زوتی پس از ورشکستگی کامل با حمایتهای دولت چین دوباره تولید خودرو را آغاز کرد. اما هنوز هم شریک پارس خودرو زیاندهی دارد و سهامداران آن ناراضی هستند.
به گزارش خودروم، براساس اطلاعات موجود در منابع خبری چینی اخیراً زوتی اتومبیل گزارش مالی جدید خود را منتشر کرد. براساس اطلاعات موجود در این گزارش، زوتی در سه ماهه سوم سال به درآمد عملیاتی ۲۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد. اما این رقم نشان از کاهش ۱۴,۴۶ درصدی درآمد زوتی نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل است. ضرر خالص سود قابل انتساب زوتی به سهامدارن این شرکت نیز کمی بیشتر از ۲۲ میلیون دلار بود. بنابراین شریک پارس خودرو همچنان در ضرر بوده و زیاندهی زوتی ادامه دارد. زیرا براساس اطلاعات موجود زیان سود خالص قابل انتساب به شرکت مادر این خودروساز در سه ماه چهارم امسال حدود ۶۱ میلیون دلار است.
زوتی در سالهای اخیر کاملاً ورشکسته شد و چند تن از مدیران این خودروساز چینی نیز بازداشت شدند. اما حمایت دولت چین باعث شد که زوتی مجدداً در سال ۲۰۲۰ به صنعت خودروسازی چین بازگردد. اما در آن زمان فقط به تولید و فروش قطعات خودرو به سایر خودروسازان میپرداخت. با ادامه حمایتهای چین و در عین ورشکستگی کامل، بخشی بینالمللی برای زوتی ایجاد میشود. هدف این بخش نیز جبران زیان با صادرات محصولاتی مانند زوتی T300 یا پارس خودرو DL5 است. در حال حاضر خطوط تولید و بهرهبرداری زوتی شرایطی عادی داشته و سیستم نمایندگی و استراتژی آن در حال بازسازی است.
اما جبران گذشته با تولید یک خودروی قدیمی در بازار بزرگ چین و سایر نقاط جهان امری بسیار دشوار است. هئیت مدیره زوتی نیز ظهور قدرتهای جدید خودروسازی و در عین حال الزامات نظارتی سختگیرانهتر و عرضه محدود تراشه را باعث تشدید رقابت در بازار میدانند. آنها با آگاهی به شرایط مزبور، زوتی را در مقابل چالشهای بسیار بزرگتری نیز میبینند. زیرا در حال حاضر زوتی از نظر رقابت پذیری در بازار، جذب استعداد، نوسان قیمت سهام، کیفیت و… با مشکلات فراوانی مواجه است.