موزه مرسدس بنز محلی برای نمایش سالها تلاش مهندسان گوناگون برای خلق بهترین خودروهای جهان بوده و یکی از آنها دایملر 1899 یا اولین وانت مرسدس بنز است.
به گزارش خودروم، موزه مرسدس بنز کاملاً غیرقابل توصیف است. در این مجموع از نزدیک میتوان به وسایل نقلیه شگفت انگیز و هیجان انگیز مرسدس نگاه کرد و مطالبی در رابطه با تاریخ آنها آموخت. یکی از خاصترین خودروهای موجود در این موزه، اولین وانت مرسدس بنز یعنی دایملر 1899 به عنوان جد ون اسپرینتر امروزی است.
دایملر 1899 برخلاف اسپرینتر امروزی که محمولههای مختلف را در درون جعبهای ساخته شده از ورقههای فلزی حمل میکند؛ شمایل کاملاً متفاوتی دارد. این خودرو پس به مدت کوتاهی پس از معرفی بنز پتنت موتوروان توسط کارل بنز رونمایی شد و مانند همزار خود برای محافظت از مسافران و… هیچ سقف یا حفاظی نداشت. با این حال کاربرد این خودرو کتفاوت بود و در واقع کلاس جدیدی از خودروها به وسیله آن متولد شده است.
این وسیله نقلیه از رادیاتور لولهای استفاده میکرد که توسط ویلیام مایباخ اختراع شد. این فطعه به خنک شدن و افزایش بهرهوری موتور کمک میکرد و خودرو را قادر میساخت که محموله و افراد بیشتری را حمل کند.
اولین وانت مرسدس بنز یا وانت دایملر 1899 به نام موتورن گسلشاف هم شناخته میشد و برای حمل باری به وزن 500 کیلوگرم طراحی شده بود. در این خودرو از موتور 1,5 لیتری دو سیلندر با قدرت 5,6 اسب بخار و حداکثر سرعت 16 کیلومتر در ساعت استفاده شده بود.
سه سال بعد نسخه بروزتر آن عرضه شد و قادر به حمل 800 تا 3,200 کیلوگرم بار با قدرت 4 تا 8 اسب بخار بود و به موتور دو سیلندر 6 اسب بخاری مجهز شد و بعدها از موتور چهار سیلندر 12 اسب بخاری بهره میبرد.
برخلاف اولین کامیون مرسدس بنز که در سال 1896 از سیستم تسمه محوری استفاده میکرد؛ در دایملر 1899 موتور چرخهای عقب را از طریق دو زنجیر به حرکت در میآورد. طراحی این خودرو نیز نشان از تحول خودروسازی مرسدس بنز بود؛ چون موتور زیر صندلی صندلی قرار داشت و فرمان هم به شکل یک ستون ایستاده قرار داشت. نسخه جدیدتری این خودرو که در موزه مرسدس بنز به نماش در آمده است؛ داری موتوری در بالای محور جلویی است که توسط کاپوت روی آن پوشیده شده و به غیر از این از چرخهایی با عاجهای لاستیکی استفاده میکند.