناری ندیده‌اند. به راستی فرق بین تیبا، کوییک و اطلس در نمای جانبی چیست؟ از آن گذشته باید قبول کرد که تخم مرغ‌های جدید سایپا نسبت به نمونه اصلی یعنی تیبا از نمای جانبی بسیار زشت‌تر هستند. در واقع این طراحی فقط مختص تیبا بوده و به درد ان می‌خورد.

به پشت سر نگاه کردن

اطلس

در نمای عقب چراغ‌ها، سپر، در صندوق و… تغییر کرده‌اند. ظاهری مثلاً مدرن که به هیچ وجه با ابعاد خودرو هماهنگ نبوده و این تناقض را می‌توان در نمای سه رخ خودرو به خوبی حس کرد. در واقع سر آشپز ما غذایی جدید به نام قیمه پیتزا را پیش روی ما قرار می‌دهد. ترکیبی نامأنوس از عناصر قدیمی و به ظاهر مدرن که حقیقتاً باعث تأسف است. شما فقط به اسپویلر کوچک اطلس نگاه کنید! چه تناسبی میان درب صندوق و این قطعه در نمای بالایی و به خصوص از کناره‌ها می‌بینید؟ پاسخ مشخص است! هیچ مطلق.

پیشانی بلند سایپا اطلس

اطلس

در جلو کاپوت، گلگیر، چراغ، سپر و… تغییر کرده‌اند. شاید در نگاه اول این طراحی را تحسین کنید. اما باز هم نمای کناری ضعیف و ابعاد کوچک خودرو، این فیس لیفت را به تکه‌ای سنگین برای پلتفرم تیبا تبدیل کرده‌اند. از آن گذشته ما شاهد استفاده بی مورد و بیش از حد کیت‌ رنگی در نقاط بدنه اطلس هستیم. ترکیبی ناموزون از تلاش برای بهتر شدن؛ اما رسیدن به بدتر بودن! سایپا باید بداند که فقط با اصلاح ساختار تخم مرغی نمای کناری پلتفرم تیبا، فیس لیفت‌های این محصول قابل قبول می‌شوند. به غیر از این باید گفت که تمام تلاش‌های این شرکت مانند کوبیدن میخی به سنگ بوده و به هیچ عنوان خودرویی زیبا از تیبا در نمی‌آید.

طراحی داخلی بحث برنگیز

اطلس

داخل خودرو اما حداقل از تیبا و کوییک بهتر بوده و برای اولین بار نور امیدی در دل‌های علاقه‌مندان خودرو روشن می‌شود. اما متاسفانه سایپا از دسته دنده به همراه دسته‌های برف پاکن و… شاهین در این خودرو استفاده می‌کند. فرمان هم مانند ساینا اس و… است. پوشش صندلی کیفیت مطلوبی ندارد. کابین دو رنگ بوده و از رنگ نخودی و مشابه با چیزی که در کابین پژو پارس می‌بینیم استفاده کرده‌اند. بخش میانی و کنسول آن به بدترین شکل ممکن طراحی شده و گویی وصله‌ای ناجور برای داشبورد عجیب اطلس است. به ماند که ما اشاره‌ای به حضور برخی قطعات این خودرو در غرفه یک شرکت چینی و در جریان برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو تهران نمی‌کنیم!

سایپا اطلس زشت ترین خودرو ایرانی

بله، سایپا اطلس خودرویی واقعاً زشت است. باید منتظر باشید تا این خودرو را در خیابان دیده و به حقیقت کلام من پی ببرید. در واقع خیلی مجذوب تصاویر رسمی سایپا اطلس نباید! اما انصاف حکم می‌کند که از سایپا، علی رغم نتیجه بسیار بد مزبور تشکر کرد! چون حداقل نقطه‌ای نورانی و کم سو در آسمان نارنجی این شرکت وجود دارد که شاید نوید روزهای روشن آن باشد. راستی! نظر شما درباره سایپا اطلس چیست و طراحی این خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دسته بندی ها: داخلی منتخب
برچسب ها:

12 دیدگاه

  1. جواد گفت:

    😬😬😬😬
    جلوی ماشین، یاد این استیکر میافتم

  2. امیر علی گفت:

    خانواده تیبا واطلس خودرو های اقتصادی هستند برای استفاده دم دستی. به نظر من نباید انتظار خودرو های گران قیمت ازشون داشت.در این رده کم خرج وکم استهلاک بودن بیشتر مهمه

  3. مهدی گفت:

    تا چیزی را از نزدیک ندیدی نمیشه در مورد ش نظر داد شاید هم یکی از خوشگل‌ترین ماشین‌های ایرانی باشم متشکرم

  4. رسول گفت:

    با انتقادات تند ما به جای نمی رسیم .
    زشت یا زیبا مهم نیست .
    مهم حرکت است که زده شده .
    رو به جلو
    من یادم هست روز های که فقط پیکان سفید تولید می شد فقط پیکان و دیگر هیچ .
    الان وضع بهتر شده .
    کند جلو می ریم ‌
    اما حرکت می کنیم و این خوب است .
    بحث قیمت نمی کنم .
    که فاجعه است .
    بحث طراحی است .
    ما تحریم هستیم .
    باید صبور باشیم .
    تا بشود کار ی کرد

  5. رضا سلطانی گفت:

    فقط توحیه،جمع کنید خودسازی رو،گل بگیرید در کارخونهرو،حق مصرف کننده دقیقا کجاست؟

  6. مجتبی داوودی گفت:

    بهترین ماشین است خانواده سایپا برای قشر ضعیف تولید شده پس چاره نیست باید تحمل کرد نسبت به خودروهایی دیگر کم هزینه تر کم مصرف تر و…

  7. مهدی گفت:

    سلام
    لطفا بفرمایید که ملاک انتخاب شما بعنوان زشت ترین چیست و محصول جدید شرکت سایپا را با چه خودروهایی مقایسه کردین که به این نتیجه رسیدین؟
    آیا هدف شما فقط مقایسه ظاهری هست یا موارد دیگری در نظر دارید؟
    برای انتخاب زشت/ زیبا ترین میبایست حتما باید با مواردی مشابه مقایسه شود که در این مطلب این مورد مشاهده نمیشود.
    لطفا کمی انصاف هم چاشنی مطالبی که منتشر مکنید مد نظر قرار بدید تا بتوانید مخاطبان بیشتری جذب نمایید.

  8. حسین گفت:

    به نظر میرسه نگارنده شاسی سوار هستن که این ماشین رو پسند نکردن،برا من پراید سوار خیلی خوشگل و آپشن دار هستش، خدا وکیلی بد نیست قابل تحمله

  9. حمید گفت:

    زشت ترین یادداشتی که درباره یک خودرو در سالهای اخیر خواندم
    پر از کینه
    پر از حسادت
    پر از توقع
    پر از خودخواهی

  10. صادق گفت:

    کاری به زشت بودنش بی کیفیت بودنش و موتور پراید ش که البته اگر موتور پراید کره ای بود پیش این لامبورگینی بود ندارم قیمت این خیلی بیرزه پنج میلیون بقیش کجا میره …

  11. مجید گفت:

    عزیزمن پیکان برای ۵۰سال پیش هست الان بایدبروزترین ماشین تولیدبشه که متاسفانه هزینه های جانبی اجازه نمیده وگرنه الان چین باژاپن اومده خودرو طراحی کرده یازیرنظرشرکت های پیشرفته دنیا…. مانمیتونیم میشه سرمایه گذاری کنیم و همکاری تامجبورنباشیم بعد یک مسافت ۵۰۰کیلومتری ازکمردرد وپادردیک هفته عذاب بکشیم

  12. پژمان گفت:

    اتفاقا ماشین بسیار زیبا و کارامدی هست لطفا بگین با این قیمت زیر 500 میلیون تومن تو ایران چه ماشینی میشه خرید که هم رده کوییک و اطلس باشه.باید به سایپا تبریک گفت با این طراحی که ماشینی ساخته که تونسته طیف وسیعی از اقشار رو جلب کنه و رقیب 206 بشه. درسته این ماشین نواقصی داره ولی باید اونو با هم رده خودش مقایسه کنین نه با ماشینهای گرون قیمت تر از خودش.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.