نسل بعدی آئودی A8 با ظاهر گرند اسفر می آید
در اواخر 2024 منتشر شده در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
گرند اسفر

آئودی نسل بعدی مدل A8 را با ظاهری شبیه به کانسپت گرند اسفر در اواخر سال 2024 به عنوان یک خودروی الکتریکی وارد بازار می‌کند.

به گزارش خودروم، مرسدس بنز با معرفی EQS یک همتای الکتریکی در کنار کلاس S قرار دادو بی ام و هم اقدام مشابهی انجام داد و i7 را براساس پلتفرم سری 7 به تولید رساند. آئودی در حال حاضر سدان الکتریکی بزرگی ندارد؛ اما در سال 2024 نسل بعدی A8 به عنوان یک خودروی الکتریکی تولید می‌شود. این خودروساز بر خلاف رقبای هم وطن، پرچمدار بعدی خود را فقط به عنوان خودرویی الکتریکی عرضه می‌کند.

اگر چه تاکنون تصاویر جاسوسی این خودرو منتشر نشده است؛ اما بر اساس گزارش‌های موجود این خودرو ظاهری بسیار شبیه به کانسپت گرند اسفر دارد. این مدل مفهومی لوکس در سپتامبر 2021 معرفی شده بود و یکی از چهار کانسپت سری اسفر آئودی است که به عنوان پیش نمایش خط تولید خودروهای الکتریکی آن توسعه می‌یابد. برای یادآوری باید متذکر شد که آئودی می‌هد که از سال 2026 فقط خودروهای الکتریکی روانه بازار کند و تا سال 2033 به فروش مدل‌های احتراقی پایان می‌دهد.

مارک لیخت مدیر طراحی آئودی در مصاحبه با Autocar گفته است که آئودی A8 از نظر ظاهری بسیار شبیه به گرند اسفر خواهد بود. به گفته او خودروی جدید آئودی یک کپی صرف از کانسپت یادشده نیست؛ بلکه شباهت‌های بسیار ملموسی با آن دارد. این نشریه انگلستانی مدعی است که آئودی A8 روی پلتفرم الکتریکی پریمیوم PPE مشترک با پورشه قرار می‌گیرد.

آئودی گرند اسفر

کانسپت گرند اسفر نه تنها بزرگتر از مدل‌های شاسی بلند موجود در جهان بوده؛ بلکه در مقام مقایسه در حد نسخه هورچ به عنوان رقیب مایباخ با عرضه انحصاری در چین است. لازم به یادآوری است که کانسپت یادشده به عنوان جت خصوصی در جاده تبلیغ شده و طول آن 5,35 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 3,19 میلی‌متر بود.

مشخصات آئودی A8 جدید هنوز مشخص نیست. ولی ما می‌دانیم که گرند اسفر دارای سیستم چهار چرخ متحرک بوده و از یک جفت موتور الکتریکی برخوردار است. آئودی قدرت خروجی این خودرو را 710 اسب بخار و گشتاور آن را نیز 960 نیوتن متراعلام کرده بود و شتاب صفر تا 100 آن را کمتر از 4 ثانیه اعلام کرد.

در کانسپت گرند اسفر از باتری بزرگ 120 کیلووات ساعتی با شعاع پیمایش 750 کیلومتر و پشتیبانی از شارژ 270 کیلووات ساعتی استفاده می‌شد. در صورت اتصال 10 دقیقه‌ای این کانسپت به برقی، می‌توانستید با آن مسافتی حدود 300 کیلومتر را طی کنید. آئودی ادعا کرده بود که شارژ باتری آن از 5 تا 80 درصد فقط به 20 دقیقه زمان احتیاج دارد.

با توجه به نبود هیچ نشانه‌ای از نمونه اولیه، بسیار بعید به نظر می‌رسد که آئودی A8 برقی در اوایل سال آینده وارد بازار شود و مطق به ما می‌گوید که منتظر معرفی آن در اواخر سال 2024 باشیم. مشخص نیست که آیا نسل فعلی A8 پس از ورود نسخه برقی به فروش خواهد رسید یا نه.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.