
خودروهای ژاپنی با ارزشترین محصولات در بازار خودروهای دست دوم چین هستند.
براساس گزارش J.D. Power چین، ارزش نگهداری خودروهای بنزینی دست دوم ژاپنی در بازار چین بسیار بالا بوده و از بین پنج برند برتر بازار دست دومهای چین، چهار برند ژاپنی هستند.
ارزش نگهداری یک وسیله نقلیه دسته دوم نسبت به قیمت نسخه صفر آن در نظر گرفته شده و در واقع حاصل مقایسه بین نمونه دست دوم و نو یک خودرو با توجه به اختلاف قیمت است.
گزارشJ.D. Power چین بر اساس بررسی شرایط بیش از 250 هزار خودروی بنزینی و الکتریکی دست دوم از شش ماه آخر سال 2021 تا نُه ماه نخست سال 2022 بوده و حاصل همکاری این موسسه با یک وبسایت صنعتی است. نتایج بررسیها نشان میدهد که خودروهای سه سال کارکرده لکسوس به طور متوسط با قیمتی 68,5 درصدی نسبت به مدلهای جدید به فروش میرسند.
این رقم در بین سه برند دیگر ژاپنی شامل تولیدات دانگفنگ هوندا، گک هوندا و گک تویوتا به میزان 63,9، 60,8 و 59,7 درصد است.
خودروساز آلمانی پورشه تنها برند غیر ژاپنی حاضر در میان پنج خودروساز برتر جهان در بازار دست دومهای چین بوده و این کمپانی با 63,5 درصد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
براساس نتایج این گزارش، بیش از یک سوم معاملات خودروهای دست دوم در بازار چین به خودروهای کوچک و سایز متوسط اختصاص یافته و ارزشمند بودن آنها نسبت به هزینه پرداختی و مقرون به صرفه بودن از دلایل انتخاب این خودروها است.
خودروهای الکتریکی در مقایسه با انواع بنزینی، ارزش نگهداری پایینتری دارند؛ چون این خودروهای مستعمل معمولاً بُرد پیمایشی کوتاهتری دارند و باتری آنها نیز به درستی عمل نمیکند.
تسلا در صدر فهرست با ارزشترین برند الکتریکی بازار خودروهای دست دوم چین قرار دارد و خودروهای یک سال کارکرده آن با قیمت 76,4 درصدی نسبت به نسخه نو به فروش میرسند. پس از آن اکسپنگ، بی وای دی، نیو و روو در جایگاههای بعدی قرار دارند.
آمار انجمن فروشندگان خودرو در چین نشان میدهد که در ماه آگوست بیش از 1,47 خودروی دست دوم فروخته شده و این میزان نشان دهنده افزایش 1,69 درصدی نسبت به ماه قبل است. مجموع فروش خودروهای دست دوم در هشت ماه اول سال 2022 بیش از 10,5 میلیون خودرو بوده است.