فرار اسکای ول ET5 نبکا از بحران ایمنی با زرنگی!
ماجرای پنج ستاره C-CNCAP منتشر شده در ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
ایمنی اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 نبکا پیش از این یک ستاره ایمنی از C-CNCAP چین دریافت کرده بود. حالا به نظر شما این خودرو چگونه توانست بالاخره پنج ستاره ایمنی موسسه مزبور را دریافت کند؟

به گزارش خودروم، شرکت نبکا یا جوینت ونچر مپنا و کرمان موتور بزودی خودروی اسکای ول ET۵ یا همان اسکای وورث EV6 را وارد بازار ایران خواهد کرد. این خودروی الکتریکی قیمتی معادل با ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلون تومان دارد و اکنون بسیار مورد توجه است. اما بهمن ماه سال ۱۴۰۱ خبری مبنی بر دریافت یک ستاره ایمنی توسط اسکای ول ET5 منتشر شد. اما حالا شاهد فرار اسکای ول ET5 از بحران ایمنی هستیم!

موسسه ایمنی و آزمون‌های تصادف C-CNCAP چین در بهمن ۱۴۰۱ اسکای ول ET5 را مورد آزمایش قرار داد. همه چیز در این آزمون خوب پیش می‌رفت؛ اما عملکرد فاجعه آمیز این خودروی چینی در آزمون برخورد با مانع کناری باعث دریافت یک ستاره ایمنی شد. ضمن اینکه سامانه‌های هوشمند این خودرو نیز قدیمی بودند. همچنین در این برخورد علی‌رغم بازشدن ایربگ‌های جلو، ستون B هیچ مقاومتی نشان ندارد و سقف نیز با آسیبی جدی مواجه شد.

ایمنی اسکای ول ET5
آزمون ایمنی بهمن ماه ۱۴۰۱ اسکای ول ET5 و ضعف جدی در ستون‌های کناری

بنابراین موسسه تست تصادف چین با اعطای یک ستاره ایمنی به اسکای ول ET5 زنگ هشداری جدی برای خریداران و متقاضیان این خودرو در بازار چین به صدا در آورد. همزمان با این اتفاق نگرانی‌هایی نیز از جانب فعالین بازار خودرو ایران نسبت به تولید اسکای ول ET5 مطرح شد. ضمن اینکه یک ستاره ایمنی، دولت چین را موجاب به اعمال محدودیت‌هایی برای شرکت اسکای وورث و بالا رفتن سطح انتظارات نسبت به بهبود ایمنی ET5 کرد.

حل بحران ایمنی با زرنگی!

بنابراین اسکای وورث در مدل ۲۰۲۳ اسکای ول ET5 تغییراتی اعمال نمود. این برند چینی با برگزاری کنفرانسی خبری به تشریح اقدامات خود در رابطه با ایمنی ET5 پرداخت و از دریافت پنج ستاره ایمنی C-CNCAP توسط نسخه جدید این خودرو با نام ET5  پلاس خبر داد. در واقع براساس گفته‌های رئیس اسکای ووث، این شرکت به با بکارگیری سیستم ترمز اضطراری خودکار و بالا بُردن سطح ایمنی عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، سیستم کمکی حفظ خودرو در بین خطوط، هشدار نقاX کور، سیستم خروج از خط و… ایمنی ET5 را افزایش داد.

اما تا به اینجا اسکای ول ET5 تنها چهار ستاره ایمنی را به دست می‌آورد. یعنی نمره آزمون ADAS و سایر مباحث ایمنی این خودرو به ترتیب ۴۸ و ۴۷,۴ است. ضمن اینکه اسکای ول ۲۰۲۳ این بار در تست ضربه به ستون کناری امتیاز ۱۳,۷ را دریافت می‌کند. اما تفسیر و تحلیل کارشناسان C-NCAP در نهایت موجب اختصاص پنج ستاره ایمنی به این خودرو می‌شود. بنابراین عملاً شاهد فرار اسکای ول ET5 از بحران ایمنی هستیم.

ستونی همچنان ضعیف

براساس تصاویر مربوط به تست تصادف جدید این خودرو، عملکرد ستون کناری تنها به میزان بسیار ناچیزی بهبود یافته است. ضمن اینکه برخلاف آزمون قبلی، این بار کیسه‌های هوای سرنشینان جلو باز نمی‌شوند(به تصویر شاخص دقت کنید). بنابراین با قطعیت باید گفت که امتیاز مزبور تنها حاصل بهبودهای نرم‌افزاری بوده و بدنه این خودرو هنوز هم از ناحیه ستون‌های کناری ضعیف است. در واقع اسکای وورث به جای اتلاف وقت برای تغییر و بهبود ساختار بدنه، به سراغ بکارگیری بیشتر سیستم‌های ADAS رفته است.

مانور بر روی پنج ستاره

اما نکته قابل تامل تأکید نبکا بر روی دریافت پنج ستاره ایمنی توسط این خودرو از موسسه C-CNAP است. ولی با توجه به توضیحات فوق، امیدواریم که نحوه تبدیل یک ستاره به پنج ستاره ایمنی توسط C-CNAP برای شما تاحدود تشریح شود. با این اوصاف متقاضیان این خودرو علی‌رغم تمام بهبود‌های آن باید همچنان نگران برخورد از ناحیه ستون‌های کناری باشند. نظر شما در رابطه با ایمنی این خودرو چیست؟

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.