باز نشدن ایربگ 90 درصد خودروهای تصادفی در یک پارکینگ
منتشر شده در ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۹
خودروی تصادفی

رئیس پلیس راهور گفت: فقط در یکی از پارکینگ‌های خودروهای تصادفاتی، 107 دستگاه خودرو وجود داشت، از میان این 107 دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشده بود!

به گزارش خودروم، مدتی پیش مصطفی آقامیرسلیم؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مسئله باز نشدن ایربگ خودرو‌های داخلی در تصادفات جاده‌ای مدعی شده بود: “این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد! کسانی که مدعی باز نشدن ایربگ خودرو‌ها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند! پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه‌آلود از عبور و مرور خودرو‌ها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود حتی به فرض اینکه ایربگ خودرو‌ها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. باز نشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است!”

ادعای این نماینده مجلس مبنی بر باز نشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، واکنش سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور را در پی داشت. هادیانفر در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: به نظر بنده این اظهارنظرها به این خاطر است که این افراد در بحث خودرو سود و منفعت دارند البته این شخص را نمی‌دانم اما تعداد زیادی از این اشخاص در موضوع خودرو، محل درآمد دارند یا کارخانه‌دار هستند.

وی از نمایندگان مجلس و سایر افرادی که در این حوزه صحبت می‌کنند، خواست، منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند و متذکر شد: ما به عنوان پلیس، همه‌روز شاهد تصادفات هستیم، تقریباً هر دو تا سه روز یک بار، یک آتش‌سوزی یا انفجار خودرو داریم و واقعاً نمی‌پذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم زیرا مردم نگران می‌شوند اما این اتفاقات هر روزه روی می‌دهد.

این مقام انتظامی یادآور شد: بحث کیفیت و ایمنی از فرمایشات مقام معظم رهبری و مورد تأکید ایشان است لذا دولت نیز باید اراده جدی در این رابطه داشته باشد و ان‌شاءالله پیش‌گام شود. واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست. هادیانفر با تأکید بر اینکه ایمنی نباید به صورت صوری و باید واقعی باشد، گفت: ایمنی و کیفیت باید به صورت واقعی در تولیدات بالا برود هر چند که ما خودروی ملی نداریم، اگر کسی بگوید خودروی ملی داریم، حرف اشتباهی زده است و ما در کشور کار مونتاژ را انجام می‌دهیم.

رئیس پلیس راهور با اشاره به دسته‌بندی صنعت خودرو و اینکه در دنیا سه دسته در صنعت خودرو فعالیت دارند، متذکر شد: یک دسته تولیدکننده، مبتکر و خلاق هستند، دسته دیگر مانند صنعت خودرو در چین، کپی‌کار بوده و کار شبیه‌سازی را انجام می‌دهند و دسته سوم نیز مونتاژ‌کار بوده و قطعات را کنار هم مونتاژ می‌کنند که کشور ما نیز در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری و ما این بود که در این سال‌ها تولیدکننده می‌شدیم، برای ما که توانایی تولید موشک را داریم، واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست.

وی ادامه داد: ما خودروهای ناایمن را بر اساس تحلیل تصادفات، دسته‌بندی می‌کنیم البته برخی می‌گویند چرا پلیس تازه درباره خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است که مجدداً باید یادآور بشوم که ما این موضوعات را از اواخر سال 98 متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو 405 را متوقف کرد؟ تمام مستندات در این رابطه وجود دارد، آن زمان مدیرعامل وقت سایپا نزد من آمد و گفت که روزانه 400 دستگاه پراید تولید می‌کنند یعنی در واقع کارخانه با تولید پراید می‌چرخید که ما گفتیم باید تولید پراید متوقف شود که با پیگیری‌های صورت گرفته از دولت وقت، معاون اول، وزارت و وزیر صنعت، تولید پراید متوقف شد.

چرا خودروها با ورق سه‌لایه غیرایمن تولید می‌شوند؟

هادیانفر با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما تولید خودروی ملی است که به آن افتخار کنیم، تصریح کرد: در وهله بعد به دنبال این هستیم که کیفیت و ایمنی خودروهایی که هم‌اکنون مونتاژ یا وارد می‌شود، بالا برود، به طور مثال چرا [در تولید خودرو] از فولاد کم کربن استفاده نمی‌کنیم و از ورق سه لایه غیرایمن استفاده می‌کنیم که خودرو در هر حالت تصادف چه با زاویه مناسب چه غیرمناسب، مچاله می‌شود و سرنشینان در آن گرفتار می‌شوند.

رئیس پلیس راهور اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس درباره باز نشدن 100 ایربگ از میان 900 هزار خودروی تولید شده و ناچیز بودن این رقم را نیز ناشی از عدم اطلاعات کافی دانست و گفت: فقط در یک پارکینگ تصادفات، 107 دستگاه خودرو وجود داشت، از میان این 107 دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ 97 دستگاه خودرو باز نشد، یعنی حدود 90 درصد ایربگ‌ها عمل نمی‌کند و ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم.

این مقام انتظامی ادامه داد: ایربگ راننده در تمام دنیا تابع دستی کردن و قفلی نیست و ایربگ راننده در تمام دنیا در صورت تصادف باید باز شود اما در برخی از خودروها این امکان وجود دارد که ایربگ سرنشین کنار راننده باز یا قفل باشد.

وی یادآور شد: زمانی فردی گفت که تست کِرش باید به صورت نرم‌افزاری درست شود البته این رؤیا است و شدنی نیست؛ تست کرش باید واقعی باشد و خودرو از زاویه‌های مختلف در سوانح تست شود، من نیز در رسانه گفتم که اگر می‌خواهید بدانید که تست کرش عمل می‌کند یا خیر، به قبرستان خودروها بروید و وضعیت خودروهای تصادفی را ببینید که با زاویه‌های مختلف اعم از جلو یا عقب تصادف کرده یا واژگون و له شدند.

هادیانفر با تأکید بر اینکه تمام حرف ما این است که کیفیت و ایمنی خودرو ارتقاء یابد، گفت: کیفیت و ایمنی چه برای خودرویی که از خارج وارد می‌شود و چه خودرویی که مونتاژ داخل است، باید ارتقاء پیدا کند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.