شرایط خرید خودروهای خارجی از بورس کالا (دی 1401)
منتشر شده در ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰
کیا سلتوس

بزودی تعدادی از خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می‌شوند و حالا شرایط خرید این خودروها از بورس اعلام شده است.

به گزارش خودروم، قرار است بیش از 21 هزار دستگاه خودروی وارداتی در بستر بورس کالا معامله شود و هر کد ملی مجاز به خرید فقط یک دستگاه خودرو است؛ البته به شرطی که فرد شامل محدودیت سابقه خرید از سال 1398 نباشد. پس از آنکه نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندرلنگه پهلودهی کرد، کار ترخیص این خودروها آغاز شد و این خودروها دهم دی‌ماه به گمرک تهران رسیدند و اعلام شد که فروش آن‌ها از سوم دی‌ماه در بورس کالا آغاز می‌شود.

بر این اساس، خودرو سواری KIA CEED به تعداد 200 دستگاه، خودرو سواری KIA K5 به تعداد 500 دستگاه، خودرو سواری KIA SPORTAGE به تعداد 500 دستگاه، خودرو سواری KIA CERATO به تعداد 500 دستگاه، خودرو سواری KIA RIO به تعداد 100 دستگاه، خودرو سواری KIA SELTOS به تعداد 70 دستگاه، خودرو سواری KIA SONET به تعداد 70 دستگاه، خودرو سواری KIA PEGAS به تعداد 100 دستگاه و خودرو سواری KIA PICANTO به تعداد 100 دستگاه، در بورس کالا پذیرش شدند.

همه این خودروها تولید شرکت KIA کشور کره جنوبی بوده که توسط شرکت بازرگانی کوشا خودرو نگین عرضه شده است. علاوه بر این، 19 هزار خودروی چانگان نیز در این بورس پذیرش شدند.

در این راستا، علیرضا صادقی – رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس – ضمن تشریح شرایط و زمان عرضه 21 هزار و 140 دستگاه خودروی وارداتی در بورس کالا عنوان کرد: قیمت پایه زمانی که عرضه خودروها توسط عرضه‌کننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد. همچنان هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال 1398 که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.

وی در یک گفت‌وگوی کارشناسی اعلام کرد که در جلسه اخیر هیات پذیرش بورس کالا، پذیرش 21 هزار و 140 دستگاه خودروی وارداتی از دو شرکت چانگان چین و کیای کره در دستورکار قرار گرفت و تایید شد. 19 هزار دستگاه از مجموع خودروهای یادشده به شرکت چانگان چین تعلق دارد که توسط شرکت سایپا عرضه خواهد شد و مابقی به 9 مدل خودرو از شرکت کیای کره جنوبی اختصاص دارد. تمامی این خودروها توسط هیات پذیرش شرکت بورس کالای ایران پذیرش شده‌ و بورس کالا آمادگی عرضه آنها را دارد که لازم است نخست اقدامات لازم در ارتباط با ترخیص کالا و موضوعات گمرکی انجام پذیرد.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس با اشاره به اینکه همه 21 هزار و 140 دستگاه خودرو به صورت یکجا و در یک زمان در بورس کالا عرضه خواهند شد، تصریح کرد: در ارتباط با این خودروها، همان محدودیت‌های پیشین خرید خودرو از بورس کالا پابرجاست؛ به بیان دیگر، همچنان هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال 1398 که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.

صادقی با اشاره به اینکه کشف قیمت براساس مدل حراج خواهد بود، عنوان کرد: قیمت، براساس قیمت پایه‌ای که عرضه‌کننده اعلام می‌کند در مکانیزم حراج تعیین می‌شود و خودروها در قالب رقابت به فروش می‌روند. به بیانی دیگر، خریداران قیمت‌های خود را از طریق کارگزار در سامانه معاملات وارد می‌کنند و از طریق مکانیزم حراج، قیمت کشف می‌شود. قیمت پایه در زمانی که عرضه خودروها توسط عرضه‌کننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد.

منبع: ایسنا

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

3 دیدگاه

  1. اکبر گفت:

    محدودیت ۴۸ماه یعنی فقط پولدارها میتونن بخرن چون پولدارها هبچ وقت ماشین ایرانی سوار نمیشن متاسفم فقط،همین

  2. shhram گفت:

    کسی نیست بساط دلال بازی این بورس لعنتی رو جمع کنه
    بورس جای عرضه خودرو نیست…

  3. حسن گفت:

    این کشف قیمت نیست بلکه به علت عرضه قطره چکانی در بازار تشنه انحصار شدید و کلاهبرداری است .وقتی که رقابتی از نظر عرضه و به تعداد کافی نباشه قیمت از زمبن به آسمون میره و سربه فلک میکشه پس اسم این را نمیشه کشف قیمت گذاشت.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.