خودروسازان به سمت ساخت محصولات برقی حرکت میکنند. اما هزینههای مرتبط به باتری مانع تولید خودروهای کوچک مقرون به صرفه است. بنابراین آینده خودروهای کوچک چگونه رقم میخورد؟
به گزارش خودروم، قطعاً کوچ خودروسازان جهان از موتورهای احتراقی به پیشرانههای برقی موجب به تغییر جدید صنعت خودروسازی خواهد شد. در واقع تمام چیزهای مرتبط به خودرو در حال تغییر هستند. مفاهیم، روش ساخت خودرو، طراحی، توسعه تا نحوه رانندگی و تعامل با مشتریان دگرگون میشوند. با این حال آینده خودروهای کوچک در جهان بزرگ این روزها مشخص نیست.
برخی از کشورها و تولیدکنندگان خودرو با سرعت به سمت تغییر میروند و محصولات خود را برقیسازی کردهاند. در این میان شاسیبلندها و خودروهای ممتاز جهان معمولاً سازگاری بیشتری با پیشرانههای جدید دارند. بنابراین بخش خودروهای ساب کامپکت با چالشی جدی روبرو است. به این مسئله باید قیمت نهایی خودروها را نیز اضافه کرد. چون با وجود تمام تلاشها همچنان باتری عامل مهم افزایش هزینههای تولید یک خودروی الکتریکی است. این هزینه فعلاً تغییر چشمگیری نسبت به گذشته ندارد و شامل وسایل نقلیه لوک سدرجه یک تا خودروهای کوچک میشود.
شاید به همین خاطر هم خودروسازان اروپایی و امریکایی شروع به توسعه سبد خودروهای برقی لوکس و درجه یک کردند. در هر حال مشتریان این محصولات اماده پرداخت مبالغ بالاتری نسبت به صورت حساب نهایی خودروسازان هستند. اما خریداران خودروهای کوچک و شهری به دنبال محصولات مقرون به صرفه بوده و قادر به پرداخت مبالغ بیشتر نیستند. به همین دلیل هم اکنون در میان خودروهای الکتریکی کوچک انتخابهای ناچیزی پیش روی ما قرار دارند. بنابراین آینده خودروهای کوچک چیست و چه اتفاقی خواهد افتاد؟
آینده تاریک خودروهای کوچک
در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تنها ۱۸ خودروی الکتریکی کوچک گوناگون در سگمنت A و B برای بازار اروپا موجود بود. این رقم در چین معادل ۳۴ مدل و تقریباً دو برابر اروپا است. اما در کشوری مانند آمریکا تنها دو خودروی شورولت بولت برقی و مینی الکتریکی وجود دارند. این اعداد کاملاً با حجم زیاد خودروهای احتراقی کوچک در دسترس تضاد دارند.
بنابراین آینده خودروهای کوچک دو چهره متفاوت دارد. از طرفی محصولات اروپایی در صورت کاهش هزینه تولید باتری میتوانند به حیات خود ادامه دهند. اروپا عموماً خودروهای گران قیمت تولید میکند و به این ترتیب خودروسازان با توجه به حاشیه سود کمتر خودروهای کوچک قطعاً خودروهای دیگر را در اولویت قرار میدهند. علاوه بر این فشار شدید دولتها نسبت به تولید خودروهای الکتریکی تولیدکنندگان را مجبور به توقف تولید خودروهای کوچک یا انتقال خطوط تولید آنها به سایر نقاط جهان خواهد کرد.
ولی در آن سوی ماجرا و در شرایط اعمال فشار بر تولیدکنندگان اروپایی، فرصتی مناسب برای خودروسازان چین به منظور از بین بُردن شکاف ایجاد میشود. صنعت چین با دولتی متعهد و نیروی کار فراوان میتواند خودروهای برقی ارزانتری به تولید برساند. برای مثال تولید ساب کامپکتی چینی ۵۸ درصد کمتر از ساب کمپکتی غیر چینی هزینه دارد. این یعنی چین توان متزلزل کردن بازار سایر کشورهای جهان را دارد.
بنابراین خودروهای شهری و کوچک در اروپا محکوم به نابودی بوده و تولید آنها متوقف خواهد شد. مگر اینکه در آینده هزینههای تولید کاهش یابد یا مقرراتی برای جلوگیری از هجوم خودروهای چینی به قاره اروپا در نظر بگیرند.
خودروهای کوچک و شهری مهم هستند؟
پرسش به این سوأل ما را با یک معضل جالب مواجه میسازد. آیا خودروسازان آمریکایی یا اروپایی علاقهمند به تولید خودروهای کوچکی هستند که عموماً به اندازه بخش خودروهای بزرگتر سود آور نیستند؟ یا اینکه تولیدکنندگان مزبور به طور کامل این بخش را رها میکنند و بازار خودروهای کوچک را به شرکتهای چینی تقدیم خواهند کرد؟ شاید راه حلی برای تولید وجود داشته باشد! در حال حاضر شاهد سرمایهگذاری برخی از برندهای غربی در چین هستیم. خودروهای تولید چین این خودروسازان در بازار داخلی و خارجی سرزمین اژدها به فروش میرسند.
مردم همچنان خودروهای کوچک را میخرند. به طوری که بخش خودروهای کوچک A و B در سال ۲۰۲۲ فروشی ۲۳ درصدی را در قاره اروپا تجربه کرد. این رقم در هند و جنوب شرق آسیا ۵۱ و ۲۸ درصد بود. اقیانوسیه و آفریقا نیز ۳۸ درصد از حجم فروش خود را به بخش مزبور اختصاص داند. در نتیجه ما با بخش مهمی از نظر حجمی مواجه هستیم. حالا به نظر شما تولیدکنندگان غربی با وجود عدم سودآوری تسلیم چین میشوند؟