مدیرعامل ولوو مدعی شد که تقسیمبندی خودروهای خودران به پنج سطح بیهوده بوده و این خودروها فاصله زیادی با واقعیت دارند.
به گزارش خودروم، جیم روآن مدیرعامل ولوو معتقد است که خودروهای کاملاً خودران با وجود بلوغ فناوریهای مرتبط هنوز از واقعیتها دور هستند. او میگوید که سیستم فعلی طبقهبندی خودروهای خودران به پنج سطح بیهوده بوده و ادعاهای بیاساس درباره توسعه خودروهای بدون راننده مانند چند سال پیش ارزش سهام را افزایش نمیدهد.
رئیس سابق Dyson در مصاحبهای با رسانههای استرالیایی گفت که تنها دو سح از خودروهای خودکا روجود دارد. سطح اول یا ADAS که دست روی فرمان قرار دارد و سطح دوم یا AD که دست روی فرمان قرار نمیگیرد. او معتقد است که فناوری لازم برای تولید محصولات کامکلاً خودمختار وجود دارد؛ اما موضوعات مرتبط به قوانین و… اجازه بکارگیری کامل آنها را نمیدهد.
او میگوید: «شما بدنبال رسیدن به مقصد هستید و احتمالاً برای رسیدن به آن از سیستم AD استفاده خواهید کرد. این سیستم مانند یک سرویس تاکسی است و شما را شوکه میکند؛ چون رانندهای درون خودرو نیست. پس میتوانید دستان خود را از روی فرمان برداشته و از سیستم AD استفاده کنید.»
اما این به معنی فقدان تلاش از سوی ولوو برای توسعه فناوریهای پیشرفته یادشده نیست. این شرکت همچنان در حال توسعه نرمافزار اختصاصی خود برای دستیابی به یک فناوری رانندگی کاملاً خودکار است. روآن در این باره گفت: «از نظر فناوری من کاملاً اطمینان دارم که اگر قوانین اجازه دهند؛ در شرایط خاص فناوری لازم را برای انجام این کار داریم.»
ولوو EX90 به عنوان پرجمدار سه ردیفه و الکتریکی این کمپانی به تازگی در آمریکای شمالی و نمایشگاه CES 2023 به نمایش در آمد. ولوو از این وسیله نقلیه به عنوان هوشمندترین خودروی خود یاد کرده و از فناوریهای توسعه یافته گوگل و Luminar بهره میبرد. در این خودرو از 8 دوربین به همراه ترکیبی از حسگرها شامل یک لیدار دور بُرد، پنج رادار و شانزده حسگر اولتراسونیک با پاسخگویی سریع استفاده میشد.