
یک روز دیگر و باز هم یک خودروی الکتریکی جدید از برندهای چینی! برند آیتو متعلق به کمپانی سرس، اکنون تصاویری رسمی از مدل M5e به عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی خود منتشر کرده است. این محصول تا سپتامر 2022 راهی بازار خواهد شد.
به گزارش خودروم، برند آیتو (AITO) مخفف Adding Intelligence To Auto به معنی افزون هوش خودکار بوده و یک نام تجاری تحت مالکیت کمپانی سرس چین است. این برند قبلاً مدل پلاگین هیبریدی M5 را معرفی کرده بود و حالا به سراغ نسخۀ تمام برقی آن رفته است. آیتو M5e با همکاری هوآوی توسعه داده شده و در آن به جای پیشرانۀ هیبریدی از موتورهای الکتریکی هوآوی استفاده شده است.
مدل M5e شبیه به نسخۀ M5 به نظر میرسد؛ اما تفاوتهایی بین دو مدل مزبور دیده میشود. برای نمونه در M5e اثری از جلو پنجره و ورودیهای هوا نمیبینیم؛ چون دیگر نیازی به خنک کردن موتور اختراقی نیست؛ اما یک دریچۀ سیاه رنگ به شکل ذوزنقه و برای زیبایی بیشتر در زیر پلاک قرار داده شده است. همچنین دو ورودی هوای اضافی در زیر چراغهای جلو قرار گرفته و آنها عملکرد آیرودینامیکی خودرو را بهبود میبخشند. سایر نقاط بدنه، دقیقاً مشابه با نمونۀ هیبریدی است.
مدل M5e طولی به اندازه 4785 میلیمتر دارد و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 1930 و 1620 میلیمتر است. فاصلۀ بین دو محور 2880 میلیمتر بوده و باید گفت که این فاصله نسبت به مدل M5 کمی بیشتر شده است.
مدل M5e در دو نسخۀ تک موتوره و دو موتوره عرضه خواهد شد. نسخۀ تک موتورِ از پیشرانهای الکتریکی و 72 کیلووات با قدرت 200 کیلووات ساعت استفاده میکند. نمونۀ دو موتورِ الکتریکی 42 کیلوواتی بوده و توان آن 165 کیلووات است. این موتورها توسط هوآوی ساخته میشوند.
در M5e از یک باتری لیتیوم فسفات استفاده شده و هنوز توان پیمایشی آن مشخص نیست. با این حال مدل M5 هیبریدی بُردی در حدود 150 کیلومتر داشته و این یعنی نسخۀ M5e قطعاً بُرد پیمایشی بیشتری دارد.
در داخل احتمالاً تغییرات زیادی نسبت به نمونۀ هیبریدی رخ نداده و M5e هم از سیستم هارمونی هوآوی استفاده میکند. یکی از ویژگیهای عجیب M5 توانایی شبیهسازی صداهای مختلف موتور و اگزوز بود و صداهای تعویض دنده را جعل میکرد و احتمالاً این ویژگی هم در M5e در دسترس است.