بی وای دی سیل با حضور در آزمایش ارزیابی ایمنی موسسه سی انکپ چین، موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شد.
به گزارش خودروم، تست تصادف بی وای دی سیل توسط موسسه ایمنی سی انکپ (C-NCAP) برگزار شد و این خودرو با موفقیت توانست پنج ستاره ایمنی دریافت کند. علکرد کلی این خودرو بهتر از نیو ET7 بود؛ اما معایبی هم توسط موسسه چینی گزارش شده است.
درباره بی وای دی سیل
بی وای دی سیل یک سدان الکتریکی چینی و چهار درب است. این خودرو روی پلتفرم و شاسی نسل سوم e-platform قرار دارد. بنه آن دارای خطوطی صاف بوده و به همین خاطر ضریب درگ آن 0,219 اعلام میشود. ابعاد دقیق سیل در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,800، 1,875 و 1,875 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2,910 میلیمتر است. این خودرو را میتوان در دو نسخه دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک سفارش داد.
در نسخه پایه این خودرو از موتوری الکتریکی با قدرت 204 اسب بخار استفاده میشود. نسخه گران قیمت بی وای دی سیل به پیشرانهای با قدرت 313 اسب بخار مجهز شده است. بهترین تریم این خودرو با دو موتور الکتریکی و مجموع قدرت 530 اسب بخار در دسترس قرار دارد. دو باتری برای نسخههای مختلف این خودرو در نظر گرفته شده است. باتری 61,4 و 82,5 کیلووات ساعتی شعاع پیمایش خودرو را به 550 یا 650 تا 700 کیلومتر میرسانند.
موسسه سی انکپ (C-NCAP) نسخه دیفرانسیل عقب و مجهز به باتری 82,5 کیلوواتی با شعاع حرکتی 700 کیلومتر را آزمایش کرده است. این نسخه را باید سومین تریم از بی وای دی سیل دانست. دلیل انتخاب این نسخه به درستی مشخص نیست؛ اما به نظر میرسد که حتی نسخههای پایه سیل نیز دارای فناوریهای خودران و چشمگیری هستند. البته شاید این نسخه ارزانترین مدلی بود که در زمان تست به بازار چین عرضه شده است.
سی انکپ (C-NCAP) چیست؟
همان طور که میدانید موسسه سی انکپ برنامهای را برای ارزیابی ایمنی و عملکرد خودروها در تصادفات اجرا میکند. این موسسه در سال 2006 توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین موسوم به CATARC تاسیس شد و اندکی بعد به محوریترین مرکز ارزیابی ایمنی خودروها در کشور چین تبدیل شد. مردم معتقد بودند که سی انکپ برنامههای ضعیفی را اجرا کرده و عملکرد واقعی خودروها را نمایش نمیدهد. این موضوع باعث شد که CATARC تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت آزمایشهای سی انکپ انجام دهد و امروزه باید گفت که C-NCAP و استانداردهای آن به یورو انکپ بسیار نزدیک شده است.
این موسسه اکنون نتایج آزمایشهای خود را منتشر میکند؛ امامتاسفانه هنوز توجه چندانی به ایمنی سرنشینان نوزاد ندارد. در آزمایشهای تصادف این موسسه ایمنی خودروها امتیازی بین 0 تا 100 درصد را دریافت میکنند. سپس درصدها تبدیل به ستاره میشوند تا درک آنها آسانتر باشد. سی انکپ آزمایشهای مرتبط به سرنشینان وسیله نقلیه، عابران پیاده و عملکردهای سیستمهای کمک ایمنی را انجام میدهد.
عملکرد بی وای دی سیل در C-NCAP
همین ابتدا باید اشاره کنیم که این خودرو در برنامه ارزیابی موسسه سی انکپ در مجموع موفق به دریاف پنج ستاره ایمنی شده است. نمره دقیق آن 88,6 درصد بوده که این رقم از 87,3 درصد نیو ET7 بیشتر است. سیل در بخش سرنشینان خودرو امتیاز 92,27 درصد را دریافت کرد. این رقم یک نتیجه عالی است و نشان دهنده ایمنی محصول بی وای دی است. اما بهتر است کمی هم به معایب این خودرو اشاره کنیم! بی وای دی سیل در تست برخورد از بغل، نتایج بسیار خوبی کسب کرد. اما در ویدیو منتشر شده شاهد آسیب رسیدن به قفسه سینه راننده هستیم و به همین خاطر هم امتیاز 14 از 16 را دریافت کرده است.
تست تصادف برخورد کامل جلو سیل هم بسیار خوب بود؛ اما قفسه سینه و پاهای راننده و سرنشین آسیب دید. در مورد برخورد با مانع متحرک هم سیل توانست امتیاز 21 از 24 را کسب کند. ایمنی عابران پیاده نیز خوب بوده و سیل موفق به دریافت 10 امتیاز از 15 امتیاز شد. ضربه وارده شده به پا خیلی جدی نبود؛ اما عابران پیاده در صورت بروز حادثه با ستون A، لبه پایینی درب موتور و ناحیه زیر شیشه جلو برخورد کرده و آسیب خواهند دید. در مجموع امتیاز عملکردهای کمک ایمنی بی وای دی سیل 92,27 درصد بود. سیستم AEB نیز توانست امتیاز 35,9 از 39 را دریافت کند.
به طور کلی عملکرد بی وای دی سیل عالی است. به نظر میرسد استفاده از فناوری CTB و ادغام آن با بستههای باتری واقعاً ایمنی خودرو را افزایش داده است. همچنین لازم به یادآوری است که بی وای دی سیل دارای استحکام پیچشی معادل با 40 هزار نیوتن متر بر درجه است.
ر نسخه پایه این خودرو از موتوری الکتریکی با قدرت 204 اسب بخار استفاده میشود. نسخه گران قیمت بی وای دی سیل به پیشرانهای با قدرت 313 اسب بخار مجهز شده است. بهترین تریم این خودرو با دو موتور الکتریکی و مجموع قدرت 530 اسب بخار در دسترس قرار دارد
این موسسه در سال 2006 توسط مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین موسوم به CATARC تاسیس شد و اندکی بعد به محوریترین مرکز ارزیابی ایمنی خودروها در کشور چین تبدیل شد. مردم معتقد بودند که سی انکپ برنامههای ضعیفی را اجرا کرده و عملکرد واقعی خودروها را نمایش نمیدهد.