تاکسی برقی ایران خودرو JMC GSE را بشناسید
ناشناسی در شهر منتشر شده در ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰
تاکسی برقی ایران خودرو

ایران خودرو بزودی خودرویی برقی و چینی را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور می‌کند. این خودروساز پروژه مونتاژ و افزایش عمق داخلی سازی این خودرو را در دست دارد.

به گزارش خودروم، سرانجام پس از گذشت چند ماه از انتشار شایعاتی در رابطه با واردات خودروی برقی JMC GSE، ایران خودرو ورود این خودرو به ایران را تایید کرد. این خودروی چینی به عنوان تاکسی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و سایر استان‌های کشور خواهد شد.  در ادامه کمی بیشتر با تاکسی برقی ایران خودرو JMC GSE آشنا می‌شوید.

تاکسی برقی ایران خودرو ساخت کجاست؟

تاکسی برقی ایران خودرو

خودروی برقی جی ام سی GSE توسط یک خودروساز چینی به نام ژیانگلینگ موتور ساخته می‌شود. بخش وسایل نقلیه تجاری این برند چینی با خودروسازی فورد آمریکا همکاری دارد. اما بخش خودروهای سواری این شرکت با همکاری چانگان فعالیت نموده و برندی مشترک به نام لندویند را هدایت می‌کنند. پس خبری از خودروهای تجاری JMC در بازار ایران نخواهد بود و صرفاً شاهد عرضه محصولات سواری این خودروساز هستیم. ضمن اینکه بخش محصولات سواری این خودروساز چینی شرایط مطلوبی در بازار داخلی آن کشور ندارد و به طور کلی در شهرهای درجه دو و سه چین فعالیت می‌کند.

تاکسی برقی ایران خودرو

اما لندویند به عنوان برند مشترک چانگان و JMC یک زیر شاخه دیگر به نام JMEV دارد. این جوینت ونچر مشترک با سرمایه‌گذاری رنو تأسیس شد. گروه رنو ژیانگلینگ در پایان سال ۲۰۲۰ کارخانه خود را افتتاح کرد و اولین محصول آنها سدان الکتریکی کامپکت GSE یا همان تاکسی برقی ایران خودرو است. البته در چین نام این محصول Yi یا به عبارتی (یی) است. هدف از ساخت آن نیز پوشش بازار داخلی چین و حضور در بازار اروپا به عنوان مدلی از محصولات رنو بود. اما عملاً تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشد.

طراحی تاکسی برقی ایران خودرو چگونه است؟

تاکسی برقی ایران خودرو

تاکسی برقی ایران خودرو یا JMC GSE از نظر طراحی بدنه و ساختار کابین، بسیار ساده و در عین حال مشابه با سایر خودروهای برقی چینی است. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیبت ۴,۶۷۵، ۱,۸۳۵، ۱,۴۸۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۵۰ میلی‌متر است. ظرفیت صندوق عقب ۴۱۰ لیتر بوده و وزن ناخالص این خودرو بین ۱۵۳۵ تا ۱۵۷۰ کیلوگرم است. از نکات برجسته طراحی بدنه این خودرو باید به استفاده از دستگیره درهای مخفی اشاره نمود. در داخل نیز نمایشگرهایی به عنوان جلو آمپر دیجیتال و سیستم اطلاعات و سرگرمی وجود دارند. ضمن اینکه کیفیت و متریال داخلی بسیار معمولی بوده و این خودرو به رقبای خود از بهترین برقی‌سازان چینی نزدیک هم نمی‌شود. علاوه بر این باید اشاره کنیم که نسخه تاکسی این خودرو، احتمالاً فاقد نمایشگر مرکزی(تصویر زیر) و رینگ‌های آلومینیومی دو رنگ خواهد بود.

تاکسی برقی ایران خودرو

مشخصات فنی تاکسی برقی ایران خودرو

تاکسی برقی ایران خودرو از یک موتور الکتریکی با توان ۱۱۰ کیلووات ساعت(۱۴۷ اسب بخار) و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر برخوردار است. وظیفه ذخیره انرژی را نیز باتری با ظرفیت ۴۳,۹۲۹ کیووات ساعت برعهده دارد. ضمن اینکه شعاع پیمایش این خودرو نیز ۴۰۱ کیلومتر با یکبار شارژ کامل خواهد بود. حداکثر سرعت این سدان پنج نفره ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب آن معادل ۹,۵ ثانیه است.

تاکسی برقی ایران خودرو

البته این اعداد و ارقام به نمونه وارداتی ایران خودرو باز می‌گردند؛ زیرا نسخه‌های قدرتمندتر از این محصول نیز در بازار چین وجود دارد. به عنوان مثال نمونه‌ای از JMC GSE قادر است که در ۵,۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این نمونه توانی معادل با ۱۷۰ کیلووات(۲۲۷ اسب بخار) با گشتاور ۳۹۵ نیتون متر و شعاع پیمایش ۵۲۰ کیلومتر دارد. ضمن اینکه در صورت سفارش امکان خرید نسخه چهار چرخ متحرک برای مشتریان چینی وجود دارد و متاسفانه ایران خودرو این نمونه را وارد نخواهد کرد.

امکانات تاکسی برقی ایران خودرو چیست؟

تاکسی برقی ایران خودرو

ایران خودرو در اطلاعیه خبری خود صحبتی در رابطه با امکانات تاکسی برقی ایران خودرو نمی‌کند. این شرکت تنها به مدرن بودن محصول وارداتی خود اشاره نموده و بر این موضوع تأکید زیادی دارد. بنابراین امکانات نسخه اولیه این محصول وارداتی برای ما مشخص نیست. ولی می‌دانیم که سامانه سنجش فشار باد تایرها، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل شش کیسه هوا(در نسخه پایه دو یا چهار عدد)، سه حالت رانندگی، سامانه بازیابی انرژی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، سامانه حفظ خودرو بین خطوط، ترمز پارک برقی و… در فول‌ترین نسخه رانندگان را همراهی می‌کنند.(نویسنده: امین نقی زاده)

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.