کاهش قیمت لیتیوم و ظهور عصر سدیم در سال ۲۰۲۴
پیش بینی آینده منتشر شده در ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۶
باتری خودرو برقی

چینی‌ها همچنان از نظر ظرفیت، بزرگترین سازندگان باتری در سطح جهان هستند. اما رویکرد چین برای استفاده از لیتیوم تغییر کرده و حالا شاهد توسعه باتری‌های سدیم یون خواهیم بود.

به گزارش خودروم، سال ۲۰۲۴ می‌تواند روند ساخت باتری توسط چینی‌ها را به دلیل وجود ظرفیت مازاد و رقابت شدید با تغییراتی روبرو کند. کمپانی CATL در سال ۲۰۲۳ رهبری سازندگان باتری در سراسر جهان را عهده‌دار بود. بی وای دی نیز به رشد خود ادامه داد و پشت سر رقیب قدرتمند چینی خود قرار گرفت. رشد ساخت خودروهای الکتریکی ظرفیت تولید باتری از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ را به ۳۳۹,۷ گیگاوات ساعت رساند. این رقم ۳۱,۱ درصد نسبت به سال قبل رشد را نشان می‌دهد.

آنچه در سال ۲۰۲۳ گذشت

تولیدکنندگان چینی مانند CATL و BYD سهم خود از بازار باتری جهان را گسترش دادند. به همین خاطر نیز همتایان ژاپنی و گره‌ای تحت فشار قرار گرفته‌اند. ظرفیت باتری نصبی در جهان از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ با ۴۴ درصد رشد سالانه به ۵۵۲,۲ گیگاوات ساعت رسید. هدف شرکت‌های چینی افزایش سهم بازار جهان یبا تولید محصولات مقرون به صرفه و توجه بیشتر به تحقیق و توسعه بود.

CATL

باتری‌سازان حاشیه سود بالای خود را حفظ کرده‌اند. اما تولیدکنندگان ضعیف‌تر با چالش‌هایی مواجه بودند. شرکت CATL عیلرغم کاهش قیمت و سطح رقابت با افزایش سودآوری به همراه ۲۰,۴ درصد حاشیه سود ناخالص در نیمه اول ۲۰۲۳ مواجه شد. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ با افزایش ۵,۳ درصدی مواجه شد. براساس داده‌های موجود ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ نیز شرکت‌های CATL، بی وای دی، الجی، پاناسونیک،  SK on و CALB بزرگترین باتری‌سازان جهان از نظر ظرفیت بودند. براساس تحقیقات موسسه‌ای چینی نیز قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳ به ازای هر تن ۱۸,۳۰۰ دلار بود. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با رقم ۸۳ هزار دلار کاهش قابل توجهی یافته است.

پیش بینی سال ۲۰۲۴

نگرانی‌هایی در رابطه با وجود ظرفیت مازداد و افزایش رقابت در سال ۲۰۲۴ وجود دارد. نرخ پایین لیتیوم و فشار نزولی بازار می‌تواند موجب کاهش قیمت باتری و دگرگونی بازار شود. در این میان رهبران پیشرو ساخت باتری در جهان، جایگاه خود را حفظ می‌کنند. اما سایر شرکت‌ها با بحران روبرو خواهند شد. بنابراین شرکت‌هایی که در هزینه، تحقیق و توسعه سرآمد باشند؛ احتمالاً موفق‌تر خواهند بود. علاوه بر این قدرت چانی‌زنی شرکت‌های بزرگ افزایش خواهد یافت. همچنین پیش بینی‌ها حکایت از تداوم کاهش قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۴ دارد. این یعنی کاهش قیمت و در نتیجه نزول سود ناخالص باتری‌سازان بزرگ در سال ۲۰۲۴ دور از انتظار نیست.

فناوری‌های جدید

فناوری همیشه در حال تکامل بوده و این در زمینه ساخت باتری نیز صادق است. به گونه‌ای که اکنون باتری‌های سدیم یونی در حال ظهور هستند. همکاری JAC و HiNa موجب ساخت اولین خودرو برقی مجهز به باتری سدیم یون به نام Yiwei E۱۰X شد. خودرویی که با یکبار شارژ قادر به پیمایش مسافتی ۲۵۲ کیلومتری بوده و در صورت بکارگیری شارژ سریع،۱۰ تا ۸۰ درصد آن در ۲۰ دقیقه شارژ می‌شود.

باتری سدیم یون

بی وای دی نیز کارخانه‌ای با ظرفیت ۳۰ گیگاوات ساعت برای تولید باتری‌های سدیم یون می‌سازد. شرکت CATL هم بر روی سدیم یون متمرکز بوده و به چری برای تأمین این باتری‌ها کمک خواهد کرد. باتری سدیم یون مقرون به صرفه‌تر از انواع لیتیومی بوده و در تولید خودروهای ارزان قیمت برقی نقش ویژه‌ای دارد. علاوه بر این خودروسازان زیادی سرمایه‌ خود را صرف توسعه باتری‌های حالت جامد می‌کنند.

در حال حاضر لیتیوم بر صنعت باتری خودرو تسلط کامل دارد. این شرایط به دلیل شعاع پیمایش، عملکرد و هزینه ساخت مناسب این باتری‌ها در مقایسه با انواع سدیمی پیش می‌آید. اما باتری‌های سدیم یون کوچک‌تر ،کاربردی بیشتری دارند چرخه عمر آنها در حال حاضر معادل ۵ هزار چرخه در مقایسه با ۷۵۰۰ چرخه لیتیوم برای محصولات مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر این هزینه تولید باتری، تقریباً ۴۰ تا ۵۰ درصد کل هزینه ساخت یک وسیله نقلیه الکتریکی را تشکیل می‌دهد. بنابراین کاهش هزینه ساخت آن خبری مثبت برای مصرف کنندگان است.

دسته بندی ها: خارجی منتخب
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.