ماشین گلف یاماها درایو H2 با موتوری احتراقی اما هیدروژن سوز، به عنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه PGA معرقی شد.
به گزارش خودروم، وسایل نقلیه مورد استفاده در ورزش گلف را نمیتوان به طور دقیق خودرو نامید. اما با این وجود نمیتوان یاماها درایو H2 را نادیده گرفت. وسیلهای مفهومی که پیشرانه جالب آن بسیار قابل توجه است. در واقع ما با اولین ماشین گلف جهان روبرو هستیم که به جای موتور احتراق داخلی از پیشرانه هیدروژنی استفاده میکند.
یاماها درایو H2 در نمایشگاه PGA اورلاندو واقع در فلوریدا معرفی شد. در این وسیله نقلیه از دو مخزن هیدروژن پر فشار استفاده میشود. هر کدام از مخازن مزبور قادر به نگهداری ۲۵ لیتر سوخت هستند. یکی از مخازن زیر صندلی راننده قرار دارد و دیگری در پشت صندلیهای عقب نصب شده است. هدف از ساخت این وسیله نقلیه توسط یاماها نشان دادن تداوم حیات موتورهای معمولی با وجود حرکت کمپانیهای مختلف به سمت کربن زدایی است.
یاماها تنها نیست
یاماها پیش از این هم وسایل نقلیه هیدروژنی گوناگونی را معرفی کرده بود. البته توسعه فناوری مورد استفاده یاماها اکنون توسط برند دیگری از ژاپن سعنی تویوتا هم دنبال میشود. این غول خودروسازی تاکنون نمونههایی اولیه و مسابقهای یاریس GR و کرولا GR را ساخته است. خودروهایی که موتور ۱.۶ لیتری بنزینی توربوشارژ سابق خود را حفظ نموده و فقط به منظور سوزاندن هیدروژن اصلاح شدهاند.
البته یاماها و تویوتا در این مسیر تنها نیستند. زیرا AVL اتریش نیز موتوری ۲ لیتری توربوشارژ هیدروژنی را آزمایش میکند. این پیشرانه بر روی داینو قادر به تولید قدرتی معادل با ۴۰۵ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه بوده و گشتاور آن در دور ۴۰۰۰ به ۵۱۰ نیوتنمتر میرسد. پس بی دلیل نیست که تویوتا معتقد به نجات موتورهای احتراقی و خودروهای اسپرت با هیدروژن است.
هدف یاماها چیست؟
یاماها به توسعه و آزمایش موتورهای احتراقی مبتنی بر هیدروژن ادامه میدهد. هدف از این کار ساخت محصولی در دسترس برای تمام مردم است. تا آن زمان یاماها درایو H2 فقط یک نمونه مفهومی است. خودرویی که موتوری تک سیلندر با حجم ۳۵۷ سی سی دارد. البته نمونه الکتریکی این وسیله نقلیه پیشرانی برقی با قدرت ۶,۷ اسب بخار دارد.