![بررسی ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-8.webp)
ام جی سایبرستر به عنوان جدیدترین محصول برقی بازار ایران بزودی توسط فردا موتور وارد کشور خواهد شد. در ادامه به بررسی این خودروی جذاب میپردازیم.
به گزارش خودروم، در دور جدید واردات خودرو به کشور شاهد ورود محصولات الکتریکی مختلفی به بازار کشور هستیم. در این بین شرکت فردا موتور هم علیرغم برخورداری از توان مونتاژ محصولات مختلف در کارخانه خود، به فکر واردات خودروهای مختلف افتاده است. فردا موتور به سراغ برندهای مطرح چینی نظر جیلی و MG رفت تا به این واسطه مشتریان بیشتری جذب کند. به همین مناسب نیز در متن پیش رو به بررسی ام جی سایبر استر فردا موتور میپردازیم. خودرویی که همراه با ام جی ۴ معروف به مولان در شوروم لوکس فردا موتور حاضر است و بزودی شاهد فروش این خودروی الکتریکی خواهیم بود.
فهرست متن
تاریخچه ام جی سایبرستر
برند MG یک خودروساز بریتانیایی بود که اکنون غول خودروسازی چین یعنی سایک موتور آن را در اختیار دارد. کلیه محصولات ام جی در چین مونتاژ میشوند. بنابراین ما با یک برند چینی بریتانیایی روبرو هستیم. سایک در حال حاضر پروژه الکتریکیسازی ام جی را دنبال میکند. اکنون شاخصترین محصول ام جی در بازار جهانی ام جی ۴ یا مولان است. موفقیت این خودرو به سایک اجازه داد که محصولی متفاوت را با نام سایبرستر به تولید برساند.
![بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-7-1024x576.webp)
رودستر ام جی سایبرستر در ابتدا یک مدل مفهومی بود. این کانسپت در سال ۲۰۲۱ و در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیل شانگهای رونمایی شد. سایک همزمان اعلام نمود که قصد تولید مدلی براساس کانسپت مزبور دارد. اما شیوع بیماری کرونا برنامههای این خودروساز را عقب انداخت. با فراهم آمدن شرایط، سایک موتور رودستر الکتریکی ام جی Cyberster را در سال ۲۰۲۳ تولید نمود. اکنون رودستر اسپرت MG در کارخانه نینگده سایک موتور و همراه با MG4 مونتاژ میشود.
ابعاد و اوزان سایبرستر
![بررسی ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-9-1024x576.webp)
برای شروع بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور ابتدا نگاهی به ابعاد و اوزان مرتبط به آن میاندازیم. این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۵۳۵، ۱,۹۱۳ و ۱,۳۲۹ میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور ۲,۶۹۰ میلیمتر است. محور جلو و عقب نیز از نظر عرضی ۱۶۱۶ و ۱۶۲۹ میلیمتر اندازه دارند. زاویه ورود و خروج به ترتیب ۱۱ و ۱۸ درجه است. وزن این خودرو بسته به نسخه انتخابی مشتریان ۱,۸۵۰ یا ۱,۹۵۸ کیلوگرم بوده و این میزان با سرنشین و بار به ۲,۰۷۵ یا ۲,۲۱۰ کیلوگرم خواهد رسید. رینگها نیز بسته به نسخه انتخابی مشتریان ۱۹ یا ۲۰ اینچی هستند.
طراحی بدنه ام جی Cyberster
ما با یک خودروی کاملاً اسپرت و برخوردار از روح خودروهای رودستر انگلستانی روبرو هستیم. کاپوتی بزرگ و کشیده همراه با خطوطی کم عمق در پیشانی خودرو جلب توجه میکند. سپر رو به پایین بوده و بخش پاینی آن به ورودیهای هوا اختصاص دارد. اما در کنارههای سپر جلو خروجیهایی برای عبور هوا قرار دارد. گرافیک چراغهای جلو ما را به یاد محصولات پورشه میاندازد. در کنار نیز خط شخصیتی کوتاه و در امتداد آینده جانبی بزرگ و همرنگ بدنه با اتصال به گلگیر جلو کلب توجه میکند. رکاب پایین درها و قوس خاص بدنه در کنار نیز از نکات قابل ذکر است. درها به شیوه گالوینگ و با نیروی الکتریسیته باز میشود.
![بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-4-1024x576.webp)
در عقب شاهد استفاده از دو لایه مختلف برای سایبرستر هستیم. در بخش پایینی دیفیوزری بزرگ و مشکی رنگ با خطوط قرمز مشاهده میشود. دور قاب محل قرارگیری پلاک نیز مشکی رنگ است. چراغهای عقب حالتی کمانی شکل دارند و در بالا به یکدیگر متصل هستند. اما چراغهای اصلی پیکانی شکل بوده و این شمایل از روی پرچم بریتانیا الگوبرداری میشود. بحث در رابطه با طراحی بدنه سایبرتراک به اینجا ختم نمیشود و باید از بالا نیز به آن نگاهی بیاندازیم. جایی که این رودستر دو نفره جذاب به واسطه خطوط مشکی رنگ بخش انتهایی زیبایی دو چندانی دارد.
آیرودینامیک و روند طراحی
![نمای عقب سایبرستر فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-4-1-1024x576.webp)
![ام جی Cyberster از بغل](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-7-1-1024x576.webp)
مهندسان سایک در طراحی ام جی سایبرستر به نکات فراوانی توجه نموده و در نهایت خودرویی آیرودینامیک با ضریب درگ ۰,۲۶۹ را پیش روی ما قرار میدهند. عددی بسیار مطلوب برای یک رودستر دو نفره چینی که ارتفاع ان از سطح زمین تنها ۱۱ سانتیمتر است. مدیر طراحی سایبرستر یک بریتانیایی به نام کارل گاتهام است. او از تلاش بسیار زیاد طراحان برای خلق خودرویی این چنینی و در راستای اهداف ام جی برای برقیسازی سخن میگوید. روند طراحی سایبرستر پنج سال طول کشیده و استودیوی طراحی MG در مریل بون لندن محل تولد این خودرو است.
طراحی داخلی سایبرستر
هنگام انتشار اولین تصاویر از محیط داخلی سایبرستر، همه تحلیلگران خودرو متعجب شدند. چون انتظار اکثر آنها این بود که سایک موتور برای غلبه بر تسلا از یک زبان طراحی ساده استفاده خواهد کرد. اما ام جی Cyberster به هیچ عنوان فضای داخلی سادهای ندارد و بسیار اسپرت است. فرمان سه پره و چرمی بوده و شاهد استفاده از تزئینات کرومی همراه با پلاستیک براق در کنار دکمههای کنترلی مختلف هستیم. پیش روی راننده سه نمایشگر مختلف قرار دارند. بر روی کنسول میانی نیز نمایشگری کوچک به منظور کنترل سیستم تهویه و… قرار دارد. بخش راننده با توجه به قوس نمایشگر و متمایل بودن داشبورد از بخش سرنشین جدا است.
![داخل ام جی Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-8-1-1024x576.webp)
دو جای لیوانی بر روی کنسول مرکزی و تعدادی دکمه فیزیکی برای باز یا بسته کردن سقف پارچهای وجود دارد. در میانه داشبورد نیز مجموعهای لمسی از دکمههای مختلف برای کنترل سیستم تهویه دیده میشود. بر روی صندلیها و سایر سطوح از چرم مصونعی با کیفیتی استفاده کردهاند. صندلیها اسپرت بوده و به راحتی شخصی با قد ۱,۸۰ متر را در بر میگردد. برای تغییر حالت صندلیها باید از اهرمهای الکتریکی موجود بر روی در استفاده کرد. فضای ذخیرهسازی اشیاء به نظر بسیار کم است؛ با این حال میتوان از فضای اندک موجود در پشت صندلیها استفاده کرد. فضای ذخیرهسازی بار بسیار کوچکی نیز در جلو و عقب وجود دارد. برای باز شدن درها باید از دکمه استفاده نمود و میزان باز شدن آنها قابل تنظیم است.
مشخصات فنی سایبرستر
بررسی ام جی سایبرستر را با نگاهی به مشخصات فنی این خودرو ادامه میدهیم. سایک رودستر جذاب ام جی را از نظر فنی در چهار نسخه شامل دو نوع دیفرانسیل عقب و یک نوع چهار چرخ متحرک به تولید میرساند. نسخه پایه دیفرانسیل عقب موتوری الکتریکی با کد TZ230XU1301 دارد. این پیشرانه ۳۱۴ اسب بخار قدرت با گشتاور ۴۷۵ نیوتنمتر را تولید میکند. ظرفیت باتری آن ۶۴ کیلووات ساعت است. شعاع پیمایش این نسخه ۵۰۱ کیلومتر با یکبار شارژ خواهد بود. حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ۴,۹ ثانیه است. نسخه دو دیفرانسیل عقب نیز از همان موتور برخوردار بوده و تنها تفاوت را باید قدرت ۳۴۰ اسب بخاری آن دانست. در این نسخه از باتری ۷۷ کیلووات ساعتی با شعاع پیمایش ۵۸۰ کیلومتر استفاده کردهاند. حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بوده و شتاب آن معادل ۴,۹ ثانیه است. میزان مصرف انرژی در نسخههای دیفرانسیل عقب بسته به ظرفیت باتری به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت معادل ۱,۵۸ و ۱,۶۲ لیتر بنزینی خواهد بود.
![داخل کاپوت ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-17-1024x576.webp)
نوع چهار چرخ متحرک سایبرستر بر روی محور عقب از همان موتور مورد استفاده در نسخه دیفرانسیل عقب برخوردار است. بر روی محور جلو نیز موتوری با کد TZ180XS0951 استفاده میشود. نسخه چهار چرخ متحرک ۵۴۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۷۲۵ نیوتنمتر تولید میکند. باتری ۷۷ کیلووات ظرفیت دارد و شعاع پیمایش خودرو با یکبار شارژ کامل ۵۲۰ کیلومتر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نمونه ۳,۲ ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت قابل پیمایش نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف انرژی به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت معادل ۱,۸۲ لیتر سوخت است.
تأمین باتری، سیستم تعلیق، شارژ
![بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-3-1024x576.webp)
باتریها در نمونه چهار چرخ متحرک و دیفرانسیل عقب به ترتیب از نوع نیکل منکنز کلبات و لیتیوم یون هستند. یکی از زیر مجموعههای CATL تأمین باتریها را برعهده دارد. موتور TZ230XY1301 نیز توسط شرکت هاسکو تأمین خواهد شد. سایک ۵۸ درصد از سهام هاسکو را در اختیار دارد. پیشرانه TZ180XS0951 نیز با موتور ۲۰۴ اسب بخاری ام جی ۴ یکسان بوده و توسط شرکت UAES تأمین خواهد شد. همچنین مدت زمان شارژ سایبرستر با استفاده از شارژر معمولی ۱۰۰ کیلووات ساعتی حدود ۱۰,۵ ساعت است. ضمن اینکه در صورت استفاده از شارژ سریع ۱۵۰ کیلووات ساعتی میتوان باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد و ۳۸ دقیقهای شارژ کرد. فرمان در تمام نسخههای سایبرستر برقی است. سیستم تعلیق در جلو از نوع دو جناقی و در عقب مستقل چند پیوندی است.
تجربه سواری با سایبرستر
![بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-5-1024x576.webp)
بررسی ام جی سایبرستر در منابع گوناگون نشان میدهد که این خودرو از سیستم تعلیق قابل قبولی برخورداز است. در این محصول خبری از سیستم تعلیق بادی یا کنترل میرایی مدام نیست. ولی طراحی سیستم تعلیق سایبرستر توسط مارکو فاینلو به عنوان یکی از توسعه دهندگان فراری جای نقدی باقی نمیگذارد. شتاب و لذت سواری با این خودرو را نمیتوان نادیده گرفت. به گونهای اگر از موتورهای بهتری استفاده میشد؛ قطعاً شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن به زیر ۳ ثانیه هم میرسد. اگر دوستار شنیدن صدای موتورهای بنزینی باشید؛ قابلیت تولید صدای مجازی با فشار پدال گاز همراه شما خواهد بود. اما سیستم اطلاعات و سرگرمی متفاوت آن باعث حواس پرتی راننده خواهد شد. سیستمهای کمکی رانندگی نیز عملکرد مطلوبی ندارند.
امکانات و ایمنی ام جی سایبرستر
![داخل ام جی سایبرستر فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-21-1024x576.webp)
از نظر ایمنی ام جی سایبرستر به سامانههای گوناگونی مجهز است. این خودرو از شخیص نقطه کور، هشدار عبور در عقب، حفظ خودرو در خط حرکتی، هشدار برخورد با جلو، ترمز اضطراری فعال با تشخصی عابرپیاده و دوچرخه، کنترل هوشمند چراغ جلو، کروز کنترل تطبیقی و… ایمنی راننده و سرنشین را تضمین خواهد کرد. از نظر امکانات نیز شاهد بکارگیری گرمکن صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین در شش جهت به همراه حافظه، تنظیم گودی کمر به شکل الکترونیکی، سیستم تماس اضطراری، ترمز ۳ حالته احیاء کننده انرژی و… در دسترس هستند. سنسور باران، خروجی برق ۱۲ ولت، ورود بدون کلید، چهار حالت رانندگی مختلف، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، قابلیت روشن شدن از راه دور، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی مجهز به هشت بلندگو باس، سیستم عامل اختصاصی زبرا سایبر متصل به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ و… از دیگر آپشنهای سایبرستر هستند.
رقبا و قیمت ام جی سایبرستر
![بررسی ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-11-1024x576.webp)
در حال حاضر قیمت ارزانترین نسخه سایبرستر در بازار چین معادل ۴۴,۳۰۰ دلار است. نسخه دیفرانسیل عقب این خودرو با شعاع پیمایش ۵۸۰ کیلومتر نیز ۴۷ هزار دلار قیمت گذاری میشود. برای خرید نمونه چهار چرخ متحرک نیز باید ۴۹,۸۰۰ دلار هزینه پرداخت نمود. پس ما با یک خودروی ارزان قیمت روبرو نیستیم و در صورت عرضه آن در بازار ایران ارزشی بالاتر از ۲,۵ میلیارد تومان برای آن متصور خواهیم بود. در بازار جهانی رقیب اصلی این خودرو نسخه ۱۳۲ اسب بخاری مزدا MX-5 است. اما در ایران فعلاً رودستری الکتریکی همچون Cyberster وجود ندارد. اما رقیب چینی آن را میتوان محصول اسپرت و وارداتی بهمن موتور یعنی نتا GT دانست. خودرویی که با دو موتور الکتریکی و قدرت ۴۶۰ اسب بخار سایبرستر را به حاشیه میراند. حالا نظر شما در رابطه با بررسی ام جی سایبرستر فرد اموتور چیست و آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟
گالری تصاویر MG Cyberster
![کنسول میانی سایبرستر فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-24-1024x576.webp)
![](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-3-1-1024x576.webp)
![](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-25-1024x576.webp)
![رینگ سایبرستر فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-23-1024x576.webp)
![چراغ جلو Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-20-1024x576.webp)
![کلید شیشه بالابر Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-19-1024x576.webp)
![صندوق عقب ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-16-1024x576.webp)
![داخل Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-15-1024x576.webp)
![پشتی صندلی ام جی Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-6-1-1024x576.webp)
![در سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-9-1-1024x576.webp)
![چراغ جلو و سپر Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-10-1-1024x576.webp)
![صندلی MG سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-12-1024x576.webp)
![سپر جلو Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-13-1024x576.webp)
![چراغ عقب Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-14-1024x576.webp)
![سوئیچ Cyberster](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-5-1-1024x576.webp)
![بررسی ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-10-1024x576.webp)
![بررسی ام جی سایبرستر](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-2-1024x576.webp)
![بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-7-1024x576.webp)
![بررسی ام جی سایبرستر (Cyberster) فردا موتور](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/06/MG-Cyberster-6-1024x576.webp)
نسخه دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک ام جی Cyberster به ترتیب در ۴,۹ و ۳,۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
چهار نمایشگر، هشت بلندگوی باس، سیستم کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، فرمان برقی، سنسور باران، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، صندلیهایی با پوشش چرم و پشم گوسفند، ورود بدون کلید و… بخشی از امکانات سایبرستر فردا موتور هستند.