افزایش نرخ حمل و نقل شهری در تهران
منتشر شده در ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۶
تاکسی

شورای اسلامی شهر تهران نرخ بلیط مترو را 25 درصد افزایش داد. همچنین نرخ بلیط اتوبوس و تاکسی 25 تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش خودروم، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان چهل و هشتمین جلسه شورای شهر، بررسی لایحه شماره شهردار تهران در خصوص « تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1402» را در دستور کار قرار دادند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح داد: طی بررسی هایی که در جلسات مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش 40 درصد مطرح شد.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح بود در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روش های مختلف و استفاده از راه کارهای پیشنهادی  به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.

تشکری هاشمی اظهار داشت: در نتیجه 25 درصد افزایش متوسط پیش بینی شده اما همچنان حدود 10 درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می شود. وی با بیان اینکه باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تامین شود تا بتوانیم ما به التفاوت این مبلغ  را جبران کنیم. ادامه داد: پیش بینی شده حداکثر 500 تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود.

وی با بیان اینکه خطوط حومه ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول 25 درصد افزایش شدند گفت: اما تبصره ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال 1401 موظف شده است خطوط حومه ای شهر تهران و مشخصا  مترو تهران_کرج  بتوانند سازو کارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند. عضوشورای تهران ادامه داد: با توجه به موضوعات مزبور نرخ بلیت مترو تهران کرج  یک هزار تومان است.

به گفته وی، کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیفات پیش بینی شده در لایحه، 5 درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت تخفیف داده می شود و برای کسانی که از درگاه های غیرحضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روش های پرداخت آنلاین، بلیط های تک سفره را خریداری کنند نیز، 5 درصد تخفیف پیش بینی شده است.

وی گفت: همچنین پیش بینی شده در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه های کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود و هر شهروندی که اقدام به استفاده از کارت در پایان مسیر نکند و یا زمان سفر بیش از 2 ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه می شود.

  رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده که این مبلغ  به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری های واگیر دار و شیوع برخی بیماری کارت ها نیز شخصی سازی خواهد شد.

تشکری هاشمی درباره استفاده از کارت‌های تخفیف دار نیز گفت: کسانی که از کارت های تخفیف دار استفاده می کنند در روز می توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود.

به گفته وی، جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف 100درصدی خواهند داشت و دانشجویان  و برای دانش آموزان تخفیف 50 درصد پیش بینی شده و کارت منزلت برای افراد بالای  ۶۰ سال نیز با تخفیف 90 درصد ارائه خواهد شد.

نرخ بلیت اتوبوس در تهران 25 تا 30 درصد افزایش یافت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش 25 تا 35 درصدی بلیت اتوبوس در تهران موافقت کردند. سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: تخفیفایی که برای مترو برای اقشار مختلف در نظر گرفتیم برای اتوبوس هم در نظر گرفته شده است.

وی گفت: طبق بررسی های انجام شده متوسط افزایش نرخ بلیت بخش خصوصی و عمومی در اتوبوسرانی 25 درصد در نظر گفته شده است. تشکری هاشمی ادامه داد: در برخی خطوط مبلغ کرایه نامتناسب بود که به آن ها اجازه داده شده است تا سقف حداکثر 35 درصد افزایش کرایه داشته باشند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین کرایه اتوبوس های دربستی نسبت به سال جاری 35 درصد افزایش یافت.وی افزود: اتوبوس معلولان و جانبازان نیز در این لایحه رایگان پیش بینی شده است.

عضو شورای تهران با اشاره به تبصره های این لایحه عنوان کرد : در یکی از تبصره ها آمده است در صورتی که شهرداری بتواند اتوبوس پاک در ناوگان استفاده کند، مبلغ کرایه ۲ برابر می شود چرا که ناوگان برقی به لحاظ قیمت 2 برابر ناوگان معمولی هستند.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ تاکسی در تهران

همچنین مجتبی شفیعی معاون شهردار تهران گفت: با توجه به سیاست کلی مبنی بر افزایش حداکثر 25 درصد نرخ کرایه و بلیت نیز حداکثر بلیت و کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس را تا سقف 25 درصد افزایش در نظر گرفتیم.

وی عنوان کرد: در مترو با اعمال 25 درصد افزایش نرخ بلیت، بلیت تک سفره از 2 تومان به 2 هزار و 500 تومان، بلیت تک سفره نیز از 2 هزار و 300 به ۲هزار و 850 تومان، بلیت تک سفره خط هشتگرد از 6 هزار تومان به هفت هزار و 500 تومان افزایش می یابد.

وی گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیاز داشتیم که کرایه بیشتر از این ها افزایش یابد اما سقف 25 درصد را رعایت کردیم و بلیت اتوبوس بی آر تی حداکثر به یک هزار و 750 تومان و برای سایر خطوط نیز حدودا از یکهزار و 800 تومان به حداکثر 2 هزار و 250 تومان می رسد.

 ارزان ترین بلیت مترو در دنیا را داریم 

مهدی شایسته مدیرعامل  شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز در خصوص همین مترو اظهار داشت: مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی شهر تهران و حتی استان البرز در حال خدمت رسانی است.  وی افزود: هم اکنون ارزان ترین بلیت مترو در دنیا را داریم. از این حیث مقام نخست در جهان را داریم و بلیت ارزان به اضافه تخفیفاتی که شورا در نظر می گیرد باعث کاهش درآمدهای مترو می شود.

شایسته گفت: یک دهم قیمت بلیت از شهروندان دریافت می شود در حالی که جبران آن بر عهده شهرداری و دولت است. به گفته وی، امسال هفت هزار و 700 میلیارد تومان بدهی دولت به مترو و شهرداری تهران است. در سال آینده نیز یک هزار و 500 میلیارد تومان است که امیدواریم محقق شود.

به گفته وی، برخی دستورات از سوی ستاد ملی کرونا در مورد تغییرات در فیلترها و هواسازهای مترو  برای سلامت مسافران ارایه می شود. با آخرین سیستم هوای پاک و ضدعفونی شده را به شهروندان ارائه می کنیم. مدیرعامل مترو ادامه‌داد: در حال حاضر اگر افراد از تجریش به دورترین نقطه کرج بروند عملا همان بلیت 2 هزار تومانی را پرداخت می کنند.

شایسته افزود: در خط پنج مبلغ دریافتی 350 تومان است. گاهی خطی مثل خط فرودگاه امام خمینی (ره) به لحاظ تعمیر و نگهداشت به صرفه و صلاح مترو نیست. چرا که روزانه مسافران این خط 100 نفر هستند. وی گفت: مسافران خط کرج به لحاظ قیمتی بسیار حساس هستند. بر همین اساس پایه یک هزار تومان که کف قیمت است و البته هزینه های ما را تأمین نمی کند در نظر گرفته شده است.

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.