تولید فولکس واگن توارگ متوقف می شود
پایان باز منتشر شده در ۲۵ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۰
فولکس واگن توارگ

فولکس‌واگن پایان تولید شاسی‌بلند لوکس توارگ را تا مارس ۲۰۲۶ اعلام کرد. نسخه نهایی با نشان Final Edition عرضه می‌شود.

بعد از بیش از دو دهه حضور مداوم در بازار SUV‌های بزرگ، فولکس‌واگن سرانجام اعلام کرد که توارگ، شاسی‌بلند لوکس و وفادار خانواده‌ی ولفسبورگ، در سال آینده بازنشسته خواهد شد. این تصمیم به معنی پایان تولد یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های فولکس‌واگن از دوران فردیناند پی‌یش است.

خداحافظی پس از بیست سال

توارگ از زمان معرفی نخست خود در سال ۲۰۰۲ بیش از یک‌میلیون و دویست‌هزار دستگاه فروش داشته است. خودرویی که در آغاز به عنوان «آئودی Q7 فقیرانه!» شوخی گرفته می‌شد، اما در عمل ثابت کرد که توانایی‌های آفرود واقعی، لوکس‌گرایی آلمانی و دوام فولکس را در یک بسته گرد آورده است. طبق اعلام رسمی، دفتر سفارشات در پایان مارس ۲۰۲۶ بسته می‌شود تا داستان سه نسل از این SUV با عرضه‌ی آخرین نسخه یعنی توارگ فینال ادیشن به پایان برسد.

نسخه نهایی؛ خداحافظی آرام و بدون مراسم خاص

اگر به دنبال خداحافظی باشکوه هستید، فولکس‌واگن متأسفانه آن را تدارک ندیده است. نسخه‌ی نهایی تقریباً در تمام تریم‌ها قابل سفارش بوده و تنها تفاوت‌هایش بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد. روی ستون C عبارت فینال ادیشن با لیزر حک شده و همین عبارت روی چرم دسته‌دنده و صفحه‌ی روشنایی داخلی نیز نقش بسته است. نوار نورپردازی داشبورد سمت شاگرد همین پیام را نمایش می‌دهد و رکاب‌های روشن‌شونده نیز همین جمله را به چشم بیننده می‌کشانند.

قیمت پایه‌ی این نسخه در بازار آلمان ۷۵٬۰۲۵ یورو اعلام شده است، که با وجود جزئی‌بودن تغییرات، تمام نشان‌های وداع رسمی را با خود دارد.

آیا این پایان راه توارگ است؟ نه دقیقاً

در متن بیانیه فولکس‌واگن، جمله‌ای وجود دارد که کاربران دقیق اینترنت را به شک انداخته است. شرکت اعلام کرده این «پایان مدل درون‌سوز توارگ» است-نه لزوماً پایان خود نام. این تفاوت واژگان هم‌زمان با جمله‌ای در تیتر رسمی خبر که از «توارگ فعلی» یاد کرده، نشان می‌دهد احتمال بازگشت نام Touareg به‌عنوان یک مدل تمام‌برقی بسیار بالاست.

عقب فولکس واگن توارگ

در واقع فولکس‌واگن چندی پیش اعلام کرده که نسل‌های آینده‌ی خودروهای برقی با پیشوند ID. در کنار نام‌های سنتی معرفی می‌شوند. از همین حالا بازار روی حدس ID حساب باز کرده است. شاسی‌بلندی تمام‌برقی که می‌تواند مکمل مدل‌های میان‌رده‌ی ID.4 و ID.7 باشد.

جایگاه تاریخی توارگ در فولکس‌واگن

توارگ زمانی معرفی شد که فردیناند پی‌یش پس از تقریباً یک دهه حکومت آهنین بر فولکس‌واگن از ریاست کناره‌گیری کرد. این خودرو همراه با Phaeton بخشی از پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی فولکس‌واگن برای حرکت به سمت بازار لوکس بود، بدون اینکه پا روی قلمروی آئودی بگذارد. نتیجه، خودرویی بود که حتی با موتورهای V10 دیزل و W12 بنزینی عرضه شد.

داخل فولکس واگن توارگ

برخلاف Phaeton که تنها یک نسل دوام آورد، توارگ سه نسل روی خط تولید ماند و از ۲۰۱۸ تاکنون در نسل سوم خود عرضه می‌شود-نسلی که هیچ‌گاه به بازار آمریکا راه نیافت و برای علاقه‌مندان آن سوی اقیانوس همواره به عنوان «میوه‌ی ممنوعه» باقی ماند.

خانواده همچنان پابرجاست

جالب آنجاست که هیچ‌کدام از هم‌ پلتفرم‌های توارگ هنوز قصد خداحافظی ندارند. پورشه تأیید کرده که Cayenne بنزینی تا دهه ۲۰۳۰ به حیات خود ادامه می‌دهد. آئودی هم مشغول آماده‌سازی نسل جدید Q7 است و بنتلی Bentayga همچنان دستگاه چاپ پول گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود. از طرف دیگر، لامبورگینی اوروس نسل دوم خود را با قوای هیبریدی در سال ۲۰۲۹ معرفی خواهد کرد. در این میان، فقط نام توارگ به‌طور موقت از صحنه خارج می‌شود. شاید برای بازگشتی باشکوه‌تر، برقی‌تر و بی‌صدا‌تر.

دسته بندی ها: خارجی عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.