ظاهراً روند قیمت گذاری اولیه پارس خودرو نهایی شده و بزودی این شرکت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
به گزارش خودروم، طی چند ماه گذشته گزارشهای فراوانی درباهر وضعیت بحران یپارس خودرو منتشر شده است. این گزارشها تا حدودی با تکذیبهایی همراه میشد؛ اما آمار تولید و اخبار واصله به شایعات دامن زد. در پیچ و خم این شایعات بودیم که بورس تهران با صدور اطلاعیهای به تمام شایعات رنگ و بوی واقعیت بخشید و فروش پارس خودرو را مطرح کرد.
در اطلاعیه شرکت بورس تهران که در آبان ماه 1401 منتشر شد؛ شرکت پارس خودرو که به تازگی وارد این بورس شده بود، از فهرست شرکتهای پذیرفته شده خارج شد و مجوز ورود آن به بازار پایه فرابورس و تابلوی زرد رنگ آن داده شد. این اقدام نشانه و یا بهتر بگوئیم تاکیدی محکم روی اخبار پیشین در رابطه با سود و زیاد پارس خودرو بود.
اکنون وزیر صنعت، معدن و تجارت به نقل از ایسنا از صدور مجوز یکی از شرکتهای خودروسازی و مزایده آن صحبت کرده است. به گفته او چند مرحله طی شده و ارزیابی قیمت و قیمت گذاری این خودروسازی شش ماه زمان بُرده و حدود 1700 ابلاغیه کارشناس رسمی دادگستری صادر و قیمت گذاری نهایی شده است.
با توجه به اشاره وزیر صمت به صدور مجوز خصوصی سازی و مذاکرات میان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی، طبیعاً صحبت از واگذاری یک شرکت دولتی در میان است. سایپا و ایران خودرو به عنوان غولهای بزرگ صنعت خودروسازی کشور، هنوز برای واگذاری به بخش خصوصی آماده نبوده و اراده چندانی هم برای این اقدام وجود ندارد. پس باید به سراغ زیر مجموعههای شرکتهای مزبور رفت و در این میان نام پارس خودرو بیش از همه به چشم میخورد و با توجه به آنچه گذشته و از دست دادن جایگاه این خودروساز در بورس تهران، به نظر میآید که منظور وزیر صنعت، معدن و تجارت، از واگذاری یکی از شرکتهای خودروسازی، پارس خودرو است.
پارس خودرو که از سال 1335 فعالیت کرده و یکی از قدیمیترین خودروسازان ایرانی است؛ حال خوشی ندارد. زمانی این خودروساز با نیسان و رنو به اوج رسید و به دلیل مونتاژ قوی خود به تولید محصولات با کیفیت شهره شده بود. اما تحریم و عدم مدیریت صحیح، میان پارس خودرو و روزهای خوب فاصله انداخت و حالا به نظر میرسد که دولت سیزدهم سعی دارد که با واگذاری این خودروساز به بخش خصوصی، حال آن را بهتر کرده و دوباره پارس خودرو را به روزهای اوج برگرداند.