
سانیار موتور کراس اوور کوچک بیجینگ X3 از برند بایک چین را با نام تیگارد X35 وارد بازار ایران کرده است. به نظر شما این خودرو شانسی برای موفقیت در بازار ایران دارد؟
به گزارش خودروم، تیگارد موتور بزودی محصول جدید خود را به فروش میرساند. تیگارد X35 به عنوان کراس اووری ساب کامپکت با ظاهری نسبتاً بروز، امیدوار به کسب موفقیت است. نام اصلی این محصول بیجینگ X3 بوده و در کشورهای مختلف با نامهای گوناگونی مانند سِنوا X35 به فروش میرسد. در واقع سِنوا برندی زیر مجموعه و فرعی برای نام تجاری بیجینگ یا پکن است. گروه خودروسازی بایک مالک بیجینگ و سِنوا بوده و این برندها را کنترل میکند.

آنچه میخوانید
نخستین نسل این خودرو در نمایشگاه خودروی پکن 2016 معرفی شد. در آن زمان بیجینگ X3 از نظر ساختار پایینتر از کراساوور کامپکت X55 قرار گرفت و توانست جایگاهی بالاتر از X25 را به دست آورد. نسل دوم X35 نیز در نمایشگاه خودروی شانگهای 2019 با نام چینی Zhida رونمایی شد. خودروی مزبور به طور کلی فیس لیفتی گسترده از نسل اول X35 بوده و برای طراحی آن از زبانی موسوم به Offspace استفاده شد. در سال 2020 دوباره این خودرو با تغییراتی محسوس وارد بازار شد.

اکنون ما با مدل 2020 تیگارد ایکس 35 در ایران مواجه هستیم. خودرویی که در صورت ارائه خدمات پس از فروش مناسب از جانب تولیدکننده خود قطعاً توان رقابت با سایر هموطنان خود در بازار ایران را دارد. در ادامه خودروم بدنبال ارائه اطلاعاتی مفید و تکمیلی در رابطه با تیگراد X35 است. خودرویی که با قیمت 950 تا 1 میلیارد و 50 میلیون تومان وارد بازار ایران میشود.
ابعاد و اوزان

تیگارد ایکس 35 از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,325، 1,830 و 1,640 میلیمتر اندازه دارد. فاصله ین دو محور 2,570 میلیمتر است. زاویه ورود و خروج این کراس اوور کوچک نیز 19 و 29 درجه است. فاصله عرضی میان چرخهای جلو و عقب نیز به ترتیب 1,557 و 1,561 میلیمتر خواهد بود. ظرفیت باک سوخت 46 لیتر است. وزن خالص و ناخالص نسخه اتوماتیک نیز به ترتیب 1,340 و 1,765 کیلوگرم است.
طراحی بدنه

در جلو تیگارد ایکس 35 از جلوپنجرهای ذوزنقهای شکل به همراه تزئینات نقرهای رنگ و در امتداد چراغهای باریک جلو استفاده میشود. در کنارهها چراغهای روشنایی روز به شکل L یا بومرنگ قرار دارند. روی سپر جلو هم ورودیهای هوا به اندازه بسیار کوچکی قرار گرفتهاند. در کنارهها شاهد قوس مناسب گلگیرها، فلاپهای پایین بدنه، تزئینات کرومی رکاب و پایین پنجرهها، طرح سقف شناور با بهرهگیری از شیشه و پلاستیک هستیم. آیندهها هم رنگ بدنه بوده و خط شخصیت ساده تیگارد X35 در انتهای خودرو حالتی L مانند دارد. در عقب اسپویلری بر روی سقف به همراه چراغ خطر سومی کشیده، اتصال چراغها با تزئینی کرومی به یکدیگر، سپری چند لایه به همراه دیفیوزری تزئینی و نبود خروجی فیک اگزوز عقب نظر ما را جلب میکند.
طراحی داخلی

در داخل این خودرو فرمانی گرد وجود دارد. این فرمان برخلاف سایر محصولات جدید چینی، حالتی دی کات مانند نداشته و همین موضوع کمی آزاردهنده است. البته سانیار موتور این فرمان را در کاتالوگ تیگارد X35 از نوع دی کات میداند! داشبورد چند لایه دارد. روی داشبورد با ترکیبی از پلاستیک نرم و خشک ساخته شده است. در پایین قسمت مزبور خروجیهای هوا، صفحه نمایش کنترل مرکزی و جلو آمپر نیمه آنالوگ را میبینیم. این قسمت با تریمهای کوچکی از پلاستیکهای نقرهای به دور دریچههای سیستم تهویه و کالستر خودرو تزئین میشود. بخش بعدی نیز با پلاستیکی به رنگ نقرهای تزئین شده و مشابه با تزئینات روی فرمان است. در بخش مرکزی دکمههای کنترلی لمسی و آنالوگ با ظاهری مشابه محصولات پژو قرار دارند.

این قسمت بسیار شبیه به برخی از محصولات پژو طراحی شده است. دسته دنده بزرگ و کنسول میانی با تزئینات کرومی و پلاستیکهای پیانویی هم قابل توجه هستند. روی از تزئینات مزبور و مطابق با زبان طراحی آنها برای ساخت درها و پلاستیکهای تزئینی روی درها استفاده میشود. صندلیها با چرم مصنوعی و دوختی سفید یا خاکستری پوشیده هستند. نبود جای لیوانی برروی کنسول مرکزی واقعاً جای تعجب دارد. در عقب هم از تم مشابهی برای تزئین صندلیها و رو دریها استفاده میشود. متاسفانه در هیچ کدام از نسخههای این خودرو شاهد بکارگیری خروجی هوا برای سرنشین عقب نیستیم! این مضوع در مورد تیگارد ایکس 35 هم صادق بوده و به جای ان سقفی پانوراما با ابعادی مناسب میزبان سرنشینان است.
مشخصات فنی

در تیگارد X35 از موتوری 1,5 لیتری توربوشارژ با کد A151R1 استفاده میشود. این پیشرانه 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید خواهد کرد. استاندارد آلایندگی یور 5 بوده و سیستم تعلیق جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و نیمه مستقل پیچشی است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 7,4 لیتر به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت اعلام میشود. نیروی موتور متاسفانه توسط یک گیربکس CVT به محور جلو منتقل میشود. با این وجود باید خوشحال بود که سانیار از گیربکس 6 سرعته دستی استفاده نکرده و برای عقب نمادن از سایر رقبا نسخه CVT را انتخاب کرده است.

با وجود استفاده از پوشش نمد در پشت موتور و محفظه آن، صدای پیشرانه به میزان قابل توجهی در داخل خودرو شنیده میشود. خوشبختانه لگ توربو بسیار قابل قبول بوده و به خوبی در کنار موتور فرایند تولید نیرو را انجام میدهد. متاسفانه باز هم ما با یک گیربکس CVT مواجه هستیم. این گیربکس نیز عملکردی همانند سایر دوستان خود دارد؛ ولی ما شاهد دندهدهی مناسب در دور موتوری نسبتاً خوب هستیم. تعلیق عقب از نوع مستقل نیمه پیچشی است. این تعلیق باعث میشود که یک رانندگی نسبتاً نرم را در داخل شهر تجربه کنید. ولی متاسفانه تعلیق مزبور باعث میشود که خودرو در جاده و سرعتهای بالا هندلینگ مناسبی در هنگام عبور از پیچها نداشته باشد.
امکانات و ایمنی تیگارد ایکس 35

از نظر ایمنی تیگارد ایکس 35 سانیار موتور به سامانه پایش باد لاستیکها، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخها EBD، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC، سنسور دنده عقب، ترمز پارک برقی EPB، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی و دوربین عقب مجهز است. خبری از سیستم ترمز خودکار و اضطراری، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم نظارت بر نقاط کور و… نیست. از آن گذشته فقط دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو وجود دارد و این موضوع یکی از ضعفهای جدی تیگارد X35 سانیار موتور است. تنها نکته قابل توجه دریافت پنج ستاره ایمنی توسط این خودرو در آزمون تصادف سی انکپ چین است. اما لطفاً این مورد را از یاد نبرید که این نتیجه مرتبط به گذشته و نسخههای قبل از فیس لیفت این خودرو است. یعنی اگر دوباره تیگارد ایکس 35 را به دست تصادف سی انکپ ببرند؛ قطعاً به دلیل فقدان امکانات بروز، بیشتر از 3 ستاره ایمنی کسب نخواهد کرد.

در بحث امکانات این خودرو به سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، پورت USB در جلو و عقب، فرمان برقی، آینههای جانبی برقی، تهویه مطبوع دستی و… مجهز است. خبری از جلوآمپر دیجیتالی، صندلی برقی، گرمکن صندلی، اپل کارپلی یا اندروید اتو، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر HUD، صندوق عقب برقی و… در این خودرو نیست. صفر مطلق تنها امتیازی خواهد بود که تیگارد به دلیل سطح امکانات و ایمنی به خود اختصاص میدهد. در واقع این خودرو از نظر سطح امکانات نکته مثبتی در برابر سایر رقبای موجود در بازار ایران ندارد. رنج ناشی از فقدان امکانات کافی قطعاً گریبان تیگارد ایکس 35 را خواهد گرفت و این محصول چینی را احتمالاً با شکستی جدی مواجه میکند.
قیمت و جمع بندی تیگارد X35

سانیار موتور قیمت تیگارد X35 را بین 950 تا 1 میلیارد و 50 میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به سطح امکانات و… باید آن را رقیبی برای جک S3 یا ام وی ام X22 پرو دانست. شاید تیگارد به دلیل ظاهر جدید کمی در برابر رقبا نفس بکشد؛ ولی سطح امکانات در برخی مواقع کمر آن را میشکند. از طرفی باید قبول کرد که رقبای تیگارد X35 از شبکه مناسب فروش و خدمات پس از فروش در سطح کشور برخوردار هستند. این موضوع هم پاشنه آشیل دیگری برای تیگارد ایکس 35 است. از طرفی بازریابی ضعیف سانیار موتور، از تیگارد در شرایط فعلی خودرویی ناشناخته ساخته و فعالین بازار با نگاهی بسیار محتاطانه به آن میاندیشند. اما نباید فراموش کرد که تصمیم نهایی را مصرف کننده واقعی گرفته و امید سانیار هم جذب نظر آنها است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که محصول بایک در ایران چه عملکردی دارد.





















موتور 1.5 لیتری و توربوشارژ این خودرو 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی پیشرانه توسط گیربکسی CVT به محور جلو منتقل میشود.
این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است. میزان مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت، حدود 7,4 لیتر است.