در این متن نگاهی به مشخصات کامیون فوتون H5 اتوماتیک انداخته و نگاهی کوتاه به این خودروی سنگین تجاری میکنیم. فوتون اچ 5
به گزارش خودروم، اوایل بهار سال 1401 بود که ایران خودرو دیزل از کشنده فوتون H5 به عنوان یکی از جدیدترین محصولات خود رونمایی کرد. فوتون سومین برند برتر سازنده خودروهای تجاری در چین بوده و تا حدودی میتوان آن را یکی از موفقترین تجاری سازان چینی در بازار ایران دانست. کامیون فوتون H5 یکی از جدیدترین و در عین حال سنگینترین وسایل نقلیه تولید شده توسط ایران خودرو بوده و تقریباً هر ماه شرایط فروش این کشنده توسط ایران خودرو دیزل اعلام میشود.
در آخرین شرایط فروش کشنده فوتون H5 اتوماتیک در آذر 1401 (زمان نگارش این متن)، قیمت این کامیون 3 میلیارد و 343 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و ظرفیت فروش آن تنها در سه ساعت تکمیل شد. فروش سریع این خودرو نشان میدهد که در بین کامیونهای سنگین موجود در ایران و در دسته 3 تا 4 میلیارد تومانی، فوتون با توجه به تامین بهتر قطعات و… مقبولیت بهتری دارد. به همین خاطر در خودروم بر آن شدیم که نگاهی به مشخصات ایران خودرو بیاندازیم و خریداران را کمی بیشتر با این خودروی تجاری آشنا کنیم.
مشخصات فنی کامیون فوتون H5
موتور کامیون فوتون H5 از نوع CUMMNS Ise4 با کد 460 و قدرت 460 اسب بخار در 1,900 دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور این خودرو 2,030 نیوتن متر در 1,000 دور در دقیقه است. حجم موتور 11,824 سیسی بوده و از استاندارد آلایندگی یورو 4 و DPE برخوردار هستند. این موتور شش سیلندر خطی از نوع انژکتوری تزریق مستقیم بوده و در کنار آن توربوشارژ اینترکولر، کامان ریل و سیستم SCR قرار دارد. گیربکس از نوع اتوماتیکZF با کد 12TX2421TD بوده و 12 دنده جلو و 2دنده عقب دارد. کلاچ از نوع تک صفحهای خشک بوده و کششی MFZ430 است. ظرفیت باکهای سوخت آلومینیومی این کشنده 390 و 550 لیتر بوده و در مجموع گنجایش 940 لیتر گازوئیل را دارد. حداکثر سرعت 110 کیلومتر در ساعت بوده و حداکثر توانایی بالاروی از شیب 29 درصد است.
محورها و سیستم تعلیق
محور جلو متحرک بوده و ساختارصلب دارد. محورهای عقب محرک بوده و دارای کاهنده تک محرلهای هستند. نسبت دیفرانسیل 2,864 است. فرمان از نوع هیدرولیک با قابلیت تنظیم با مدل ZF8098 (مشابه با کامیون بنز 2624) بوده و سیستم تعلیق از نوع فنر پارابولینک با کمک فنر و میل موجگیر و در عقب چهار بالنی با کمک فنر و میل موجگیر است. چرخها 22,5 اینچی و رینگها فولادی است. سیستم ترمز از نوع دو مداره پنوماتیک بوده و در جلو و عقب دیسکی و مجهز به سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ضد لغزش، سیستم کنترل پایداری و سیستم ترمز اضطراری هوشمند هستند. ترمز کممی از نوع ترمز موتوری اینتاردر گیربگس 4 مرحلهای بوده بوده و ترمز دستی هم تمام پنوماتیک با عملکرد بر روی محورهای عقب است.
تجهیزات و امکانات
کشنده فوتون H5 به اتاق مجهز به دو عدد تخت خواب، آفتابگیر داخلی و خارجی، کولر و بخاری، بخاری درجا، صندلی راننده و کمک راننده قابل تنظیم و مجهز به کمربندایمنی سه نقطهای، کروز کنترل محدود کننده سرعت 90 کیلومتر در ساعتی، آینه بغل مجهز به گرمکن، چراغهای جلو LED، چراغ پشت کابین(برای تعمیرات)، شیشه بالابر راننده و کمک راننده برقی، تاخوگراف، سانروف برقی، قفل فل مرکزی دربها، گرمکن فیلر سوخت، سیستم هشدار انحراف از مسیر، گرمکن مخزن ادبلو، استارت دکمهای، روکش صندلی چرمی و پارچهای و… مجهز شده است.
ابعاد و وزن
کشنده فوتون H5 به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع با بادگیر ابعادی 6,085، 2,490 و 3,900 میلیمتر دارد. فاصله محوری این خودرو 3,600 میلیمتر است. ارتفاع بالای چرخ پنجم تا زمین بدون بار نیز 1,317 میلیمتر است. وزن خالص 7,300 کیلوگرم بوده و وزن ناخاص مجاز 18,000 کیلوگرم است. وزن ناخالص ترکیبی مجاز نیز 44,000 کیلوگرم عنوان میشود. بار مجاز روی محور جلو 6,500 کیلوگرم و روی محور عقب نیز 13,000 کیلوگرم است.
برای اطلاع از آخرین شرایط فروش مرتبط به محصولات ایران خودرو دیزل و کشنده فوتون H5 میتوانید به بخش شرایط فروش وبسایت خودروم مراجعه کرده و این قسمت را دنبال کنید تا از آخرین شرایط فروش در سریعترین زمان ممکن مطلع شوید.
موتور کامیون فوتون H5 از نوع CUMMNS Ise4 با کد 460 و قدرت 460 اسب بخار در 1,900 دور در دقیقه بوده و حداکثر گشتاور این خودرو 2,030 نیوتن متر در 1,000 دور در دقیقه است. حجم موتور 11,824 سیسی بوده و از استاندارد آلایندگی یورو 4 و DPE برخوردار هستند.
کشنده فوتون H5 به اتاق مجهز به دو عدد تخت خواب، آفتابگیر داخلی و خارجی، کولر و بخاری، بخاری درجا، صندلی راننده و کمک راننده قابل تنظیم و مجهز به کمربندایمنی سه نقطهای، کروز کنترل محدود کننده سرعت 90 کیلومتر در ساعتی، آینه بغل مجهز به گرمکن، چراغهای جلو LED، چراغ پشت کابین(برای تعمیرات)، شیشه بالابر راننده و کمک راننده برقی، تاخوگراف، سانروف برقی، قفل فل مرکزی دربها، گرمکن فیلر سوخت، سیستم هشدار انحراف از مسیر، گرمکن مخزن ادبلو، استارت دکمهای، روکش صندلی چرمی و پارچهای و… مجهز شده است.
فوتن ۴۳۰ جلو بندی و ریش خودرو معیوب،است شرکت جاب چکش،گذاشته . باید ۴۰ یا ۵۰ ملیون هم ببری،اصفهان خرجش،کنی
فوتون ۴۶۰ اچ ۵. گیربکس در،سر بالایی با بار گیج می باشد ،و گرم میکند، باید چکارش کرد را نمیدانم
خلاصه شرکت های ایرانی با اینکه از کلیه شرکت ها گران تر خودرو دست مردم میدهد اما معیوب دست مردم میدهد
خودرو ساز سنگین ایرانی فقط نمایندگی ودلال بازی رو بلده نه اینکه توانایی ساخت داشته باشد وبتونه انواع تجهیزات را به خودرو اضافه ورفاه وراحتی راننده وکمک راننده فراهم نمایند اینا جیبشان پر بشه کافی هست چرا اجازه نمیدن هرکس بره یکدستگاه کامیون خودش واردنمایند چون اینا اونوقت بیکارمیمانند چرا نباید ایرانی هاهم مثل سایر ممالک دنیا از خودروهای روز دنیا مثل داف، مرسدس بنز، رنو، اسکانیا ، ولو FH که مجهز به انواع تجهیزات هستند بهره مند گردد چون نون یه عده مفت خور بدردنخور دیگه حاضر نخواهد بود خدا خودش بداد ما ایرانی برسد
درود به شرفت .تا رانت وجود داره وضعیت همینه .لیاقت مردم ایران این آشغالهای گرون قیمت نیست.