سرانجام شیائومی با برگزاری کنفرانسی بزرگ رسماً از سدان الکتریکی SU7 رونمایی کرد. این خودروی جذاب رقیب مستقیم پورشه تایکان و تسلا مدل S در خاک چین است.
به گزارش خودروم، سرانجام شیائومی SU7 توسط غول تکنولوژی چینی رسماً معرفی شد. این سدان الکتریکی در بهترین شکل ممکن از شارژ ۸۷۵ ولتی پشتیبانی میکند و باتری ۱۰۱ کیلووات ساعتی ساخت CATL آن امکان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر مسافت را فراهم خواهد کرد. حداکثر قدرت در نمونه چهار چرخ متحرک ۵۷۸ اسب بخار بوده و شیائومی سو ۷ در ۲,۷۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. همچنین حداکثر سرعت این سدان ۲۶۵ کیلومتر در ساعت اعلام میشود.
فهرست متن
آغاز مسیر ساخت شیائومی SU۷
کمپانی شیائومی تقریباً سه سال پیش و در ۳۰ مارس ۲۰۲۱ همزمان با مدیریت لی جون، با برگزاری کنفرانسی از سرمایهگذاری ۱,۴ میلیارد دلاری خود برای ورود به صنعت خودروسازی خبر داد. لی جون مدیر عامل شیائومی پیش از ۳ ساعت بر روی صحنه بود و از توسعه خودروی الکتریکی شیائومی سخن میگفت. اکنون ۱۰۰۳ روز از آن کنفرانس عجیب میگذرد و شیائومی بالاخره در نیمه اول سال ۲۰۲۴ اولین خودروی خود یعنی شیائومی اس یو ۷ را به تولید انبوه میرساند. البته در اواخر سال ۲۰۲۳ تصاویر و ویدیوهای جاسوسی شیائومی SU۷ منتشر شد. وزارت صنعت و فناوری چین نیز ضمن انتشار برخی مشخصات کلیدی، خبر از اهداء مجوز فروش خودرو به شیائومی داد.
مشخصات فنی شیائومی اس یو ۷
شیائومی برای ابر خودروی خود از نوآوریهایی مانند روتور، استاتورها، کاربید سیلیکون و… استفاده میکند. موتورهای این محصول با نام HyperEngine شناخته میشود و شامل V6، V8s و V6s هستند. موتور V6 قادر به تولید قدرتی معادل ۲۹۹ اسب بخار با گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر بوده و از معماری ۴۰۰ ولتی استفاده میکند. پیشرانه V6s نیز ۳۷۴ اسب بخار قدرت با گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر دارد و از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار است. در آخر نیز پیشرانه V8s با قدرت ۵۷۸ اسب بخار و گشتاور ۶۳۵ نیوتنمتر با حداکثر بازده ۹۸,۱۱ درصد فعالیت خواهد کرد. البته چگالی توان موتور V8s 10.14 کیلووات بر کیلومتر بوده و در سال ۲۰۲۵ بر روی شیائومی SU7 نصب میشود.
به این ترتیب شیائومی SU7 فعلاً دو نسخه معمولی و مکس دارد. نمونه معمولی از موتور V6 سود میبرد و در ۵,۲۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. باتر یاین نسخه ۷۳,۶ کیلووات ظرفیت دارد و شعاع پیمایش آن ۶۶۸ کیلومتر است. نمونه مکث دو پیشرانه با حداکثر خروجی ۵۶۹ اسب بخار و گشتاور ۸۳۸ نیوتنمتر دارد. در این نسخه شیائومی سو ۷ تنها در ۲,۷۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت است. این مدل در ۱۰,۶۷ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و شعاع پیمایش آن ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود. همچنین در نمونه مکس از باتری ۱۰۱ کیلووات ساعتی Qilin NMC CATL استقاده میشود. از همین رو شیائومی این خودرو را با پورشه تایکان مقایسه میکند. تسلا S Plaid را برای پیمایش ۳۹۰ کیلومتر مسافت فقط باید ۱۰ دقیقه آن را شارژ نمود. اما شیائومی SU7 با ۵ و ۱۵ دقیقه شارژ به ترتیب قادر به پیمایش ۲۲۰ و ۵۱۰ کیلومتر مسافت است.
طراحی خاص شیائومی SU7
خودروی زیبای شیائومی SU7 با ضریب درگ ۰,۱۹۵ تولید میشود. این رقم پایینترین نرخ مقاومت در برابر هوا بین مدلهای تولیدی است. لی جون به لیدار روی شیشه جلو اشاره دارد که طراحی آن را از روی نوعی سنگریزه الهام گرفتهاند. با این حال به نظر میرسد که رقم مزبور مرتبط به نمونه بدون لیدار این ابرخودرو است. شیائومی SU۷ بر روی پلتفرم مودنا شیائومی توسعه یافت و به همین خاطر کمی بلندتر از پوشه تایکان است. این خودرو از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۹۹۷، ۱,۹۶۳ و ۱,۴۵۵ میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور ۳ متر است. حجم فضای ذخیرهسازی جلو و عقب نیز به ترتیب ۱۰۵ و ۵۱۷ لیتر خواهد بود. شیائومی میگوید که ابرخودروی آن توسط تیمی به ریاست لی تیانیوان طراحی شد. او پیش از این مسئول طراحی کانسپت بی ام و iX، i Vision Circular و سری جدید سری ۷ بود. ضمن اینکه جیمز کیو از مرسدس بنز به عنوان طراح Vision EQXX نیز در کنار شیائومی حاضر قرار دارد.
محیط داخلی شیائومی SU۷ چگونه است؟
در محیط داخلی این محصول نمایشگر مرکزی ۱۶,۱ اینچی با وضوح 3K وجود دارد. یک جلو آمپر دیجیتال ۷,۱ اینچی برای راننده و دو نمایشگر دیگر برای سرنشینان عقب را میتوان دید. شیائومی نمایشگرهای سرنشین عقب را Mi Pads نامیده و آنها را سازگار با اپل آیپد میداند. سامانه ناوبری نیز قابل اتکا به نمایشگر ۵۶ اینچی HUD است. کنترل کابین در دستان سیستم عامل هایپر متکی به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸۲۹۵ است. سیستم رانندگی خودکار شیائومی پایلوت نیز از دو تراشه Nvidia Orin-X با قدرت محاسباتی 508 TOPs استفاده میکنند. شیائومی پایلوت اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق یک لیدار، رادار موج ۳ میلیمتری، ۱۱ دوربین HD و ۱۲ رادار اولتراسونیک دریافت میکند. رانندگی خودکار در بزرگراه، پارک خودرو و فراخوانی آن قابل استفاده است. رانندگی شهری تا پایان سال ۲۰۲۴ به شکل خودکار در بیش از ۱۰۰ شهر چین فعال میشود.
ادغام با هر چیزی به نام شیائومی
کمپانی شیائومی قبل از تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه ساخت وسایل الکتریکی مصرفی، به عنوان یک توسعه دهنده نرمافزار فعالیت میکرد و یک رام اندرویدی به نام MIUI را ایجاد نمود. سیستم عامل هایپر جایگزین MIUI میشود تا تقریباً تمام گجتهای موجود در اکوسیستم شیائومی به یکدیگر متصل شوند. این یعنی شیائومی اس یو ۷ به راحتی به Mi Band، Mi Watch، Mi Home و سایر لوازم مرتبط به برند شیائومی متصل خواهد شد.
رویای تبدیل به برترین خودروساز جهان
لی جون مدیرعامل شیائومی میگوید که این شرکت بدنبال تبدیل شدن به یکی از پنج شرکت برتر خودروسازی جهان در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده است. شیائومی اس یو ۷ با پورشه تایکان و تسلا مدل S در چین رقابت میکند. قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست. ولی با توجه به مشخصات فوق احتمالاً بیش از ۴۲ هزار دلار برای نسخه پایه آن باید پرداخت کرد.