از اسکای ول ET5 به عنوان محصول احتمالی شرکت کرمان موتور یاد میشود. موسسه C-NCAP ایمنی این خودرو را بررسی کرده و با نتایج ضعیفی مواجه شده است.
به گزارش خودروم، در ماههای اخیر از احتمال مونتاژ یا واردات خودرویی چینی به نام اسکای ول ET5 توسط کرمان موتور یا یکی دیگر از خودروسازان کرمانی صحبت شده بود و برخی از رسانهها بدون هیچگونه مطالعهای زمان به تمجید از این خودروی الکتریکی گشوده و به ستایش آن پرداخته بودند. حال آنکه موسسه ایمنی چین موسوم به C-NCAP که حالا از نظر استانداردهای ایمنی نزدیک به همتای اروپایی خود یعنی یوروانکپ ایستاده؛ خودروی یادشده را از نظر ایمنی بررسی و تنها یک ستاره ایمنی به این خودروی چینی داده است.
نام اصلی اسکای ول ET5 را باید اسکای ورث EV6 دانست. این برند توسط یک شرکت اتوبوسسازی چینی و شرکت الکترونیکی اسکای ورث تاسیس شده و خودروهای الکتریکی آن با نام اسکای ول عرضه میشوند. در ترکیه، امارات و… از نام اسکای ول ET5 برای نامگذاری این خودرو استفاده میشود؛ اما در آلمان، آمریکا و کانادا از نامهای دیگری برای ذکر عملکرد این خودروساز چینی بهره میبرند.
اسکای ول ET5 ابعادی معادل با 4,698، 1,908 و 1,696 میلیمتر دارد و فاصله بین دو محور آن 2,800 میلیمتر است. در این خودرو از موتوری الکتریکی بر روی محور جلو با قدرت 204 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتنمتر استفاده شده و بسته به ظرفیت باتریهای این خودروی الکتریکی امکان پیمایش مسافتهای گوناگون از 420، 520 تا 620 کیلومتر فراهم شده است. قیمت این خودرو بین 21,700 تا 41,450 دلار بوده و خودرویی نیمه لوکس محسوب میشود.
موسسه ایمنی چین C-NCAP برای بررسی این خودرو به سراغ نسخه 21,300 دلاری آن رفت. در این نسخه از فناوریهای مهم ایمنی استفاده شده و این موسسه گمان میکرد که با این کار میتوانست آزمایشهای دقیقی بر روی اسکای ول ET5 انجام دهد. اما در کمال تعجب امتیاز ایمنی سرنشینان جلو تنها 38,5 درصد بوده و در برخورد با مانع از کنار امتیاز 13 از 24 به اسکای ول ET5 رسید. در آزمایشی دیگر امتیاز 16 از 24 به این خودرو اختصاص داده شد.
ستون A این خودرو از نظر ساختار تغییر شکل نداشت؛ اما سرنشینان جلو مقداری آسیب خواهند دید. برخورد از کنار یک فاجعه واقعی است؛ چون ستون B بیش از حد به سمت داخل کشیده شده و به همین خاطر این خودرو امتیاز صفر از 16 را به خود اختصاص داده است. امتیاز ایمنی عابران پیاده اسکای ول ET5 تنها 61,5 درصد است که نتیجه بدی به حساب نمیآید؛ اما عملکرد ضعیف برخی از سیستمهای ایمنی موجب شد که تنها امتیاز 30 درصد از نظر سامانههای ایمنی به این خودرو تعلق بگیرد. در مجموع به گفته موسسه ایمنی چین وضعیت ایمنی اسکای ول ET5 بسیار خطرناک است. سیستم رانندگی خودکار آن قدیمی بوده و بدنه در برابر ضربات جدی آسیب پذیری زیادی دارد. در نتیجه این خودرو که برخی از رسانهها با آب و تاب فراوان از آن یاد میکنند؛ تنها یک ستاره از موسسه چینی C-NCAP برای ایمنی افتضاح خود دریافت کرد.
خودرویی برقی است که توسط یک کمپانی تازه تاسیس چینی مونتاژ شده و اخیراً به دلیل دیده شدن نمونهای از آن در کرمان شایعاتی درباره تولید آن توسط یکی از خودروسازان کرمانی منتشر شده است.
موسسه تست ایمنی خودروهای چین موسوم به C-NCAP این شاسی بلند چینی را آزمایش کرده و ضمن اشاره به خطرناک بودن آن تنها یک ستاره ایمنی به این خودرو اختصاص داده است.