
آئودی کانسپتی از یک کوپه لوکس با قابلیت تبدیل شدن به یک پیکاپ را با نام اکتیو اسفیر معرفی کرد. این خودرو چشمانداز و آینده آئودی در ساخت خودرو را نشان میدهد.
به گزارش خودروم، کانسپت آئودی اکتیو اسفیر (Activesphere) را باید آخرین نمونه از مجموعهای شامل اتومبیلهای مفهومی این خودروساز آلمانی دانست که چشمانداز و مسیر حرکت آن در آینده را نشان میدهد. این خودروساز کانسپت جدید خود را کوپهای لوکس که با قابلیت تبدیل به پیکاپ مینامد. اکتیو اسفیر هم مانند مدلهای قبلی خود سرشار از فناوری و ایدههایی است که شاید فاصله ما نسبت به زمان بکارگیری آنها طولانی باشد؛ اما میتواند قسمتی از فناوریهای پیشرفته فردا را به ما نمایش دهد.

طراحی جذاب اکتیو اسفیر را باید ترکیبی از استایل مدلهای اسپرتبک و آلرود آئودی دانست که در نهایت یک خودروی الکتریکی SUV همه کاره را خلق کردهاند. در این کانسپت از سیستم تعلیق بادی آئودی با دمپرهای تطبیقی استفاده شده و میتواند فاصله پایه خودرو از سطح زمین معادل با 208 میلیمتر را حدود 40 میلیمتر افزایش دهد. این فرایند همزمان با یک ویژگی در ظاهر بیرونی خودرو همراه بوده و رکابهایی با طرحی شبیه به میخهای عمودی و نوارهای فلزی به تجسم بهتر ارتفاع اضافه کمک میکنند.

رینگها بزرگ، 22 اینچی و کاربردی هستند. هنگامی که خودرو در حال آفرود باشد؛ فلپهای چرخها برای ایجاد تهویه مطلوب باز شده و در حین رانندگی در جاده بسته میشوند تا میزان آیرودینامیک خودرو به حداکثر برسد. شیشه بخش قابل توجهی از بدنه را شامل میشود. در این کانسپت از سقف شیشهای استفاده شده و به غیر از آن شاهد بکارگیری شیشه در پایین درها و جلوپنجره به منظور فراهم اوردن دیدی بدون مانع نسبت به بیرون هستیم.

پنجره شیشهای عقب در کانسپت آئودی اکتیو اسفیر کاربردی بوده و توان حرکت همسطح با سقف را دارد تا به این ترتیب فضایی برای حمل بار و جابجایی دوچرخههای الکترونیکی فراهم شود. بخشی از بدنه در قسمت عقب به منظور ایجاد فضای بار پایین آمده و میزان دسترسی به این قسمت را بیشتر میکند. در هنگام بکارگیری از فضای بار و به منظور جداسازی آن با عناصر فضای داخلی از دیوارهای موتوردار استفاده میشود.

در داخل کابین چهار صندلی برای سرنشینان طراحی شده است. هنگامی که خودرو در حالت خودکار قرار دارد؛ داشبورد، فرمان و پدالها پنهان میشوند. در این حالت نوارهای صوتی بزرگ و دریچههای هوایی با عرض کامل همچنان فعال هستند. به نظر میرسد که صندلیها در کابین شناور باشند و به کنسول میانی متصل شدهاند تا گرمایش و سرماشی آنها تامین شود. اما این صندلیها فاقد صفحه نمایش اختصاصی و دکمههای کنترلی مرسوم هستند.

یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی این کانسپت را باید هدستهای واقعیت افزوده دانست که برای راننده و سرنشین دردسترس هستند. این هدستها به کاربران کانسپت آئودی اکتیو اسفیر اجازه میدهند که محتوای مجازی مانند صفحههای کنترل خودرو، نمایشگرهای اطلاعات و… را در دنیای واقعی و کابین ببینند. با امان بگارگیری این خودرو در شرایط مختلف و همراه با سخت افزار مربوطه در داخل عینک، فضای داخلی برای نمایشگرها و کنترلها آزاد میشود. به عنوان مثال کنترل سیستم تهویه مطبوع در مقابل دریچههای هوا شناور بوده و پانل صدا و رگرمی بر روی بلندگوها نیز شناور است.

کاربر میتواند محتوای مجازی را مشاهده کند و در صورت تمرکز چشمی بر روی اطلاعاتی خاص، از طریق حرکت با آن تعامل داشته و اقدام به فعالسازی ویژگی یادشده کند. این سیستم از عملکردهای مختلف پشتیبانی کرده تا بدون موقعیت نشستن فرد به راحتی بکار گرفته شود. این سیستم قادر به ارائه محتوای ماسب به مسافر بوده و در حالی که مسافران از موسیقی و سایر ویژگیهای دیجیتالی لذت میبرند؛ اطلاعات مهم خودرو را به راننده نمایش خواهد داد.

آئودی این کانسپت را بر اساس معماری پلتفرم الکتریکی مشترک خود با پورشه توسعه داده است. از این پلتفرم برای ساخت وسایل نقلیه مختلف میتوان استفاده کرد. اکتیو اسفیر قادر به حمل بسته باتری با ظرفیت 100 کیلووات انرژی است. در این خودرو از پیشرانه 2 موتوره با مجموع قدرت 242 اسب بخار و گشتاور 720 نیوتن متر به همراه سیستم چهار چرخ متحرک استفاده میشود.
آئودی این کانسپت را بر اساس معماری پلتفرم الکتریکی مشترک خود با پورشه توسعه داده است. از این پلتفرم برای ساخت وسایل نقلیه مختلف میتوان استفاده کرد.
یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی این کانسپت را باید هدستهای واقعیت افزوده دانست که برای راننده و سرنشین دردسترس هستند. این هدستها به کاربران کانسپت آئودی اکتیوسپر اجازه میدهند که محتوای مجازی مانند صفحههای کنترل خودرو، نمایشگرهای اطلاعات و… را در دنیای واقعی و کابین ببینند.