بررسی اکسپنگ G9 ؛ مشخصات فنی، امکانات و تصاویر
منتشر شده در ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۶
جلو اکسپنگ G9

در این متن پایگاه خبری خودروم به سراغ یکی از خاص ترین و با کیفیت ترین خودروهای چینی بازار جهان به نام اکسپنگ G9 رفته و نگاهی جزئی به این خودروی خاص می‌اندازد.

به گزارش خودروم، اکسپنگ G9، چهارمین محصول برند اکسپنگ(Xpeng) از کشور چین است. این خودرو از ابتدای تولید، با استانداردهای ایمنی اروپا ساخته شده و هدف چینی‌ها فروش G9 در قاره اروپا است. ما در خودروم اکنون اطلاعات خود را با سایر منابع موجود تلفیق کرده و به بررسی یکی از خاص‌ترین خودروهای چینی می‌پردازیم. این خودرو ثابت می کند که چینی ها برخلاف تصور بسیاری از ما، خودروهای با کیفیت و بروز هم تولید می‌کنند؛ اما خودروسازان داخلی به سراغ برندهای درجه 2 و 3 چینی رفته و فعلاً خبری از مونتاژ و تولید این خودروها در ایران نیست.

طراحی بدنه

اکسپنگ G9 شاسی‌بلندی با کاپوتی کشیده و صاف بوده و بسیار شبیه به سدان اسپرت اکسپنگ P7 است. اکسپنگ از نوار لامپ‌های LED در قسمت جلویی کاپوت بهره برده و با اتصال چراغ‌های جلو به یکدیگر، این قسمت را تزئین می‌کند. دور چراغ‌های جلو سیاه رنگ بوده و از نظر ابعاد آنها بزرگتر از چراغ‌های P7 هستند؛ چون چند لیدار در درون کاسه چراغ‌ها جایگذاری شده است. در چراغ‌های جلوی اکسپنگ P7 خبری از لیدار نیست و اکسپنگ G9 شرایط بهتری نسبت به آن دارد. به گفته طراحان اصلی بدنه اکسپنگ G9، قرارگیری لیدار در سپر و جایگزینی آن به جای سقف، سبب بهبود زاویه دید راننده می‌شود.

کنار اکسپنگ G9

فلاپ‌ها و پلاستیک موجود در پایین بدنه و دور خودرو، در اکسپنگ G9 و برخلاف سایر خودروهای موجود، به دور بدنه کشیده نمی‌شوند و تکه‌هایی از تزئیناتِ هم رنگ بدنه، آنها را می‌شکند. این سبک و طراحی از نظر زیبایی‌شناسی بسیار جدید و متمایز بوده و باید گفت که نسبت به فلاپ‌های بزرگ مشکی P7 بسیار زیباتر است.

نیم رخ عقب اکسپنگ G9

قسمت کناری اکسپنگ G9 از همان شکل طراحی قسمت جلو پیروی کرده و این قسمت با توجه به استفاده از دستگیره‌های مخفی، بسیار صاف و مسطح به نظر می‌آید. خط شخصیت بسیار صاف بوده و دماغه بزرگ خودرو به یکباره توسط سقفی مرتفع به قسمت عقب کشیده می‌شود. سقف در نهایت به یک ستون D رسیده و شبیه به خودروهای کوپه و اسپرت می‌شود.

چراغ جلو اکسپنگ G9

در عقب باز هم نواری از لامپ‌های LED را می‌بینیم و همچون سایر قسمت‌های بدنه، خبری از خطوط اضافی و چروک‌های مختلف نیست. نواری از لامپ‌های هالوژنی عریض و لامپ‌های LED دیده می‌شود. در این قسمت یک اهرم و لنگر خودکار و مخفی برای بکسل کردن یا جابجایی کاروان نصب شده و هدف از آن جلب نظر خریداران اروپایی اکسپنگ در آینده‌ای نزدیک است. به طور کلی طراحی اکسپنگ G9 مدرن بوده و بسیار بهتر از مدل P7 است. ما امیدواریم که نسخه‌های جدید P7 نیز همانند مدل G9 طراحی شوند.

محیط داخلی اکسپنگ G9

در رابطه با طراحی محیط داخلی این خودروی چینی، اشاره به بکارگیری الگوی فیبوناچی برای طراحی رویه بلندگوها و طراحی صندلی‌ها با الهام از برج کانتو کفایت می‌کند! اما واقعاً رابطه الگوهای مزبور با یکدیگر مشخص نیست و در مجموع استفاده از آنها بی معنی به نظر می‌رسد.

داشبورد و صفحه نمایشگر اکسپنگ G9

چیزی که باید شما به عنوان مخاطبین خودروم بدانید؛ این است که کیفیت مواد بکار رفته در کابین مدل G9 بسیار بهتر از مدل P7 بوده و صندلی‌های جلو و عقب با چرم ناپا پوشیده شده‌اند. صندلی‌ها نرم هستند و هنگام نشستن روی آنها، مقدار بسیار کمی به درون صندلی فرو می‌روید. صندلی‌های جلو در تمام مدل‌ها به گرمکن، سردکن و ماساژ مجهز بوده و صندلی‌های عقب فقط در نسخه‌های گران قیمت از امکانات مزبور برخوردار هستند. با این همه، در تمام صندلی‌ها در مدل‌های مختلف اکسپنگ G9، دارای تنظیم برقی بوده و می‌توان از مقدار زیاد فضای نگهدارنده پا و سر استفاده کرد و به آسانی فضای ردیف دوم را به مکانی مناسب برای استراحت تبدیل کنید.

فرمان اکسپنگ G9

دو صفحه نمایش مرکزی 19,96 اینچی با وضوح تصویر بالا و مجهز به پردازنده اسنپدراگون 8155 میزبان سرنشیان و راننده هستند. با استفاده از صفحه نمایش‌های یادشده باید همه کارهای مورد نیازتان را انجام دهید؛ چون اساساً هیچ دکمه‌ای روی داشبورد یا کنسول مرکزی وجود ندارد. خوشبختانه این امکان وجود دارد که تصاویر صفحه نمایش‌ها را به یکدیگر انتقال داده و به این ترتیب راننده و سرنشین جلو اجازه دسترسی و کنترل تمام عملکردهای خودرو را دارند.

ردیف جلو اکسپنگ G9

به غیر از صفحه نمایش لمسی دو قلو، اکسپنگ G9 دارای دو پد شارژ تلفن بی‌سیم، چند جا لیوانی و فضای ذخیره‌سازی زیادی در کابین بوده و به عنوان مثال می‌توان از فضای موجود در زیر کنسول مرکزی برای قرار دادن اشیاء بزرگ بهره برد و در صورت نیاز از سکوت‌های USB و برق 12 ولت استفاده کرد.

صندلی عقب اکسپنگ G9

در مجموع باید گفت که کابین اکسپنگ G9 بسیار بزرگ بوده و از مواد با کیفیتی برای ساخت آن استفاده شده است. اما اکسپنگ باید به دنبال ارائه یک زبان طراحی واحد برای کابین محصولات خود باشد؛ چون محیط داخلی اکثر محصولات این کمپانی با یکدیگر متفاوت بوده و فقط شباهت‌هایی در بدنه آنها دیده می‌شود. در هر حال، چرایی منحصر به فرد بودن کابین G9 نسبت به سایر محصولات اکسپنگ مانند یک راز است.

فناوری در اکسپنگ G9

متاسفانه تعداد فناوری‌های موجود در مدل G9 به حدی زیاد است؛ که ما در این متن تنها جزئیاتی از برخی امکانات ویژه آن را برای مخاطبین خود بازگو می‌کنیم.

داشبورد اکسپنگ G9

یکی از ویژگی‌های متمایز و متفاوت اکسپنگ G9، سیستم سرگرمی و رسانه‌ای آن به نام اکس اوپرا (Xopera) است. این سامانه شامل 28 بلندگو با مجموع توان 2250 وات و متصل به ورژن 7,1,4 سیستم دالبی اتموس با مشارکت داین‌آدیو(Dynaudio) بوده و صدایی فراتر از استانداردهای جدید در خودروهای پیشرفته امروزی ارائه می‌دهد. اما این تمام ماجرا نبوده و اکسپنگ با ترکیب صدا، تهویه، رایحه داخل خودرو، نور و لرزش صندلی، امکان تجربه و حضور در یک سینمای 5 بعدی را فراهم می‌کند. به عنوان مثال اگر در یک فیلم سینمایی یکی از شخصیت‌ها با شدت دری را بکوبد؛ کف صندلی نیز به شما ضربه زده و صدایی بسیار واضح به گوش شما خواهد رسید!

در صندوق عقب اکسپنگ G9

دستیار صوتی اکسپنگ G9 چهار منطقه‌ای بوده و بدون هیچ عیب و نقصی از پس دستورات بر می‌آید. این خودرو سیستم تعلیق CDC و لیدار دارد و به همین خاطر به راحتی شرایط جاده را پیش بینی کرده و سیستم تعلیق را مطابق با سطح جاده تنطیم خواهد کرد تا سرنشینان در آسایش کامل به سر ببرند.

مشخصات فنی

اکسپنگ G9 فعلاً قرار است که در دو نسخه به فروش برسد. نسخه اول یک موتور الکتریکی روی محور عقب با قدرت 313 اسب بخار داردو نسخه دوم، دو موتور الکتریکی دارد و چهار چرخ متحرک است. حداکثر مجموع قدرت پیشرانه‌های الکتریکی در نسخه دو 551 اسب بخار خواهد بود.

کاپوت و موتور اکسپنگ G9

شتاب صفر تا 100 این خودرو کمتر از 4 ثانیه است و با توجه به پشتیبانی G9 از شارژر 480 کیلوواتی، می‌توان فقط با پنج دقیقه شارژ کردن، مسافتی معادل با 200 کیلومتر را رانندگی کرد. مدت زمان شارژ این خودرو از 10 تا 80 درصد نیز حدود 15 دقیقه اعلام شده است. نسخه اول 702 کیلومتر بُرد پیمایشی دارد و این رقم در نسخه دوم به 650 کیلومتر رسیده است.

دسته بندی ها: بررسی خودرو تازه ها منتخب
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.