مسی فرگوسن اکنون یکی از برندهای مشهور و صاحب نام در زمینه ساخت ماشین آلات کشاورزی است. این شرکت در سال 1847 تاسیس شد و نقشی مهم در مدرنیزه کردن کشاورزی ایفا کرد.
به گزارش خودروم، شرکت مسی فرگوسن با نام اصلی Massey Ferguson Limited یکی از تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی در آمریکا است. تراکتور فرگوسن برای کشاورزان ایرانی بسیار آشنا به نظر میرسد. این شرکت در سال 1953 و پس از ادغام سازندگان تجهیزات کشاورزی مسی هریس کانادا و فرگوسن انگلستان تاسیس شد. فرگوسن تا سال 1988 و قبل از استقرار در برنتفورد و انتاریو در تورنتو کانادا مستقر بود. در سال 1991 و پیش از خرید آن توسط شرکت صنایع سنگین آمریکا به نام آگکو و رقیب سابق خود آلیس چالمرز، دفتر مرکزی خود را به بوفالو در نیویورک آمریکا منتقل کرد.
فهرست متن
مسی فرگوسن اکنون چندین برند زیرمجموعه دارد. همه آنها توسط آگکو مدیریت میشوند. شرکت آگکو وظیفه عرضه محصولات و تراکتور فرگوسن به بازار جهانی را برعهده دارد. در واقع این کمپانی بزرگ فروشنده عمده تراکتورهای فرگوسن و سایر تجهیزات ساخت آن در بازارهای بین المللی سراسر جهان است.
تاریخ تراکتور فرگوسن
در سال 1847 دانیل مسی کارخانه کارخانهای برای ریختهگری و ساخت ماشین آلات در انتاریو واقع در نیوکاسل تاسیس کرد. این شرکت ابتدا قطعاتی را از آمریکا وارد و آنها را مونتاژ کرد. بعدها اولین خرمن کوبهای مکانیکی جهان توسط این کارخانه ساخته شد. در واقع وظیفه طراحی و ساخت قطعات به طور کامل به کارخانه دانیل مسی محول میشود. هارت مسی پسر دانیل مسی بعدها نام شرکت را به مسی تغییر داد.
در سال 1879 دفتر مرکزی مسی به تورنتو منتقل شد. این شرکت خیلی زود به یکی از کارفرمایان برجسته منطقه تبدیل میشود. بلافاصله مجموعهای عظیم شامل کارخانههای مسی و… در مساحتی 11 هکتاری ساخته شد. سپس مسی شروع به بازاریابی محصولات خود در سطح بین المللی کرد. این شرکت به لطف کمپینهای تبلیغاتی وسیع به یکی از مشهورترین برندهای کانادایی تبدیل شد. همچنین مسی توانست با تجهیزات مکانیزه خود تا حدی به حل مشکل کمبود نیروی کار در کانادا کمک کند.
مسی هریس
در سال 1891 مسی با شرکت هریس ادغام شد. این دو شرکت، کمپانی مسی هریس را تاسیس کردند. آنها بزرگترین سازندگان تجهیزات کشاورزی در بریتانیا لقب گرفتهاند. مسی هریس ماشین خرمن کوب، درو و… را ساخت و انواع جدیدی از ماشین آلان کشاورزی را در سال 1898 معرفی کرد. در سال 1910 این شرکت یک کمپانی فعال در زمینه کشاورزی آمریکا را در نیویورک خرید و به اولین شرکت چند ملیتی کانادایی تبدیل شد.
تمام پسران هارت مسی به تجارت اجدادی خود اشتغال یافتهاند. آنها به عنوان آخرین نسل از مسیها شرکت مسی هریس را اداره کردند. وینسنت مسی آخرین رئیس از خاندان مسی این شرکت را برای وزارت ترک کرد. در سال 1927 یک پیشنهاد خرید ناگهانی از طرف مرجعی نامعلوم جنگ قدرت در مسی هریس را افزایش داد. پیشنهاد آمریکا رد شد و سهام مسی به مبلغ 8 میلیون دلار کانادا به توماس برادشاور و جی اچ گوندی انتقال یافت. گوندی فعالیتهای اقتصادی مختلفی انجام میداد.
سرنوشت خانواده مسی فرگوسن
وینسنت مسی بعدها فرماندار کل کانادا شد. ریموند مسی یک بازیگر برجسته در فیلمهای آمریکایی بود. خانواده مسی از ثروت خود برای بهبود شرایط زندگی در شهر تورنوتو استفاده کرد. آنها مبلغ مورد نیاز برای ساخت دانشگاه گوئلف، تورنتو، کالج بالای کانادا، مدرسه کرسنت و کلیسای متروپولیتن یونایتد را تامین کردند. در آن زمان شرکت مسی هریس تراکتورهایی مانند GP 15/22 با توان 20 اسب بخار یا مدل 101 را تولید میکرد.
کمباین ارزان قیمت فرگوسن را چه کسی ساخت؟
در سال 1938 یکی از مهندسین شرکت مسی به نام تام کارول اولین کمباین مقرون به صرفه خودکشش با قابلیت تولید انبوه به نام شماره 20 را معرفی کرد. اما هزینه تولید انبوه این مدل بسیار گران بود. با تلاش سایر مهندسین مسی، طراحی کمباین مزبور تغییر کرد. اکنون شماره 21 آماده بود. این کمباین در سال 1940 آزمایش و در سال 1941 به فروش رسید. پست کانادا در 8 ژوئن 1996 تولید این کمباین را با چاپ تمبر پستی مخصوص جشن گرفت. اولین تراکتور دو دیفرانسیل جهان توسط مسی هریس تولید شد.
جنگ جهانی دوم و تراکتور فرگوسن
نسل آخر تراکتورهای ساخت مسی هریس بلافاصله پس از پایان جنگ جهانی دوم معرفی شدند. این تراکتورها شامل سری 22 نسخه M-H با قدرت 25 اسب بخار، سری 33 نسخه M-H با قدرت 35 اسب بخار و… بود. در سال 1955 نام این شرکت به مسی هریس فرگوسن تغییر کرد. در آن زمان تراکتورهای 50 تا 30 اسب بخاری به تولید میرسد. از آن زمان تحول در فرگوسن سرعت گرفت. این شرکت کاپوت تراکتور، تزئینات کرومی، رنگ بندی و… محصولات خود را تغییر داد. همچنین از فرمان برقی و هیدرولیک در محصولات خود استفاده کرد. نسل جدید تراکتورهای مسی فرگوسن تا سال 1958 روی خطوط تولید باقی ماندند.
قراردادهای نظامی
در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، مسی هریس تعدادی قرارداد نظامی برای تولید تراکتور، تانک و توپخانه خودکشش با نیروهای مسلح آمریکایی امضا کرد. حاصل این قراردادها تولید تانک سبک M5، M24 و… بود. همچنین مسی توپخانه خودکشش M41 و M44 را ساخت. این شرکت توپخانه ضد هوایی خودکشش M19 را با تیراژ 300 دستگاه به تولید رساند. تراکتورهای نظامی این شرکت نیز در سالهای 1955 و 1956 به نیروهای آمریکایی تحویل شدند.
ظهور مسی فرگوسن
در سال 1953 سرانجام مسی هریس با فرگوسن ادغام شد. در سال 1958 نیز نام مسی هریس فرگوسن به مسی فرگوسن تقلیل یافت. این شرکت جدید دو شبکه نمایندگی و خط تولید را ادغام کرد. با این همه در دهه 1960 این شرکت با مشکلات مالی متعددی روبرو شد.
تراکتور فرگوسن در جهان
در سال 1971 فرگوسن یک شرکت محلی در آرژانتین را با عمری 11 ساله خریداری کرد. این شرکت تا سال 1999 به تولید تراکتور و سایر اداوات کشاورزی فرگوسن اشتغال داشت. در سال 1955 فرگوسن شرکتی استرالیا را خریداری کرد. این کمپانی از سال 1884 فعالیت میکرد. فعالیت این شرکت هم در سال 1992 متوقف شد. در ستل 1959 فرگوسن 100 درصد از سهم شرکت لندینی در ایتالیا را خرید. این کمپانی در سال 2000 به آرگوس فروخته شد. فرگوسن در سال 1956 و 1966 نیز پرکینز انگلستان و ابرو اسپانیا را خرید بود. در سال 1973 نیز فرگوسن شرکت تراکتورسازی Eicher آلمان را خرید. اما بعدها سهم خود در این شرکت را با ضرر 250 میلیون دلاری به هانوماگ فروخت.
تسلط خاندان کنراد بلک
در سال 1978 کنراد بلک و خانواده او با به دست آوردن کنترل آرگوس، مسی فرگوسن را مدیریت کردند. سال 1977 رئیس فرگوسن به نام آلبرت تورنبرو با دریافت 471 هزار دلار حقوق بالاترین حق اجرایی در کانادا را دریافت کرد. در طول 50 سال و بین 1929 تا 1979 این شرکت تنها پنج بار به سودی بیش از 4 درصد رسید. بلک سعی کرد هزینههای فرگوسن را کاهش دهد. او در اواخر 1970 خطوط تولید این شرکت را به برنتفورد منتقل کرد. در زمان مدیریت او فرگوسن تراکتوری با سیستم کنترل الکترنیکی سه نقطهای را در سال 1978 معرفی کرد.
با این وجود تورم بالا و کاهش تقاضای جهانی برای ماشین آلات کشاورزی به همراه نرخ بالای بهره و رکود اقتصادی مسی فرگوسن را با مشکلات فراوانی مواجه کرد. به این ترتیب فولکس واگن پیشنهاد خرید 51 درصد فرگوسن را به بلک ارائه کرد. او این پیشنهاد را رد و در 1980 از ریاست فرگوسن استعفا داد. وزیر صنعت کانادا راه حلهایی برای عبور از بحران ارائه داد. اما بلک این پیشنهادها را نپذیرفت و تصمیم به کاهش زیانها گرفت.
بازگشت به نقطه مطلوب
در اکتبر 1980 آرگوس سهام خود در مسی فرگوسن را به برنامه بازنشستگی کارمندان آن اختصاص داد. این امر موجب کمک مالی 250 میلیون دلاری دولت کانادا برای جلوگیری از فروپاشی فرگوسن شد. وضعیت شبه بحرانی فرگوسن پایدار بود تا زمانی که آگکو وارد ماجرا شد. در سال 1994 مسی فرگوسن 20 درصد سهم بازار جهانی را در اختیار داشت. این شرکت 87 درصد از ماشین آلات خود را در خارج امریکای شمالی میفروخت. آگکو به دنبال افزایش حضور فرگوسن در آمریکای شمالی بود.
به این ترتیب آگکو، فرگوسن را مجبور به ارائه سری 8600 به عنوان اولین تراکتور کشاورزی با فناوری کاتالیزوری کاهش آلایندگی در آمریکا کرد. همچنین این شرکت فرگوسن را وادار به تاسیس کارخانه در منطقه جکسون و مینه سوتا میکند. به این ترتیب بازار فرگوسن در سراسر آمریکای شمالی گسترش مییابد. در سال 2020 کارخانه فرانسه نیز افتتاح شد. این کارخانه در ژوئن 2022 به رکورد تولید 1 میلیون دستگاه تراکتور دست یافت.
مسی هریس با نام کنونی مسی فرگوسن به عنوان مشهورترین سازنده تراکتور در جهان، اولین تراکتور دو دیفرانسیل جهان را ساخت.
این برند در سال 1847 توسط دانیل مسی با مونتاژ و ساخت قطعات مرتبط به کشاورزی شروع به فعالیت کرد.
برای ثبت نام تراکتور ۳۹۹جفت میخوام بکنم ۵۰ هکتار زمین دیم هم دارم باید چطوری ثبت نام کنم