مرسدس بنز از باتری BYD استفاده می کند
تسلیم چین منتشر شده در ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۱
کانسپت مرسدس بنز CLA

بنز در نسخه تولیدی کانسپت CLA الکتریکی به جای باتری‌های گران قیمت NMC از انواع LFP باتری‌ ساخت کمپانی BYD استفاده خواهد کرد.

به گزارش خودروم، کانسپت مرسدس بنز CLA به عنوان محصولی مبتنی بر پلتفرم 800 ولتی MMA اولین خودروی بنز خواهد بود که از باتری LFP Blade ساخت BYD بهره می‌برد. اینکه آیا از باتری مزبور فقط در نسخه تولیدی مخصوص چین استفاده می‌شود یا خیر، هنوز مشخص نیست. اما روزنامه چینی CBEA در گزارشی به نقل از منابع ناشناس در بنز از تولید باتری‌های BYD برای مرسدس از سال 2025 خبر داد. این منبع چینی توسط موسسه تحقیقات باتری خودرو چین اداره می‌شود. این سازمان با بودجه دولتی اداره می‌شود و سهامداران آن شامل چانگان، دانگ فنگ، گک، سایک و CATL هستند. مرکز مزبور با نام CBRI شناخته می‌شود و وظیفه تحقیق و توسعه باتری، آزمایش و صدور گواهینامه‌ها مربوطه را برعهده دارد.

بی وای دی

کانسپت مرسدس بنز CLA در رویداد IAA مونیخ 2023 رونمایی شد. این محصول فقط یک خودروی مفهومی بوده و تقریباً هیچ جزئیاتی در رابطه با آن وجود ندارد. اما شعاع پیمایش آن 750 کیلومتر اعلام می‌شود و بنز برای ساخت آن از پلتفرم 800 ولتی MMA استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود که نمونه تولیدی این خودروی جذاب در سال 2025 وارد بازار شود. مرسدس بنز قبلاً هم با BYD تجربه همکاری داشته است. در سال 2010 این خودروساز آلمانی به واسطه کمپانی مادر خود یعنی دایملر وارد سرمایه‌گذاری مشترک با BYD به نام دنزا با سهم 50 درصدی شد. با این حال مشارکت مزبور موفق نبود و سهم دایملر از دنزا در سال 2021 به 10 درصد رسید. کمپانی BYD هم هدایت دنزا را ادامه داد و با تولید شاسی بلندهای N7 ،N8 و ون D9 توانست در جولای 2023 به رکورد فروش 11,146 خودرو با برند دنزا دست یابد.

چرا باتری LFP شرکت BYD

مرسدس بنز مانند اکثر خودروسازان برتر جهانی از باتری‌های نیکل مگنز کبالت موسوم به NMC در خودروهای برقی خود استفاده می‌کند. این باتری‌ها چگالی بالاتری نسبت به انواع لیتیوم آهن فسفات یا LFP دارند. با این حال ساخت این باتری‌ها با توجه به استفاده از فلز کنبات بسیار گران بوده و استخراج این ماده معدنی نیز نیازمند تکنیک‌هایی خاص و زمان بر است. باتری LFP چگالی کمتری دارد؛ اما با توجه به عدم استفاده از کبالت ساخت آن ارزان‌تر خواهد بود. به همین خاطر خودروسازان مختلفی به سمت این باتری‌ها رفته‌اند و از آن جمله باید به تسلا اشاره نمود. این خودروساز اکنون در خودروهای تولیدی خود در آلمان از باتری‌ها LFP استفاده می‌کند. باتری‌های مزبور را BYD ساخته است. در حال حاضر باتری BYD بر روی مدل 3 نصب هستند.

مشتریان جهانی BYD

البته تسلا تنها مشتری BYD نیست. این شرکت بزرگ چینی اکنون باتری‌های خود را در اختیار تویوتا، لینکن و کیا قرار می‌دهد. به طوری که کیا EV5 از باتری LFP برخوردار بوده و برخی از نمونه‌های هیبریدی فورد و لینکلن مانند مدل ناتیلوس از باتری‌های مزبور استفاده می‌کنند. در این بین باید توجه کرد که CLA احتراقی بر روی جلب نظر مشتریان جوان تمرکز دارد. ولی نسخه CLA برقی رقیب سرسخت تسلا مدل 3 خواهد بود. بنابراین با توجه به مقرون به صرفه بودن محصول تسلا، طبیعتاً بنز باید از باتری LFP به جای NMC استفاده کند. باید توجه نمود که اکنون 20 درصد مرسدس بنز در اختیار چینی‌ها است. جیلی و بایک هر کدام 10 درصد از سهام این خودروساز مشهور را در اختیار دارند!

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.