به نظر شما تفاوتی میان اطلس به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا با کوییک وجود دارد؟ در این متن ما به دنبال پاسخ به این سوال هستیم.
به گزارش خودروم، سایپا اطلس جدیدترین محصول گرووه خودروسازی سایپا برای نخستین بار و به شکل غیر رسمی در نمایشگاه تحول صنعت خودروسازی ایران و با شیطنت خبرنگاران حوزه خودرو رونمایی شد. انتشار تصاویر این خودرو در رسانهها و جزئیاتی از مشخصات فنی آن نشان میداد که یکبار دیگر پلتفرم پراید با ظاهری جدید پیش روی مصرف کنندگان ایرانی قرار دارد. در واقع پراید پس از عبور از فراز و نشیبهای فراوان به تیبا تبدیل شد. سپس به کوییک و حالا در قالب اطلس به خیابانها میآید. اما به راستی کوییک و اطلس چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ نقطه اصلی ایجاد تفاوت کوییک و اطلس چیست؟ در ادامه ما به این پرسشها پاسخ میدهیم. پس این شما و متن مقایسه کوییک و اطلس از گروه خودروسازی سایپا!
تغییرات ظاهری بدنه
تفاوت کوییک و اطلس ابتدا در چهره آنها نمایان میشود. در این رابطه نیازی به توضیح بیشتر نمیبینیم. چون کوییک علی رغم ظاهر بهتر نمای عقب خود نسبت به تیبا، به دلیل ناهماهنگی چهره جلو با سایر اجزاء به یکی از زشتترین خودروهای موجود در جادهههای ایران تبدیل میشود. شاید به همین خاطر هم سایپا و گروه طراحی آن دست به کاری شگرف زده و فیس لیفتی در خور توجه از کوییک را با نام اطلس معرفی کردهاند.
البته اطلس نیز دارای ایراداتی است. مشکلات طراحی این خودرو را نمیتوان نادیده گرفت. از جمله آنها نیز باید به عدم تغییر درها و بکارگیری همان دربهای تیبایی سابق اشاره کرد. ولی خوشبختانه بکارگیری کاپوت، گلگیرهای جلو، درب صندوق عقب، سپر جلو و عقب و چراغهای جلو و عقب جدید اطلس را از یک نواختی نجات میدهند. علاوه بر این گرافیک چراغهای جلو و عقب اطلس نیز بهبودی قابل توجه یافته و اکنون خودرویی زیباتر را شاهد هستیم. ولی بهتر بود که سایپا حداقل دستیگره درها را هر رنگ بدنه در نظر میگرفت. همچنین چهره اطلس در صورت بکارگیری رینگهایی با طرحی متفاوت نسبت به کوییک بهتر میشد.
علاوه بر این از جمله تفاوتهای کوییک و اطلس را باید استفاده بیشتر از تزئینات رنگی بر روی سپر، آینههای جانبی و… دانست. این موضوع اساساً به علت هدف قرار گرفتن جوانان و بانوان ایرانی توسط اطلس و جلب نظر طیف مزبور از میان مصرف کنندگان ایرانی است. سقف اطلس نیز به مانند کوییک R به شکل رنگی عرضه میگردد. با این تفاوت که این بار در تیپ 2 اطلس شاهد افزوده شدن سانروف نیز هستیم. نکته جالب دیگر کپی برداری طراحان اطلس از روی سپر بایک X22 برای طراحی سپر اطلس است!
تغییرات ظاهری کابین
تغییر ظاهری کابین را باید تفاوت دیگر کوییک و اطلس دانست. به این معنی که دیگر خبری از کابین و داشبورد بی روح، قدیمی و زشت تیبایی در اطلس نیست. محصول جدید سایپا در بهترین نسخهها داشبورد و رو دریهای دو رنگ مشکی و نخودی رنگ دارد. تیپ 1 اطلس فاقد برخورداری از داشبورد دو رنگ است. اما خوشبختانه از داشبورد جدید استفاده میکند. البته شاهد بکارگیری فرمان کوییک آر اتوماتیک در محیط داخلی اطلس هستیم. دریچههای هوای گرد با تزئینات کرومی نظر ما را جلب میکنند.
جلوآمپری متفاوت نیز در اطلس وجود دارد. به گفته سایپا صندلیهای اطلس از استحکام بهتری نسبت به کوییک برخوردار هستند. به این ترتیب نباید نگرانی زیادی بابت ضعف صندلیها با گذشت زمان داشته باشید. ضمن اینکه به جز نسخه S تیپ 1 اطلس در سایر نمونهها از پوشش چرمی برای صندلیها استفاده میشود. در بهترین نسخه صندلی راننده 6 برقی است. اما در سایر نمونهها این اتفاق نمیافتد. صندلی سرنشین نیز 4 حالتی دستی خواهد بود. در تیپ G و S سندلیهای عقب تاشو هستند. ضمن اینکه فضای دور در صندوق عقب از داخل با فلاپهای پلاستیکی پوشیده میشوند.
بنابراین باید گفت که سایپا دست به تغییری مهم زده و بالاخره ما را از شر داشبورد بی روح کوییک خلاص نموده است. به این ترتیب باید در مجموع طراحی داخلی اطلس را نسبت به کوییک بروزتر دانست. البته کیفیت همچنان حلقه مفقود محصولات سایپا است. به همین دلیل هم ما امیدوار هستیم که حداقلها در اطلس رعایت شود.
تفاوت کوییک و اطلس از نظر مشخصات فنی
در کوییک و اطلس همچنان سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی است. رینگ فولادی یا آلومینیومی 14 اینچی با همان سایز تایر موجود خواهد بود. ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب هنوز هم پیش روی ما هستند. فرمان نیز بسته به نوع نسخه انتخابی هیدرولیکی و برقی است. نوع گیربکس هم دستی یا اتوماتیک CVT خواهد بود. ظرفیت باک سوخت بین هم 42 یا 41 لیتر متغییر است.
موتور نیز همان M15 چهار سیلندر 8 سوپاپ با دریچه گاز الکترونیکی و حجم 1500 سی سی است. اما این موتور در اطلس یک پسوند i دارد. این یعنی اطلس به جای 87 اسب بخار قدرت و گشتاور 128 یا 130 نیوتن متری با قدرت 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر راهی جاده میشود. این ارقام و اختلاف بین آنها با توجه به استاندارد یورو 5 و عدم رسیدن به اعدادی شگفت انگیز چندان جلب توجه نمیکنند. به همین خاطر مصرف کننده ایرانی اساساً تفاوت کوییک و اطلس را مرتبط به پیشرانه و قوای آن نخواهد دید.
موتوری بروزتر در اطلس
اما موتور اطلس با هدف افزایش قدرت، گشتاور و کاهش مصرف سوخت در مگاموتور و بر مبنای موتور تیبا باز طراحی میشود. به همین خاطر از نکات قابل ذکر ان باید کاهش 5 درصدی میزان مصرف سوخت نسبت به نمونههای قبلی اشاره کرد. مگاموتور سرسیلند ، پورت هوا، پورت دود و منیفولد هوای جدیدی برای این موتور طراحی کرد. همچنین به جای منیفولد چدنی دود از نوع استیل آن استفاده میشود. ضمن اینکه ماژول VVT نیز بر روی سر سیلندر پیشرانه اطلس قرار دارد. این عمل گشتاور موتور در دور پایین را ارتقا میدهد. بنابراین اطلس شتاب و حداکثر سرعت بیشتری نسبت به کوییک دارد.
امکانات کوییک و اطلس
از نظر امکانات رفاهی اطلس جایگاهی به مراتب بهتر و کاملتر نسبت به کوییک دارد. در بهترین نمونه اطلس از تیپ 2 سری E شاهد بکارگیری سیستم تشخیص نقطه کور، دو عدد تویتر، سنسور باران، گرمکن صندلی راننده، کروز کنترل، آنتن سقفی کوسهای، دوربین دید عقب، سامانه پایش فشار باد لاستیکها، چراغهای اتوماتیک، نشانگر سرویس دورهای، مولتی مدیا 7 اینچی، استارت دکمهای و ورد بدون کلید هستیم. هر چه سطح تریم انتخابی برای اطلس پایینتر برود؛ از تعداد امکانات این خودرو نیز کاسته خواهد شد. به حدی که اطلس از نظر امکانات هم سطح با کوییک قرار میگیرد. هر چند که کوییک S اتوماتیک یا R پلاس اتوماتیک در برخی تیپها سعی در نزدیک شدن به اطلس دارد؛ اما در هر حال اطلس خودروی کاملتری خواهد بود.
ایمنی کوییک و اطلس
کیسه هوای سرنشینان جلو به همراه سیستم ترمز ABS، EBD و BAS، ایموبلایزر و هشدار کمربند راننده در انواع کوییک وجود دارد. اما در اطلس علاوه بر موارد مزبور شاهد بکارگیری کمربند ایمنی با مکانیزک کاهنده نیرو، چراغ ترمز اضطراری ESS، سیستم ESC (کنترل پایداری الکترونیکی)، سامانه TCS (کنترل کشش) و HSA (دستیار حرکت در سربالایی) در همه تیپها هستیم. بنابراین اطلس از نظر ایمنی هم نسبت به کوییک جایگاهی بهتری دارد.
مگاموتور با بهینه سازی پیشرانه M15 و افزودن VVT قدرت بیشتری را برای اطلس به ارمغان میآورد.
بله، برای ساخت هر دو خودرو از پلتفرم X200 گروه خودروسازی سایپا استفاده میشود.
اطلس چند ایراد اساسی دارد که کاش برطرف میشد 1. هم رنگ نبودن دستیگیره های دربها با بدنه 2. رنگ خاکستری صندلی که هیچ تمایزی ندارد و باید به رنگ مشکی می بود.3 . قسمت میانی داشیورد که باید به رنگ مشکی می بود