کشنده دماغدار جک وی 7 یا گریفای V7 بزودی توسط گروه خودروسازی مایان در بازار ایران عرضه خواهد شد. در ادامه کمی با این کشنده خاص و چینی آشنا خواهید شد.
به گزارش خودروم، ظاهراً باید منتظر عرضه کشنده دماغدار جک وی 7 یا گریفا V7 در ایران باشیم. کامیون JAC Geerfa V7 پس از کشنده دیما و کامیون 19 تن دیما، سومین محصولی خواهد بود که گروه خودروسازی مایان وارد بازار ایران خواهد کرد. این خودروی تجاری در دسته کشندههای سنگین قرار میگیرد و باید توجه داشت که جک در زمینه ساخت خودروهای سنگین بسیار جوان بوده و تاکنون این برند چینی به خاطر عرضه خودروهای تجاری در سایزهای کوچک و متوسط موفق بوده است. در هر حال به نظر میرسد که این کشنده دماغدار بزرگ در کنار محصولی دماغدار ویرا قرار گرفته و در نبود بزرگان صنعت ساخت خودروهای تجاری جهان همچون ماک و مان، مونتاژ و رقابت دو خودروی تجاری و چینی دیگر را در ایران شاهد خواهیم بود.
مشخصات فنی کشنده دماغدار جک
جک وی 7 یا گریفا V7 در سال 2019 به عنوان یک کشنده بزرگ برای کاربریهای طولانی مدت معرفی شد. این خودرو از یک موتور دیزلی 540 اسب بخاری کامینز با حداکثر 2300 تا 2800 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. نیروی پیشرانه 11,8 لیتری توربو دیزل و 6 سیلندر این کشنده توسط گیربکس 12 سرعته نیمه اتوماتیک AMT ساخته شده توسط زد اف TraXon به چرخها انتقال مییابد. به گفته منابع چینی و آنچه که در وبسایت چینی کمپانی JAC قابل مشاهده است؛ این خودرو را میتوان به شکل تک و جفت دیفرانسیل سفارش گذاری کرد. متاسفانه هنوز نمیدانیم که مایان این محصول را از نظر دیفرانسیل در چه نوعی سفارش خواهد داد. از نظر سرویسهای ادواری نیز این خودرو از ساختار LOC برخوردار بوده و حداکثر بار مجاز روی محور کشنده دماغدار جک وی 7 حدود 13 تن است. وزن ناخالص نیز 52 تن ذکر شده و به گفته برخی از منابع چینی خوشبختانه تعویض دندههای این کشنده بسیار روان انجام پذیرفته و میتوان کارایی گیربکس را در هنگام تعویض دنده از عقب به جلو یا برعکس را بخوبی حس کرد.
طراحی گریفای V7
اگر یک عاشق واقعی کامیون و خودروهای سنگین باشید؛ قطعاً با برند اینترنشنال و مدلهایا دماغدار آن آشنا هستید. کشنده جک وی 7 یا گریفا V7 یک کپی صرف از نظر طراحی و برداشتی معمولی از روی غولهای مطرح آمریکایی است. این خودرو روی شاسی 4 در 6 قرار دارد و از شاخصههای طراحی آن باید به کابین بزرگ، جای خواب مناسب، درب موتوری بسیار بزرگ، آینههای جانبی اضافی بر روی دماغه و… اشاره کرد. فاصله بین دو محور 4,5 متر بوده و شاید کمی چرخش و حرکت دادن آن در فضاهای کوچک مشکل به نظر برسد؛ اما طراحی تعلیق جلو و فاصله کم ان نسبت به زمین باعث شده که در هنگام چرخش نیاز چندانی به در نظر گرفتن زاویه، فاصله بین دماغ و موانع نباشد. این یکی از مشخصههای بارز کشنده گریفای V7 نسبت به کامیونهای سرتخت است. از آن گذشته ضریب درگ 0,41 برای این کامیون چینی و قابلیت تنظیم ارتفاع آن؛ جک V7 را به کشندهای قابل احترام در میان سایر کامیونهای چینی تبدیل کرده است.
امکانات کشنده جک وی 7
کشنده دماغدار جک از نظر امکانات به چراغهای تمام LED، نمایشگری رنگی و بزرگ به عنوان سیستم چند رسانهای بر روی داشبورد، سیستم اطلاعات ناوبری، صندلی بادی راننده، گرمکن صندلی، اینتادر و ریتادر، آینههای برقی با گرمکن، استارت دکمهای سامانه پایش بادلاستیکها، بخاری درجا، یخچال، دوربین 360 درجه، ترمز اتوماتیک هشومند، کروز کنترل، سانروف، قفل دیفرانسیل، ترمزهای دیسکی AEBS ساخت WABCO، نظارت بر نقاط کور، تاخوگراف، فرمان چهار پر مجهز به دکمههای کنترلی، جلوآمپر نیمه دیجیتال،سیستم صوتی قدرتمند، 2 تخت خواب، دوربین ثبت وقایع، ادبلو، اتصال برقی سه شاخه، شارژر 24 وات، اتصال USB و… مجهز است.
قیمت کامیون دماغدار جک
قیمت جک 3 هزار دستگاه گریفای V7 را در همان ابتدای عرضه به شکرت خدمات حمل و نقل Zhongtong Express فروخت. ارزش این کشنده در حال حاضر بین 460 هزار تا 500 هزار یوان یعنی معادل با 68 هزار تا 76 هزار دلار آمریکا است. با توجه به عرضه این خودرو در سال 1402 به بازار ایران و نوسانات شدید قیمت ارز در کشور، نمیتوان رقم مشخصی را به عنوان قیمت نهایی کشنده دماغدار جک در نظر گرفت. ولی در صورت موفقیت این خودرو در زمینه به کسب استانداردهای لازم، میتوان این احتمال را داد که در نیمه دوم سال 1402، جک گریفای V7 با قیمتی فراتر از 6 میلیارد تومان وارد بازار خودروهای سنگین و تجاری کشور شود. حالا نظر شما چیست و آیا چنین خودرویی میتواند در بازار ایران موفق عمل کند یا خیر؟
این خودرو از پیشرانه دیزلی 540 اسب بخاری کامینز با حداکثر 2300 تا 2800 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. نیروی پیشرانه 11,8 لیتری توربو دیزل و 6 سیلندر توسط گیربکس 12 سرعته نیمه اتوماتیک AMT ساخته شده توسط ZF به چرخها انتقال مییابد.
اگر یک عاشق واقعی کامیون و خودروهای سنگین باشید؛ قطعاً با برند اینترنشنال و مدلهایا دماغدار آن آشنا هستید. کشنده جک وی 7 یا گریفا V7 یک کپی صرف از نظر طراحی و برداشتی معمولی از روی غولهای مطرح آمریکایی است.
کشنده دماغدار جک احتمالاً در نیه دوم سال 1402 توسط گروه خودروسازان مایان وارد بازار خودروهای سنگین و تجاری کشور خواهد شد.