دلایل و تعمیر خرابی ترمز دستی برقی یا EPB
متخصص شوید! منتشر شده در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۶
ترمز دستی برقی

ترمز دستی برقی یکی از اجزاء موجود در خودروهای جدید و امروزی است. اما این قطعه گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می شود. در این متن دلایل و نحوه تعمیر آن را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خودروم، اکنون اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای ترمز دستی برقی یا EPB هستند. بکارگیری این سامانه در خودروهای گوناگون پیشرفتی بزرگ به نظر می‌رسد. اما ترمز پارک برقی مشکلات زیادی داشته و مردم باید با آنها دست و پنجه نرم کنند. در این متن ما سعی می‌کنیم که دلایل و تعمیر خرابی ترمز دستی برقی را برای شما شرح و آموزش دهیم.

این متن رایج‌ترین مشکلات ترمز دستی برقی یا ترمز پارک برقی را بیان می‌کند. همچنین چند راه حل ساده برای تعمیر خرابی ترمز دستی EPB بیان خواهد شد.

ترمز دستی برقی چیست؟

ترمز دستی برقی یا EPB برای اولین بار در مدل‌های سری 7 بی ام و در سال 2001 نصب شد. این سامانه بلافاصله با استقبال خریداران خودرو مواجه نشد. اما در نهایت به یکی از استانداردهای جدید در برخی از وسایل نقلیه تبدیل می‌شود. ترمز پارک برقی EPB با دکمه‌ای در داخل خودرو فعال می‌شود. این سامانه به وسیله ECU یک محرک الکترونیکی را وادار به اعمال فشار توسط لنت‌های ترمز بر روی دیسک خواهد کرد. برای درک بهتر موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم که متن ترمز دستی برقی یا ترمز پارک برقی EPB را مطالعه بفرمائید.

خوب و بد EPB

از جمله فواید EPB باید به عدم نیاز به فعال سازی فیزیکی، اشغال فضای کمتر در خودرو، ظاهری جذاب، فعال شدن خودکار در برخی خودروها با خاموش شدن ماشین و فعال شدن خودکار هنگام قرارگیری خودرو در حالت پارک (P) اشاره کرد. اما هزینه تعمیر زیاد، عدم امکان دریفت کشیدن و اطمینان ذهنی ناچیز راننده نسبت به ایمن بدون خودرو را باید از نکات منفی EPB دانست.

مشکلات رایج ترمز دستی برقی

ترمز دستی برقی

بیشتر اوقات موتورهای پیستون کالیپرهای الکتریکی گیر می‌کنند. همچنین احتمال آسیب دیدگی این قطعه وجود دارد. علاوه بر آن نقص دکمه ترمز دستی برقی یا مشکلات مرتبط به سیم کشی از جمله دلایل عدم کارکرد EPB هستند. به غیر از موارد مزبور نیز باید به ولتاژ پایین باتری و نصب غلط سیستم و لنت‌ها اشاره کرد. در پایین به شکل مفصل‌تری در رابطه با موارد فوق بحث می‌کنیم.

گیر کردن یا آسیب دیدگی پیستون‌های کالیپر الکتریکی

هنگام فعال سازی ترمز دستی برقی، یک موتور الکتریکی با کشیدن کابل ترمز دستی، ترمزهای عقب را درگیر می‌کند. به مرور زمان EPB پیشرفت کرد و اکنون از ماژول‌های الکتریکی به عنوان محرک سیستم ترمز بهره می‌برد. این ماژول‌ها مستقیماً بر روی کالیپرهای ترمز قرار دارند. قطعه مزبور نیاز به سرویس منظم داشته و حتی با وجود مراقبت و ملاحظات فراوان، امکان وارد آمدن آسیب و گیر کردن آن وجود دارد. در صورت بروز این مشکل، احتمال درگیر ماندن ترمز و خارج نشدن از آن را شاهد هستیم.

خرابی دکمه ترمز دستی برقی

ترمز دستی برقی

برای درگیر کردن ترمز دستی برقی فقط باید دکمه مرتبط به آن را بر روی کنسول خودرو فشار دهید. در صورت کثیفی یا وارد شدن زباله به درون دکمه احتمال چشبیدگی و اخلال در عملکرد وجود دارد. همچنین ورود مایعات در صورت پاشش آب بر روی کنسول به درون آن موجب خرابی خواهد شد. بنابراین باید دکمه مزبور را تمیز نگاه داشت. در صورت بروز مشکل چاره‌ای جز تعویض آن وجود ندارد.

مشکل در سیم کشی

دکمه ترمز دستی برقی از طریق سیم‌ها و کانکتور به سیستم ترمز متصل است. مانند هر اتصال برقی دیگری احتمال آسیب دیدگی و عدم اتصال قطعات مزبور به یکدیگر وجود دارد. کثیفی و زباله یکی از عوامل ایجاد مشکل در این زمینه است. بیشتر سیم کشی مرتبط به دکمه ترمز دستی برقی را می‌توان در کنسول مرکز پیدا کرد و بازرسی آن خواهد بود.

ولتاژ کم باتری

ترمز دستی برقی برای کار کردن به نیرو احتیاج دارد. نیروی این سامانه توسط باتری تامین می‌شود. در صورت ولتاژ ضعیف برق، ترمز پارک قادر به فعالیت نیست. این مشکل معمولاً در ابتدای حرکت با خودرو ایجاد می‌شود. در این شرایط خودرو به هیچ وجه قادر به حرکت نخواهد بود. در برخی از خودروها سیستمی برای آزادسازی دستی به منظور رفع مشکل وجود دارد.

عدم ریست شدن

پس از تعویض لنت ترمز برقی باید سیستم را ریست کرد. این عمل برای تنظیم مجدد کولیس‌ها و سازگاری بیشتر باید انجام شود. در غیر این صورت ترمز دستی با مشکل مواجه خواهد شد. نشانه این مشکل را باید روشن شدن چراغ‌های هشدار بر روی داشبورد دانست.

تعمیر ترمز دستی برقی

برای تعمیر ترمز دستی برقی راه حل‌های مختلفی وجود دارد. ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. اما بهترین راه کار مراجعه به نمایدگی خودروساز یا یک مکانیک و متخصص در امور برقی خودرو است.

دیاگ و عیب یابی

همه خودروهای مدرن یک پورت OBD-II در زیر فرمان و سمت راننده دارند. با یک ابزار دیاگ به سادگی می‌توان به آن متصل شد. پس از اتصال کدهای مرتبط به ترمز را اسکن کنید. در صورت بروز خطا یا مشاهده خطا برای کدهای دریافتی باید به سراغ دلیل دریافت کد مربوطه یا بازنشانی آن باشید. البته این کار نیاز به دانش قبلی دارد. پس در صورت نبود مهارت کافی از انجام این عمل خودداری کنید.

دکمه ترمز دستی را تعویض کنید

شاید به نظر شما دکمه ترمز دستی مقصر باشد. در این صورت یکی از راه کارها را باید تعویض قطعه مزبور دانست. البته قبل از هر چیز از تمیز بدون آن و عدم وجود هر گونه زباله اطمینان حاصل کنید. اگر با وجود تعویض دکمه هنز هم ترمز پارک برقی فعال نشد؛ باید به سراغ سیم کشی و بررسی اتصالات آن بروید.

بررسی موتورهای کالیپر ترمز

برای بررسی موتورهای کالیپر ترمز قبل از هر چیز دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید. زیرا معمولاً در بین نمودارها و اشکال آن یک شماتیک نیز از سیستم ترمز دستی برقی خودروی شما وجود دارد. در هنگام بررسی قطعه مزبور از عدم شکستگی، آسیب دیدگی و گیر کردن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده هر یک از موارد بهترین راه کار مراجعه به نمایندگی است.

بررسی موتورهای کالیپر ترمز

معمولاً برای اطمینان از رسیدن نیروی کافی به کالیپرهای ترمز پارک برقی از مولتی متر استفاده می‌شود. ولتاژ قطعه مزبور باید بین 10 تا 120 ولت باشد. در صورت پایین بودن این رقم باید فیوز یا سیم کشی را بررسی نمود. در صورت ملاحظه نوسان نیز پیچ شیر برقی محرک را بررسی می‌کنند. چک نمودن کدها و ریست کردن آنها نیز توصیه می‌شود. البته بررسی این موضوعات کار افراد عادی نیست. بنابراین حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.