کامیون نظامی تاترا تاکتیک را بشناسید
پشت جبهه ها منتشر شده در ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
تاترا تاکتیک

تاترا تاکتیک نمونه متحول شده کامیون نظامی T810 است. پس از پایان همکاری رنو با تاترا، این خودروساز نسخه جدید تاکتیک را با موتور و کابینی جدید معرفی کرد.

به گزارش خودروم، تاترا تاکتیک (Tatra Tactic) نام طیف گسترده‌ای از کامیون‌های نظامی با پلتفرم 4 و 6 چرخ متحرک است. این کامیون‌های نظامی در سال 2019 معرفی شدند. سری تاکتیک را باید نسخه بروز شده تاترا T810 دانست که در سال 2007 معرفی شده بود و از کابین و موتور محصولات رنو بهره می‌برد. اکنون به نظر می‌رسد که دوران همکاری تاترا و رنو به پایان رسیده و به همین خاطر تغییراتی را در طراحی کامیون‌های این برند شاهد هستیم. سری جدید تاترا تاکتیک از نظر ظاهری همانند نسخه اولیه T810 سابق است؛ اما کابین و موتور جدیدی برای آن در نظر گرفته‌اند. ضمناً باید متذکر شد که در سال 2019 و زمانی که تاترا تاکتیک آماده تولید شد؛ مدل قبلی T810 هنوز هم در حال تولید بود.

تاترا تاکتیک

کامیون نظامی تاترا تاکتیک برای ایفا نقش پشتیبانی و انجام عملیات‌های لجستکی طراحی شد. این کامیون‌ها عمدتاً برای حرکت بر روی سطوح ناهموار طراحی شده‌اند؛ یعنی مکان‌هایی که هیچ خطری از جانب دشمن و تماس نزدیک با آنها وجود ندارد. نسخه 4 چرخ متحرک تاکتیک توان حمل 5500 کیلوگرم بار را دارد. ظرفیت حمل بار نسخه 4 چرخ متحرک نسبت به نمونه 6 چرخ متحرک بیشتر بوده و باید توجه کرد که آن نسخه تنها 4600 کیلوگرم ظرفیت حمل بار دارد. البته از نظر تحرک و مانورپذیری، نسخه چهار چرخ در برابر نمونه شش چرخ یک بازنده خواهد بود. نمونه پایه تنها یک راننده را حمل خواهد کرد و علاوه بر این قادر به یدک کشی یک تریلر یا توپ جنگی با حداکثر وزن 10 تن است. باید توجه کرد که تاترا تاکتیک را می‌توان برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار داد. این کامیون‌ها قادر به حمل تانکر، تبدیل شدن به سرپناه یا سایر ویژگی‌های تخصصی هستند.

تاترا تاکتیک

ساختار کامیون تاترا تاکتیک با نمونه‌های معمولی محصولات تاترا متفاوت است. این مدل تنها خودرویی در بین کامیون‌های تاترا است که دارای شاسی معمولی به همراه قاب نردبانی است. فنرهای مارپیچی در محور جلو و فنرهای برگ بر روی محورهای عقب وجود دارند. از سوی دیگر اکثر کامیون‌های تاترا به سیستم تعلیق منحصر به فرد این برند با یک لوله بابری مرکزی و نیم محورهای نوسانی مستقل مجهز بوده و مهندسان تاترا بیش از 80 سال در حال توسعه و بهبود آن هستند. با توجه به طراحی شاسی تاترا تاکتیک، فاصله نسبت به سطح زمین نیز بالا است.

تاترا T810 اصلی از یک کابین مدل تجاری محصولات رنو استفاده می‌کرد که برای کاربری نظامی کمی تغییر کرده بود. البته محدودیت‌هایی برای بکارگیری کابین‌های غیرنظامی وجود دارد؛ مانند ارتفاع بیش از حد و گزینه‌های محدود برای شرکت‌های ساخت اسلحه؛ به همین دلیل هم دلیل هم در تاکتیک از کابینی با طراحی نظامی استفاده می‌شود. در واقع کابین این کامیون شبیه به مدل تاترا فورس است؛ اما دو کابین یکسان نبوده و تنها سطح بالایی از اشتراک را می‌توان مشاهد کرد. در این کابین راننده و 3 سرنشین قرار می‌گیرند. طول، عرض و ارتفاع تاکتیک به ترتیب 7,29، 2,5 و 3,19 متر بوده و از موتور کامینز ISB دیزل با قدرت 250 اسب بخار بهره می‌برد. حداکثر سرعت در جاده 100 کیلومتر بر ساعت بوده و شعاع پیمایش این خودروی نظامی با یکبار سوختگیری کامل 700 کیلومتر خواهد بود.

ظرفیت حمل بار

تاکتیک چهار و شش چرخ متحرک به ترتیب دارای ظرفیت حمل بار 5500 و 4600 کیلوگرم هستند.

موتور

تاکتیک از موتور کامینز ISB دیزل با قدرت 250 اسب بخار استفاده می‌کند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.