راهنمای کامل باطری به باطری کردن ماشین
منتشر شده در ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۴
راهنمای کامل باطری به باطری کردن ماشین

به‌عنوان شخصی که صاحب یک خودرو است، خواندن این مقاله و آشنایی با روش باطری به باطری ماشین، بسیار ضروری است.

هنگامی که باتری خودرو، خالی شده باشد و انرژی کافی برای روشن‌ کردن ماشین را نداشته باشد، باتری خودرو باید تعویض شود. اگر در شرایطی که به باتری نو دسترسی نداشته باشیم، قرار گرفته‌ایم، باطری به باطری ماشین راه حلی موقت برای روشن کردن خودرو است. در شرایطی نیز ممکن است باتری سالم باشد اما به دلایل دیگری مثل خرابی دینام که وظیفه شارژ باتری خودرو را دارد، باتری خالی شده است. چه مشکل از باتری باشد یا از هر قسمت دیگری، در همه این شرایط، باتری به باتری کردن ماشین، راه حلی موقتی است تا خودرو را به تعمیرگاه برسانیم. به‌عنوان شخصی که صاحب یک خودرو است، خواندن این مقاله و آشنایی با روش باطری به باطری ماشین، بسیار ضروری است.

مراحل باتری به باتری ماشین؛ از آماده سازی تا روشن شدن خودرو خراب

راهنمای کامل باطری به باطری کردن ماشین

برای باطری به باطری کردن ماشین، ابتدا باید خودرویی را که باتری سالمی دارد پیدا کنید. دقت داشته باشید که توان باتری خودرو مدنظر نیز باید بیشتر یا حداقل برابر با خودرو شما باشد. برای مثال یک خودرو با باتری واریان با ظرفیت 50، برای کمک به خودرویی با باتری ظرفیت 60 مناسب نیست. پس از پیدا کردن خودرو مناسب، کابل‌های باطری به باطری خودرو را آماده کنید و دو ماشین را در شرایطی قرار دهید که بخش باطری آن‌ها به هم نزدیک بوده و طول کابل برای اتصال به هر دو باطری، کافی باشد. معمولا خودروها را رو‌به‌روی هم قرار می‌دهند. پس از آن، طبق مراحل زیر عمل کنید:

اتصال صحیح کابل‌ها؛ اولین مرحله از باطری به باطری خودرو

برای باتری به باتری کردن هر دو خودرو را خاموش کنید. کابل قرمز رنگ یا کابلی که ضخیم‌تر است را به قطب مثبت باتری سالم و آن سر کابل را به باتری معیوب وصل کنید. کابل سیاه را نیز به‌ قطب‌ منفی باتری سالم و بدنه ماشین باتری خراب، وصل کنید. 

قطب منفی و مثبت باتری با علامت «+» و «-» روی باتری مشخص شده است. البته در برخی از انواع خودرو‌های آلمانی، دسترسی مستقیم به باتری وجود ندارد. برای باتری به باتری ماشین در چنین خودروهایی، توسط کارخانه کانکتورهایی تعبیه شده است. البته یکی از عوامل مهم هنگام باطری به باطری کردن ماشین، کیفیت باتری سالم است. یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت باتری، قیمت و برند آن است. برای مثال قیمت باطری سپاهان به دلیل کیفیت مرغوب باتری از برخی برندهای دیگر بالاتر است.

راهنمای کامل باطری به باطری کردن ماشین

روشن کردن خودرو سالم؛ راه انتقال برق به باتری معیوب

پس از آن‌که کابل‌ها را به‌درستی به هر دو خودرو وصل کردید، خودرو با باتری سالم را استارت بزنید و حداقل بین 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید تا باتری خالی شده، شارژ شود. اگر ماشین استارت نخورد، مدت زمان بیشتری را صبر کنید تا باتری شارژ شود. 

در این شرایط اگر بتوانید با دستگاهی، میزان برق ورودی از سمت دینام را نیز بررسی کنید، بسیار عالی خواهد بود. زیرا در صورت خرابی دینام و شارژ نشدن باتری، خودرو باز هم خاموش خواهد شد. پس از روشن شدن خودرو نیز بالعکس همان ترتیبی که متصل کرده بودید یعنی از آخر به اول، کابل‌ها را جدا کنید.

نکات مهم هنگام باتری به باتری کردن خودرو

در حین انجام مراحل باتری به باتری، نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید. ما در ادامه به توضیح این نکات پرداخته‌ایم:

خودروها را در مکانی امن و هموار پارک کنید.

مطمئن شوید که گیره‌های کابل‌ها تمیز و عاری از هرگونه جرم هستند.

مطمئن شوید که کابل‌ها به‌درستی به قطب‌های باتری وصل شده‌اند.

در صورت مشاهده هرگونه جرقه یا دود، بلافاصله کابل‌ها را جدا کنید.

از روشن کردن تجهیزات برقی غیر‌ضروری خودرو، مانند چراغ‌ها، ضبط و رادیو و سیستم تهویه مطبوع خودداری کنید.

پس از آنکه خودرو از طریق باطری به باطری کردن روشن شد، به‌آرامی گاز داده و از گاز دادن پرفشار، اجتناب کنید.

باتری به باتری ماشین سنگین نیز مشابه با ماشین‌های سواری است. اما حتما باید توان و ظرفیت باتری را در نظر داشت.

باتری به باتری ماشین‌های اتوماتیک نیز تفاوتی با ماشین‌های دنده‌ای ندارد.

اگر بعد از چند بار امتحان، خودروی با باتری خالی شده روشن نشد، ممکن است مشکل از باتری نباشد و به بررسی تخصصی‌تر نیاز داشته باشد.

در مواقعی باتری ضعیف به حدی مشکل دارد که برق از آن عبور نمی‌کند و باید سرباتری‌ها را از باتری خراب جدا کرده و باتری کمکی را فقط به سرباتری‌ها متصل کنیم. این‌کار باید با احتیاط بیشتری انجام شود و خطر بهم خوردن کابل‌ها و اتصالی را در پی دارد.

آیا باطری به باطری برای ماشین ضرر دارد؟ 

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا باتری به باتری برای خودرو ضرر دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم اگر این‌کار به‌دفعات مکرر اتفاق نمی‌افتد و ماشین به‌راحتی روشن شود، همچنین هنگام روشن شدن ماشین، نوسان برق بالایی نداشته باشد، برای خودرو ضرری ندارد. اما به‌طورکلی باطری به باطری برای خودروهای مدل بالا فول آپشن و سنسور‌دار توصیه نمی‌شود.

باتری به باتری کردن ماشین؛ راه‌‎حلی موقت برای شارژ باتری خوابیده

باتری به باتری کردن ماشین زمانی‌که باتری خودرو تمام شده است یا انرژی کافی برای روشن کردن خودرو را ندارد، به‌کار می‌رود. در این فرایند به یک خودرو با باتری سالم و ظرفیت و توان بیشتر از باتری معیوب نیاز داریم.  کابل قرمز به قلب‌های مثبت باتری‌ها و کابل سیاه به قطب منفی‌ باتری دو خودرو متصل می‌شود. پس از این‌که اتصالات را برقرار کردیم، خودرو سالم را استارت زده و اجازه می‌دهیم تا باتری خوابیده، شارژ شود.

البته در نظر داشته باشید که باتری به باتری کردن یک راه‌حل موقت است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، بهتر است برای خرید باتری نو اقدام کنید. باتری آنتایم یک فروشگاه اینترنتی است که انواع باتری برای همه خودرو ها را به فروش می‌رساند. لازم به ذکر است خدمات نصب، تعویض و ارسال باتری در باتری آنتایم به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

دسته بندی ها: رپورتاژ عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.