افزایش حضور چین در بازار جهانی خودرو
بزرگتر از گذشته منتشر شده در ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
افزایش حضور خودروسازان چینی در بازار جهانی

در طول هفته‌های گذشته شاهد افزایش میزان حضور خودروسازان چینی از جمله سایک، نتا و چانگان در بازارهای جهانی و افزایش فروش این خودروسازان در سایر کشورها بودیم.

به گزارش خودروم، سایک به عنوان بزرگترین خودروساز چینی از نظر فروش با گروهی هندی به نام JSW برای تقویت برند MG در هند توافق کرد. بازار هندوستان را باید یکی از بزرگترین بازارهای خودروی آسیا پس از کشور چین دانست. طبق قرارداد مزبور که در لندن به امضاء رسید؛ گروه JSW سهمی ۳۵ درصدی از MG هند را با مبلغی نامشخص تصاحب خواهد کرد. این تواق به MG اجاز می‌دهد که فعالیت‌های خود در بازار هند را گسترش دهد.

شرکت MG هند در سال ۲۰۱۷ توسط سایک تأسیس شد. اولین مدل این شرکت نیز در سال ۲۰۱۹ با نام هکتور وارد بازار هند شد. میزان فروش آن از ژانویه تا اکتبر امسال نیز برابر با ۵۲ هزار دستگاه بود. این رقم نسبت به سال قبل ۲۹,۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در واقع MG هند جایگاه هشتم در بازار چین را در اختیار دارد. اما مشارکت سایک با JSW آخرین تلاش خودروسازان چینی برای گسترش حضور خود در بازار جهانی خودرو نبود.

وضعیت نتا

برند نتا به تازگی اولین کارخانه خارجی خود را به عنوان استارتاپی فعال در زمینه ساخت و توسعه خودروهای الکتریکی در تایلند فعال کرد. با آغاز تولید در کارخانه مزبور در مقیاس بزرگ و از سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ظرفیت تولید سالانه این کارخانه به ۲۰ هزار دستگاه می‌رسد. نتا این مرکز تولیدی را یکی از مراکز کلیدی تولید خودروهای الکتریکی نتا می‌داند. این استارتاپ چینی از زمان ورود به تایلند در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲ هزار وسیله نقلیه را تا اواسط نوامبر امسال فروخته است. نتا می‌گوید که در سال ۲۰۲۴ شبکه فروش جهانی این شرکت ۵۰ کشور جهان را با ایجاد ۵۰۰ مرکز فروش و خدمات پوشش خواهد داد.

چانگان و نقشه‌های مرموز

چانگان نیز اعلام کرد که در حال ساخت کارخانه‌ای به منظور ساخت خودروهای پاک در رایونگ تایلند است. این کارخانه ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار خودرو در سال را دارد و اولین خودرو آن در سال ۲۰۲۵ از خطوط مونتاژ خارج می‌شود. این خودروساز دولتی مدل‌هایی با برند دیپال، آواتر و نوو را به تایلند می‌برد. چانگان می‌گوید که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ مدل NEV در بازار تایلند دارند.

آمار انجمن خودروسازان چین

انجمن خودروسازان چین در گزارشی از افزایش محبوبیت محصولات این کشور در بازارهای خارجی خبر می‌دهد. بنابر آمارهای CAAM بیش از ۳,۹۲ میلیون خودرو در ۱۰ ماه گذشته به خارج از بازار چین صادر شد و این رقم ۵۹.۷ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. در طی مدت مزبور ۹۹۵ هزار دستگاه NEV چینی صادر شد و این رقم دو برابر سال گذشته است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.