کیا در رویداد روز EV سئول از سدان مفهومی و الکتریکی EV4 رونمایی کرد. این خودروساز کرهای در آینده خودروهایی را با الهام از این کانسپت تولید میکند.
به گزارش خودروم، این روزها خودروهای شاسیبلند، کراساوور و پیکاپ محبوب بوده و سدانها به سختی به حیات خود ادامه میدهند. در عین حال در جهان الکتریکی خودرو محصولاتی همچون بی ام و i4، هیوندای آیونیک 6 و پولستار 2 و البته تسلا مدل 3 و s وجود دارند. ولی خودروهای برقی جدید بازار اکثراً شاسیبلند و پیکاپ بودند. به همین دلیل کانسپت کیا EV4 تازگی خاص و بسیار زیادی برای ما دارد. این ثابت میکند که هنوز خودروسازان حاضر به کنار گذاشتن سدانها نبوده و در این بین کیا امیدوار به پیروزی این کلاس در برابر برخی از خودروهای موجود است.
کانسپت EV4 سدان در روز EV سئول رونمایی شد. همراه این خودروی مفهومی دو کانسپت دیگر نیز معرفی شد که از آن جمله باید به کانسپت EV3 اشاره کرد. دیگر خودرو نیز EV5 بود و باید گفت که هر دو خودروی مزبور کراس اوور هستند. اما EV4 یک سدان بوده و همین داستان را جالب میکند. از نظر ظاهری خودروی مفهومی EV4 شباهت زیادی به کراس اوور EV6 دارد. تفاوتها بسیار اندک بوده و به سختی میتوان آنها را شناسایی کرد. ولی ارتفاع سواری EV4 تقریباً مانند یک کراس اوور است. در این رابطه شما باید به چیزی شبیه به تویوتا کراون هیبریدی یا پولستار 2 فکر کنید. این خودرو اکنون استینگر را به عنوان سدانی پرفورمنس و بازنشسته یادآوری میکند. در واقع باید EV4 را جایگزین معنوی استینگر دانست. حیوانی که از پسر عموی خود یعنی آیونیک 6 دوست داشتنیتر به نظر میرسد.
کریم حبیبی به عنوان مدیر طراحی کیا میگوید که این خودروساز سابقه ساخت خودروهای پرفورمنسی مانند استینگر و استینگر GT را دارد و انها نمیخواهند این افتخار را در آینده نیز از دست بدهند. طراحی جسورانه، تازگی و غیر منتظره این خودرو نیز بر تمرکز کیا روی عملکرد و ظاهر خودرو تأکید میکند. چراغهای جلوی بلند، باریک و LED با جلوپنجره پوزه ببر در انتها بسیار جذاب هستند. شیب کاپوت کم بوده و سقف حالتی هاچبک مانند به مدل کانسپت EV4 سدان میدهد. بنابراین از نظر شکل با EV6 روبرو هستیم ولی اینبار در قالب سدانی اسپرت با آن مواجه خواهیم شد.
به گفته کریم حبیب مانند سایر محصولات کیا بحق فضای داخلی در طراحی مدل مفهومی EV4 مورد توجه بود. به نظر او سواری کانسپت مزبور شبیه به یک SUV بوده و با توجه به فاصله از سطح زمین طراحان فضایی حداکثری در اختیار داشتهاند. حیبی سدان EV4 را شبیه به سایر خودروهای مشابه نمیداند و از کوشش کیا برای طراحی وسایل نقلیه این چنینی با در نظر گرفتن عامل کاربری در آینده خبر داد. او با اشاره به دیدگاه جبرگرایانه موجود به سدانها از کاهش روز افزون فروش این خودروها و جایگزینی آنها با کراس اوور و شاسیبلند صحبت کرد. اما ظاهراً مدیران کیا همچنان مشتریانی برای سدانها دارند. اما این میزان در حدی نیست که همه هدفگذاری کیا برای فروش ۴۰ درصدی محصولات برقی تا سال ۲۰۳۰ را پوشش دهد. به همین خاطر هم کراس اوورها با توجه به فضای داخلی بیشتر در اولویت هستند.
در کانسپت EV4 سدان کنرلهای سیستم تهویه مطبوع بر روی پنلی کشویی با قابلیت پنهانسازی قرار دارند. دریچههای هوا کوچک بوده و قادر به انتشار هوای مطبوع به روشهای جدید در سراسر کابین هستند. کریم حبیب به جنبه مفهومی بودن کنسول کنترل سیستم تهویه مطبوع اعتراف میکند؛ اما او میگوید که این موضوع درباره تمام کانسپت EV4 صادق نیست.