آمار و ارقام مرتبط به فروش خودروهای جدید در بازار اروپا نشان میدهد که پژو 208 با پایان دادن به سلطه فولکس واگن گلف، پر فروش ترین خودروی اروپا در سال 2022 است.
به گزارش خودروم، سال 2022 برای بازار فروش خودروهای جدید در اروپا چندان خوب نبود؛ اما شگفتیهای جالبی در رده بندی کلی مدلهای عرضه شده در سال 2022 وجود دارد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط JATO، پر فروش ترین خودروی جدید در اروپا پژو 208 با فروش 206,816 دستگاهی بود. حجم تقاضا برای این خودرو نسبت به سال 2021 حدود 5 درصد افزایش یافت. این اتفاق باعث شد که پژو برای اولین بار از سال 2007 و رکورد شکنی پژو 207، به صدر جدول پر فروش ترین مدل فروخته شده در اروپا بازگردد.
در واقع فولکس واگن گلف که از سال 2008 به شکل متوالی صدرنشین بازار خودروی اروپا بود؛ توسط پژو 208 از سلطنت خلع شد. بدین ترتیب گلف با سقوطی قابل توجه به رتبه پنجم جدول سقوط کرد و پس از داچیا ساندرو، فولکس واگن تی روک و فیات یا آبارث 500 قرار گرفت.
سیتروئن C3 و جایگاهی که از دست رفت!
از دیگر شگفتیهای جدول پر فروش ترین خودروهای بازار اروپا در سال 2022 رسیدن فیات 500 از جایگاه نهم در سال 2021 به رتبه چهارم است. فولکس واگن تی روک نیز از جایگاه ششم به رتبه سوم رسید و با کنار گذاشتن پژو 2008 عنوان پر فروش ترین شاسی بلند در اروپا را مال خود کرد.
پژو 2008 با کاهش 28 درصدی حجم فروش مواجه شد و به همین خاطر از میان 10 خودروی برتر بازار اروپا خارج میشود. ولی این خودرو همچنان دومین شاس بلند پر فروش پژو و محبوب ترین خودروی کمپانی استلانتیس است. سیتروئن C3 هم از جایگاه دهم در سال 2021 به جایگاه یازدهم در سال 2022 رسید. در مجموع باید گفت که این دو مدل جایگاه خود را به هیوندای توسان در رتبه هشتم و داچیا داستر در رتبه نهم دادند که هر دو از پر فروش ترینهای سابق اروپا پیشی گرفتهاند.
تسلا مدل Y، پر فروش ترین خودروی الکتریکی
تسلا مدل Y با فروش 138,128 دستگاهی خود در اروپا عملکرد بسیار خوبی داشت. این خودرو موفق شد که از مدل 3 پیشی گرفته و به پر فروش ترین خودروی الکتریکی در اروپا تبدیل شود. مدل Y در سال 2021 نتوانست به اندازه مدل 3 با حجم فروش 141,952 دستگاه عمل کند. با این حال تسلا با مجموع فروش 233,307 دستگاهی در رتبه 18 پر فروش ترینهای بازار اروپا و بالاتر از سایر خودروسازان بزرگی مانند مینی، سئات، مزدا و سوزوکی ایستاد.
تویوتا یاریس کراس هم با استقبال مواجه شد. حجم فروش این خودرو از 27,272 دستگاه در سال 2021 به 136,986 دستگاه در سال 2022 رسید! اگر چه تویوتا کمی دیر وارد بخش B-SUV بازار شد؛ اما یاریس کراس ثابت کرد که برای هر شرایطی آماده است. این خودرو چهارمین B-SUV پر فروش اروپا بود.
کیا اسپورتیج هم به لطف ورود نسل جدید خود، با افزایش قابل توجه تقاضا مواجه بود. این خودرو دومین C-SUV پر فروش اروپا بود و به رتبه دوم رسید. در این بخش توسان صدرنشین جدول است. این شاسی بلندهای کرهای توانستند از نیسان قشقایی، فولکس واگن تیگوان، فورد کوگا و پژو 3008 فروش بیشتری داشته باشند.
سایر رکوردهای قابل توجه
اوپل موکا با 37 درصد افزایش فروش با حجم 97,547 دستگاه در جایگاه 32 قرار گرفت. پژو 308 با افزایش 80 درصدی فروش مواجه شد و این مدل 90,160 دستگاه فروخته است. اما 308 فاصله زیادی با رقبای پیشتاز خود دارد چون فولکس واگن گلف و تویوتا کرولا به ترتیب بیش از 177,000 و 130,000 دستگاه فروش داشتهاند.
کوپرا با فورمنتور عملکردی بسیار خوبی داشت و توانست با رشد 68 درصدی 87,175 دستگاه از آن را بفروش برساند. همچنین رنو آرکانا، مرسدس کلاس C، فولکس واگن تایگو، داچیا جوگر، داچیا اسپرینگ، ام جی ZS، بی ام و سری 4، هیوندای آیونیک 5، ام جی HS، کیا EV6، میتسوبیش اکلیپس کراس، پولستار 2 و کوپرا بورن عملکرد بسیار مطلوبی داشتهاند.